Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Rik »

Als ik even kijk naar de kattenbakken op zooplus: Nestor XXL, L 66,5 x B 48,5 x H 46,5 cm. En dat is dus een XXL. Een normale Nestor is L 56 x B 39 x H 38,5 cm.

Dus als jij zegt dat het oppervlak 66x45 (of 47) is dan lijkt me dat wel voldoende. Ik denk dat je je meer moet maken over het feit of de katten in het hokje willen gaan. Maar wellicht is dat een kwestie van leren. (heb ik geen ervaring mee)

Ik zou gewoon dit gebruiken en proberen. Mocht blijken dat ze meer ruimte nodig hebben dan kun je altijd nog op zoek naar een grotere bak. (Dan zul je dus een vierkante moeten zoeken 66x66, maar ik denk niet dat het zo groot hoeft te zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door kittentjes »

Het oppervlak van de kist in totaal is die maat, maar de bak zelf is nu dus veel kleiner! De aardappelbak is 41 breed en 30 lang. Ik heb ook een echte kattenbak, zonder deksel die is ietsje breder maar niet zo hoog. Ik had die gebruikt voor mijn konijnen. Maar lijkt mij dat ze daar zo snel overheen plassen, er zit wel een rand omheen. http://www.brandhof.info/shp/kat/katten ... lauw--7815 Zo een is dat.
Maar die leek mij evengoed niet zo groot die komt qua maat aardig overheen met de aardappelbak maar dus wel minder diep/hoog.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Rik »

O, dus de kist is 45x66. Ja, dan is het natuurlijk wel wat krapper. Hoewel 41x30 wel voldoende zou moeten zijn om de behoefte te doen... ze graven nadoen ook graag hun gedoe onder... en dat rondjes draaien is voor een volwassen kat op 41x30 ook maar krapjes.

Maar goed... er zijn ook gewoon kattenbakken die dat formaat ook hebben.
Zoals de Savic Kattenbak met rand (L 42 x B 31 x H 12,5 cm)
Dus ik zou gewoon beginnen met die je nu hebt in die kist. Je kunt later altijd nog een grotere kopen als die niet bevalt.

(Je ziet daar in het commentaar ook staan dat dat formaat echt voor kittens is, dus waarschijnlijk moet je er wel rekening mee houden dat je op den duur toch naar iets groters moet)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dorien66 »

Moeten ze met 2 alleen dat kleine aardappelbakje delen? Zo lang ze nog zo jong zijn zal dat geen problemen opleveren, maar ik ben een beetje bang dat als ze volwassen zijn, dat je wel problemen zult krijgen. Je kent de som toch wel? Voor iedere kat een bak + 1 extra. Zeker voor binnenkatten gaat die vlieger op (ben even kwijt of ze bij jou straks naar buiten mogen/kunnen).
kittentjes

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door kittentjes »

Dat moet niet, ik overweeg een aantal opties. Mochten er bijvoorbeeld meer zijn die zeggen dat het voldoende is dan is het de overweging waard natuurlijk. Ik ben net nog even naar Ranzjjn geweest, daar hebben ze ook deze https://www.ranzijn.nl/kattenbak-modern ... 1rnJ4hUerU
Die is 45 breed bij 57 lang, dat zou passen maar dan is de kist helemaal vol. Heb dan dus geen uitloop meer. Maar zou ook het uitloop matje voor de kist kunnen leggen natuurlijk. Ik vraag me alleen af hoe dat gaat als ze dan door het gat gaan en meteen in die bak springen is dat niet erg. Is dit formaat wel beter of ook niet? Anders moet ik toch een andere oplossing zoeken. Overigens wil ik ze binnen houden inderdaad. Ik kan in de gang mocht het nodig zijn nog een tweede bak zetten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Rik »

Je moet zeker wel 2 bakken hebben. Regel voor 2 is inderdaad 3 maar je zou het even aan kunnen kijken. Maar het hoeven dus geen officiële kattenbakken te zijn (zoals in het ander topic al aangegeven kan het ook een cementbak o.i.d. zijn). Locatie is ook even afhankelijk waar ze de meeste tijd vertoeven.

Mocht je uiteindelijk wel kiezen voor een grotere bak in die kist (kun je natuurlijk ook later nog eens doen) dan moet het gat wel groot genoeg zijn dat ze goed erdoor kunnen, rekening houdend met de rand van de bak die dan voor de opening kan zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door kittentjes »

Ik heb boven op zolder nog een grote ikea bak gevonden van 40 bij 59 lang en die is ook nog heel diep. Ik zaag er dan een stuk uit en zet die in die kist. Dan staat de kist wel vol maar is wel een goede maat voor twee lijkt mij en er kan niets naast gegraven worden. ik moet alleen wel proberen de kist te verbouwen want aan de bovenkant zit nu nog een deel vast en dat moet er wel helemaal af. De uitloop is dan wel buiten de kist maar eens zien hoe dat gaat, kan anders altijd later nog eens iets anders proberen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

70X36X30 is mijn Blokker-bak die in de keuken staat. Op de eerste verdieping heb ik een speciebak staan. En op zolder ook zo'n Blokker-bak.

Ik heb totaal 10 bakken staan verdeeld over 3 verdiepingen. De echte kattenbakken worden zelden tot nooi gebruikt. Ze kunnen kiezen en kiezen allemaal voor groot-hoog-open.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ilone »

Ik heb 5 bakken met 6 katten, waarvan 2 Nestor XXL en een enorme open bak, 1 hoekbak en een kleinere open bak. De 2 XXL worden het meest gebruikt, de andere 3 maar mondjesmaat.
Tuurlijk is de som aantal katten+1, maar dat is niet verplicht ;-) Op deze manier werkt voor mij prima.

Ik denk dat de kist en de bak wel te klein gaat worden als ze gaat groeien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Dat is een feit, als het werkt dan is het prima. Bij mij zouden ze met 3 bakken eigenlijk toe kunnen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door kittentjes »

Ik probeer het inderdaad zo en mocht niet werken kom ik er wel achter. Deze bak vind ik al behoorlijk groot, in vergelijking met de xxl bakken hebben ze hierin nu echt wel veel ruimte met ruim 40 bij 59. maar het is inderdaad maar zien, de ene kat is de andere niet en sommigen kunnen met 1 af en anderen moeten inderdaad de regel aanhouden.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Kimm »

Ik zou t inderdaad ook gewoon proberen. Als je in zo'n opbergbak gaat snijden let wel even op scherpe randjes. Die kun je vaak met een aansteker smelten en mooi glad maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
gretha
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2016 11:44
Locatie: Rhoon

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door gretha »

ik verschoon elke dag.ik gebruik sanicat super.
uiteraard minder grit maar vind het voor de kat fijn dat de bak elke dag verschoond word.
Aluyx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2016 09:03
Locatie: Hengelo

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Aluyx »

Wij verschonen elke dag twee of drie keer, ligt er net aan of er smiddags iemand thuis is. Nu hebben we eergisteren een nieuwe bak erbij gehaald, maar daar willen ze niet hun behoefte op doen.
Ze lopen er wel in, maar gaan er dan gewoon weer uit, dus het is niet zo dat ze bang zijn voor de bak. Kan ik dan het beste gebruikt grit in die bak doen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne »

dat zou ik wel doen, zodat het een beetje naar hun wc gaat ruiken, misschien iets vertrouwder ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie