Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Spook begon er weer van te eten! Volgens mij kan dat super gevaarlijk zijn, dus heb het spul meteen maar weggeknikkerd. Nu even krantensnippers in de kattenbak en morgen ga ik toch maar weer voor niet klonterende houtkorrels naar de winkel...
Veiligheid boven alles!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nona_toma »

Het komt kennelijk meer bij kittens voor: https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... kattengrit

Wisselen van grit is inderdaad de beste optie en wellicht lukt het later wel.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Je zou nog kunnen kijken naar niet klontvormend kleigrit zodat je niet het risico van klontvormend in het lijf hebt als overgang?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

Dat is inderdaad misschien een idee ja! Ik heb ze nu weer even terug gezet op de houtkorrels die ze gewend waren, maar als dat nat wordt valt het helemaal uiteen... vandaar dat ik naar iets klonterends wilde. Maar ik wacht nu maar even tot ze nog ietsje ouder zijn en dan kan ik misschien met tussenstappen naar ander grit.
Weet niet of het ooit gaat lukken, want Spookje is zowieso wel een likker ofzo! 🤣 Likt ook vaak aan mijn hand; geen idee of het een fase is?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
kittentjes

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door kittentjes »

Je hebt ook klontvormende houtkorrels vindt je dat niet fijner? Ik vond ze heel prettig alleen Moos niet die ging er niet op.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door kittentjes »

Cats best is dat merk, moest even zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nona_toma »

Je hebt ook kattenbakken met een rooster. Dan valt het verpulverde erdoor naar beneden en hoef je dus alleen nog de ontlasting eruit te scheppen en soms hout bij te vullen. Dat zijn kattenbakken zoals die van peewee, maar daar zijn geloof ik ook goedkopere varianten van.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Denk ik wel, want die van Peewee zijn niet te betalen.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mleen »

kittentjes schreef: 11 dec 2018 20:53 Cats best is dat merk, moest even zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Oh dat is ook nog een goede tip inderdaad!

Eerst maar even een tijdje weer op gewone houtkorrels en dan voorzichtig wat klonterends gaan mengen!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BendevanEllende »

Ben ik ook weer met een vraagje. De 4 doen het super hier en gebruiken hun bakken prima. Echter ben ik altijd op zoek naar makkelijker en tijdens mijn zoektocht kwam ik uit op de bakken met een zeefsysteem. Dat lijkt me wel wat in tijd te schelen en daar wil ik eventueel wel in investeren. Ik vind verschillende soorten, merken, prijzen, maar weinig reviews.
Ik wil de bakken na mijn verhuizing aanschaffen en wil het liefst open bakken van een beetje kwaliteit. (Dat het plastic niet meteen scheurt als er iets tegen stoot etc.) Iemand tips? :)

Ook heb ik gekeken naar een bak die je kunt rollen, maar daar zijn de reviews heel uiteenlopend. Een onderdeel (de zeef) zou makkelijk kapot gaan? Ik weet niet of er mensen zijn die met zo'n bak ervaring hebben? :) Ik zie hem wel op de eerste pagina staan, maar dat is 2003...

In de bakken hier zit momenteel BioKat's 3-in-1 Classic, mocht dit nog uitmaken voor bovenstaande systemen. :)
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben niet echt voorstander van bakken met zeef. Katten die graag heftig in de bak krabben blijven met hun nageltjes hangen en prettig is dat niet. Tenzij je er een flinke laag grit inlegt, maar dan raakt de urine de bodem niet en dan is die zeef toch overbodig. Bovendien lijkt een gladde bodem makkelijker uit te schrobben dan een zeef. Ik heb het nooit geprobeerd en kan dus niet echt oordelen, maar ik zou het nooit proberen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Eleonore »

Ik ben heel erg tevreden over het Peewee systeem. Stevige bakken en houtvezels vallen makkelijk naar de bodem.
Ik gooi de bak inderdaad wel goed vol, zodat de katten echt kunnen graven. Als ik even langs de bak loop en ik zie dat er gebruik van is gemaakt dan schep ik hem zelf nog even door zodat de restanten naar de bodem gaan.

Maar geen last meer van geurtjes, en het is heel erg zuinig. Er komen ook weinig korrels mee bij het naar buiten gaan, ze zijn vrij zwaar waardoor de paar korreltjes die wel meegaan op het matje voor de kattenbak blijven liggen.

De zeef schoonmaken is eigenlijk het enigste nadeel. Gaatjes zitten soms verstopt dus dat is soms wat lastig schoonmaken. Maar de voordelen wegen zwaarder. De onderbak is verder makkelijk te legen.
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BendevanEllende »

Zotvanpoezen schreef: 22 mei 2019 07:19 Ik ben niet echt voorstander van bakken met zeef. Katten die graag heftig in de bak krabben blijven met hun nageltjes hangen en prettig is dat niet. Tenzij je er een flinke laag grit inlegt, maar dan raakt de urine de bodem niet en dan is die zeef toch overbodig. Bovendien lijkt een gladde bodem makkelijker uit te schrobben dan een zeef. Ik heb het nooit geprobeerd en kan dus niet echt oordelen, maar ik zou het nooit proberen.
De zeef bewaar je toch tussen 2 bakken? Dan giet je het grit van de eerste bak door de zeef naar de tweede bak. Kat komt dan niet in aanraking met de zeef.. Ik gebruik ook geen houtkorrels, dus de zeef bij de katten in de bak laten, lijkt me dan ook wat overbodig en inderdaad een smeerboel..

Ik was aan het kijken naar bijvoorbeeld deze, vond ook de Moderna Lift to Sift via een andere pagina:

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... bak/716845
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... bak/633844
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BendevanEllende »

Eleonore schreef: 22 mei 2019 08:09 Ik ben heel erg tevreden over het Peewee systeem. Stevige bakken en houtvezels vallen makkelijk naar de bodem.
Ik gooi de bak inderdaad wel goed vol, zodat de katten echt kunnen graven. Als ik even langs de bak loop en ik zie dat er gebruik van is gemaakt dan schep ik hem zelf nog even door zodat de restanten naar de bodem gaan.

Maar geen last meer van geurtjes, en het is heel erg zuinig. Er komen ook weinig korrels mee bij het naar buiten gaan, ze zijn vrij zwaar waardoor de paar korreltjes die wel meegaan op het matje voor de kattenbak blijven liggen.

De zeef schoonmaken is eigenlijk het enigste nadeel. Gaatjes zitten soms verstopt dus dat is soms wat lastig schoonmaken. Maar de voordelen wegen zwaarder. De onderbak is verder makkelijk te legen.
De zeef schoonmaken is iets waar ik inderdaad ook mijn bedenkingen bij heb, maar dan omdat ik klontvormend grit gebruik ipv houtkorrels. Dat zal dan misschien ook wel meevallen, gezien bij de systemen die ik in gedachten heb, je de zeef tussen 2 bakken in bewaard.. Dus gaat er alleen 'droog' grind door..
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Met houtkorrels gaat het prima, maar ik gebruik de bak als zeef en niet als kattenbak.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie