Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Kurgel »

Die omegapaw is ideaal, zeker in combinatie met fijn silicaat. Wel de ,grote' nemen (is er in twee maten, maar je verliest binnenruimte door het reservoir) Klontvormend grit gaat ook, maar met mijn nieren 'zeikerds' heb ik dan toch af en toe te veel plakkende want niet goed afgeschermde want te grote plas geweest klonten die dan niet goed in het uitschuif bakje passen. Maar voor niet nierfalen katten moet dat ook prima werken.
Nu nog een met transparant deksel en mijn katzels zouden in de hemel zijn. Paar weken de oude ernaast gehad, maar deze is favoriet.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

De tijgers hier staan op geperst zaagsel oftewel houtkorrel .
Nou zijn daar nogal drastische prijsverschillen in.
Ik heb wat onderzoek gedaan en ontdekt dat Houtpellets(voor pelletkachels) veel goedkoper zijn(en beter) dan de als kattengrit verkochte houtkorrel.
Ik heb net 4 zakken van 14 kg. gehaald.
Als kattengrit 5,95 per zak van 14 kg. en als houtpellets 3,99 per zak van 14 kg.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Nou, het is bijna zo ver! Zaterdag komen de twee hummeltjes! Ik heb nu alles in huis en ben goed voorbereid, maar nu komt er toch nog een vraag!
Ik lees overal dat je de eetplek en kattenbak niet direct naast elkaar mag hebben staan, wat ik volkomen begrijp. Maarja, hoeveel ruimte moet er dan tussen zitten? Ik ben nu in mijn woonkamer even aan het kijken hoe ik de dingen het beste neer kan zetten en vraag me dan af of op onderstaande foto het te dicht bij elkaar is?

Afbeelding

Heb ook een lastig indeelbare woonkamer, dus als dit niet kan moet ik even verder schuiven! Graag jullie advies! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Waar heb je die onderzetters vandaan?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Fotokonijn schreef: 16 aug 2018 15:57 Waar heb je die onderzetters vandaan?
Ik heb ze in België gekocht bij Maxi Zoo! Leek me erg handig ivm de opstaande rand! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door KiwiNL »

Ik zou de kattenbak, het eten én het drinken zo ver mogelijk bij elkaar vandaan zetten. Je wilt zelf ook niet graag op een meter afstand van de toiletpot eten, neem ik aan? Hier staat de kattenbak in een apart kamertje. In de woonkamer/open keuken hebben we een kookeiland. Aan de ene kant staat het natvoer. De brokjes staan verderop in de kamer. En het water staat op het kookeiland, aan de andere kant van het kookeiland en in de gang (ze zouden eens dorst krijgen... ;-)).
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Nee precies, daarom twijfelde ik ook over deze opstelling! Ik ga nog even verder puzzelen. Ik dacht dat dit wellicht wel kon omdat er nog best wat ruimte tussen zit maarja, die neusjes ruiken meer dan die van mij waarschijnlijk 😅
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Bedankt voor de tip.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

Bij mij staat het ook ongeveer op die afstand. Hier geen probleem. Nat voer krijgen ze in de woonkamer op de poef langs de bank waar wij ook eten

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik vind het wel kunnen zo deze opstelling.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Dank jullie wel!

Toch nog een beetje geschoven! Het waterfonteintje staat nu in de keuken, de voerbakjes staan daar een paar meter weer vandaan richting de zitkamer, de kattenbak staat op dezelfde plek als de foto! Dus nu heeft alles mooi een eigen plekje! 😊👍🏻
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door KleinDraakje »

Bij ons staat het ook ongeveer op die afstand, alleen staat er meubilair tussen dus dan voelt het al gelijk als een grotere afstand 😊 goed dat je het water en eten ook uit elkaar hebt gezet!

Misschien nog overwegen om de kattenbak een kwartslag te draaien? Hier voorkomt dat ze dan heel hard er in en uit gaan rennen (enigszins, ze rennen nog steeds). Hierdoor valt er meer grind op de uitloopmat omdat ze een ‘bocht’ moeten maken
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Vandaag voor het eerst andere kattenbakvulling voor Spookje en Nina. Sinds ze hier zijn hadden we van die grove houtkorrels, maar die klonteren niet samen en vond ik erg onhandig qua onderhoud.
Ik heb nu dus Biocats 3-in-1 gekocht en in de bak gedaan. Nina deed meteen een plasje, maar Spookje wil nu het liefst in de bak gaan liggen (alsof het een slaapplek is) en ze probeert het grit ook op te eten. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, want is wel klontvormend en moet denk ik niet in de maag terecht komen...
Ze zitten nu ook allebei constant bij de bak om te graven/met het grit te spelen, in plaats van het met rust te laten of hun behoefte erin te doen....
Hebben ze gewoon even tijd nodig om te wennen? Kan ik nog iets doen waardoor Spook het níet op eet als ik vannacht naar bed ga? *ongerust*
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Rik »

Je had het grit eventueel ook eerst kunnen mengen met het oude.

Voor nu zou je de bak even af kunnen sluiten tot morgen. Ik neem aan dat je er nog twee andere bij hebt met het oude spul waar ze dan op kunnen.

Ik kon ze hier gelukkig wel direct op biokat's zetten. Maar ze waren kleigrit al gewend. Ik drink met de overschakeling van hout naar grit daar het gewoon een kwestie van wennen is.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Rik schreef: 09 dec 2018 21:35 Je had het grit eventueel ook eerst kunnen mengen met het oude.
Jep, dat bedacht ik me ook pas nadat ik het laatste restje van het oude grit al had weg gegooid 🙈. Dom dom! Dus ik moet het hier nu even mee doen! Hopelijk gaat het vannacht goed... duimen maar!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Plaats reactie