Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
BeastMaster
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2020 15:15

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BeastMaster »

Ms Maaike schreef: 19 jul 2013 11:45 Mirjam heeft het goed uitgelegd. :) Hier weegt een liter grit (bentoniet) 1151 gram. Niks 1 liter = 1 kilo. ;)


Hihi... :eshhh:
[Admin: Opmerking verwijderd}
Je vult een kattenbak met grit.. dat is us een volume en niet een gewicht. :!:
In een bak gaat bijvoorbeeld 1 liter. Maar het gewicht is dus afhankelijk van de massa van het gekozen product.
Oftewel .. de juiste maat om te vermelden is LITER en niet KILO.
Je moet het VOLUME met elkaar vergelijken om te weten hoeveel "bakken" je met een zak kan vullen.
De prijs per KILO vergelijken is appels met peren vergelijken. :enaughty:
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Iemand ervaring met deze kattenbak?

https://www.internet-petshop.com/m/5564 ... groen-wit/

We gebruiken al jaren premiere excellent kattenbakvulling van de maxi zoo, maar sinds enkele maanden vinden we dat deze heel stoffig is geworden. Ik heb al verschillende vullingen geprobeerd, maar de andere vullingen vond ik telkens heel snel heel erg stinken. (Vulling online bestellen doe ik liever niet, leveringsdiensten doen hier vaak hun werk niet goed en veel afhaalpunten in de buurt kan je enkel te voet heen. Dus ik ben beperkt tot wat er in de winkels te krijgen is.)

Qua geurabsorptie zijn we dus heel tevreden, maar het stof zelf komt op de kasten terecht, en dan ruiken de kasten echt naar het kattengrind. Niet naar ontlasting gelukkig, maar al dat stof vind ik toch ook niet proper. Ik maak uiteraard wel schoon, maar wil dat niet elke dag moeten doen.

Ik dacht nu eens biokat's micro te proberen, ik heb gelezen dat die meer stofarm zou zijn. Nuja, volgens de verpakking is onze huidige vulling stofvrij. Niet dus.

Maar als dat niet genoeg helpt of als we van die vulling niet tevreden zijn, willen we weer een dichte kattenbak proberen. We hebben nu open kattenbakken, omdat Mae bij onze oude dichte kattenbak soms haar staart onder zich krulde en ze dan soms een vieze staartpunt had. Dat was met de open bakken opgelost. Maar de bak in de link is wel 18 cm hoger, dus dat scheelt wel veel!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Zotvanpoezen »

Dit soort kattenbak zou ik persoonlijk nooit kiezen voor mijn katten ;-) Deze bak is misschien hoger, maar de onderkant telt ook!
Gesloten en te krap (het gedeelte waar het grit ligt). Ik heb liever een ruimere open bak met hoge randen zoals bv een grote ovalen wasteil.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Krap? Hij is 62 x 53 cm, dat is toch bij de breedste die ik heb gezien online :shock:

Edit: net nog even gekeken, bij zooplus bv zie ik geen enkele bak die zo breed en lang is..
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Zotvanpoezen »

Ja, maar ik denk dat het de maten van het breedste gedeelte is, niet de grootte van het oppervlak waar het grit ligt. En die ziet er een stuk kleiner uit ;-)
Bovendien zijn niet reguliere grote bakken stukken goedkoper.
bv: https://www.storacon.be/nl/stapelbakken ... 800-x-600/
https://www.storacon.be/nl/stapelbakken ... -x-600-mm/
Of een beetje kleiner en goedkoper: https://www.cleanioshop.nl/speciekuip-9 ... gKVcfD_BwE
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Dankje, maar dan zit ik dus weer met open bakken, het punt was net dat ik een grote gesloten bak zocht owv dat stof. Maar ik geef ook de voorkeur aan open bakken als ik het kan oplossen met ander grit.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne »

Als je iets stofvrij zoekt zou ik het grit van coshida kopen, bij de liddl
Ik weet niet of dat bij jou in de buurt zit?
het zijn blauwe dozen met een hoeveelheid van 6L
Zelf gebruik ik dat na alle tevredenheid. het enige nadeel is de uitloop want het grit is nogal fijn
Toen het tijdelijk niet leverbaar was moest ik noodgedwongen op iets soortgelijks over van een andere merk/supermarkt
daar zat het in paarse dozen, maar wat een stof!! Ook hier zaten de meubels eronder
Het is nu gelukkig weer leverbaar en ik heb altijd een flink aantal dozen op voorraad
Het klontert supergoed en voor de portemonnee is het ook voordelig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Oh dat is ook een goede tip, die heb ik nog niet geprobeerd!

Ik heb nu 2 soorten gehaald in de maxi zoo, biokat's micro hadden ze helaas niet. Ik heb een vulling van real nature wilderness, en zo een silica vulling van multifit. De katten hebben de bak met multifit meteen ingewijd. Die stofte helemaal niet toen ik de vulling erin goot, dus dat is wel veelbelovend.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ani »

Hier ook coshida van de Lidl, fijn grit, niet stoffig en inderdaad goed klonterend en daardoor makkelijk uit te scheppen. De geur van het grit is niet overheersend. Winston heeft een ruime bak en er gaat 2/3 grit in, daar doet ze bijna twee weken mee. Vanwege binnenkort een kitten erbij, om te proberen, een zak Bio Cat laten bezorgen. Ben benieuwd.

Een nieuwe kattenbak erbij van Zooplus is ook binnen. Daar Winston erg op haar bak gesteld is. Ze neemt altijd ruim de tijd om haar behoeften te doen en na het poepen is ze ook druk met grit graven. Zelfs als ze buiten in de tuin is komt ze naar binnen om een plasje in haar bak te doen :lol:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Ik heb intussen 2 vullingen geprobeerd.
Silica korrels van multifit, die vond ik niet fijn. Het was klonterend zogezegd, maar de klonters vielen erg uit elkaar. Na een dikke week zag de bak er al heel smerig uit omdat er vieze kleine plaskorrels in bleven liggen. Er bleef ook veel aan de bodem plakken, ik heb het er echt met zo een schraapding uit moeten schrapen. Het stofte absoluut niet, maar verder vond ik het dus gewoon vies. Gaf wel enorm veel uitloop!

De andere vulling, van real nature, was iets beter. Klonterde beter. Maar bleef ook erg aan de bodem plakken helaas. En ik vond dat wanneer de katten net op de bak geweest waren, je het langer bleef ruiken. Deze stofte ook wat maar bijlange niet zo erg als de oude die we hadden. Maar deze gaf ook wel heel veel uitloop.

Beiden dus niet echt goed. Ik heb nu biokat's micro erin gedaan. Hij stofte wel toen ik het erin gooide. Even aankijken of het ook zoveel stoft als de katten erin graven. Hopelijk wat minder dan de première vulling.

Ik ga zeker nog eens die van de lidl halen om te proberen, dat wordt de volgende :D
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ani »

Ik ben benieuwd naar je verdere ervaring met biokat. Ik heb nu ook een zak staan, maar nog niet gebruikt. Coshida van de Lidl stoft niet, loopt nauwelijks uit en klontert echt prima.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Ik ruik het stof na een dag al op de meubels, helaas. Jammer. Ik vraag me af hoeveel verschil het zou maken met dichte kattenbakken, die van ons zijn nu open. Heb jij zelf open bakken of dichte?
Wel heel weinig uitloop. Veel minder dan andere vullingen die we tot nu toe gehad hebben.

Binnenkort eens naar de lidl om die te proberen :)
kittentjes

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door kittentjes »

Ik vind die van lidl juist vreselijk uitlopen. Het grit is heel fijn en lag door de hele kamer.

Ik zweer bij biocats classic, ik vind die amper stof geven en heb ook een grote open bak. Ik heb de bak wel in een aparte kattenkamer maar ook daar niet veel stof. De zakken zijn wel heel zwaar maar ik heb wel de grote 18liter.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne »

Het grit van de lidl stoft niet dus openbak of niet maakt geen verschil
Hier bij ons loopt het wel uit ;-)
Geen rustig netjes damesachtig getuttel naar wild gegraaf en in en uit sjezen :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Uitloop vind ik niet zo erg, dat stofzuigen we elke dag wel even weg. Het fijn stof overal op vind ik veel vervelender. Dus dan liever uitloop :D
Plaats reactie