Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cyamytha »

Dames (en heren),

Ik zit met een dingetje. Ik heb http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lep/293365 deze kattenbak (x2).
Karel is altijd best fanatiek met het schoonmaken van zijn pootjes/graven voor en na zijn behoefte.
Nu vind ik de laatste tijd steeds het klepje in de bak, half ondergegraven, gepoept of geplast.
Lijkt wel of de bak opgerekt is en het klepje niet meer goed in de aansluiting past. Kent iemand dit, heeft iemand 'handige harry' tips, of toch maar nieuwe bakken kopen?

Klepje open laten is leuk, maar daar had ik ze natuurlijk niet voor gekocht ;)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Veel katten houden niet van een totaal afgesloten bak. Ik zou het klepje eraf laten. Dan heeft hij zelf minder intens last van de geur van zijn "productie".

Ik heb zelf 10 bakken, 4 grote hoge open bakken en 6 kattenbakken met deksel.
Die 4 grote hoge open bakken worden elke dag volgescheten. De echte kattenbakken hoef ik niet eens in te kijken, die worden volledig genegeerd. Ik laat ze wel staan voor het geval dat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Ik heb hier een vergelijkbare kattenbak en heb het deurtje zelf omhoog staan (dus niet hele voorste constructie maar alleen het klepje). Heb dus geen tips voor het klepje zelf behalve deze eruit te halen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Ik wilde precies opschrijven wat dinie ook schreef. Veel katten houden niet van bakken met klepjes ervoor. Ik haal hem altijd eruit en ook ik gebruik ook nog eens curverbakken als kattenbak. Lekker open. In de dichte bak doen ze heel vaak hun behoefte met hun koppie uit het gat.
Dus helaas geen handige Harry tips. Karel geeft jou heel subtiel iets aan. Tja hahaha hij zal niet blij zijn met weer zo'n bak.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb de klepjes er vanaf het begin al eruit gehaald. Het is typisch iets wat voor de mens gemaakt is eigenlijk. :) Trouwens, sinds ik de deksel er helemaal afgehaald heb graaft mijn graver ook niet meer verwoed. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Ik heb die bak ook, maar dan van de pet's place. Hier wel gewoon met de klep dicht en dat gaat prima. Ik weet niet of je klep misschien stuk is of inderdaad het deksel uitgerekt. Sluit hij nog goed aan als je hem dicht doet? Heb je wel eens gekeken hoe het komt dat hij eraf ligt? Sloopt Karel de klep er doelbewust af of valt hij er zomaar af?
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cyamytha »

Nee hij valt er echt uit. Het is ook echt het luikje, niet de klep.
Hij 'trappelt' met zijn voorpootjes langs de wand in de bak en dan 'plof'. Alsof hij er uit trilt ofzo. Lastig omschrijven.
Heb de klepjes er nu ook uit hoor, maar hij graaft zo hard dat alles onder de grit ligt. Daar is best mee te leven, maar het klepje hield wel een hoop tegen.

Een open bak vind ik geen optie, ene bak staat naast de koelkast in de keuken. Vind het gewoon niet zo fris als ik tegen drollen aan kijk als ik sta te koken ;)

Karel zit wel altijd helemaal in de bak trouwens. Heb zijn koppie er nog nooit uit zien steken.

Misschien toch even aankijken en evt zelf handige harry uithangen. :p
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Misschien zijn de scharniertjes van het luikje stuk? Ducttape helpt in mijn optiek altijd. ;-)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cyamytha »

Ik ben techneut, dus ducktape en pur staan bovenaan mijn lijstje!
(En nee geen pur, waar de kat bij kan!)

Maargoed ga wel wat freubelen :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Heb net die van ons eens bestudeerd en het luikje (voorste stukje dus) hangt met twee dunne pinnetjes vast aan het bovenste (klep)stukje. Kan me goed voorstellen dat die pinnetjes slijten of breken. Hier denk ik dat ze te vervangen zijn door een klein rubberen of houten plugje. Misschien kan dat bij jou ook, als daar het probleem zit?
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door jojo »

Volgens je onderschrift heb je 1 kat? Dan zou ik eerst denken aan vaker dan 1x de bak uitscheppen, omdat je over drol in meervoud praat als je gaat koken. Jij blij want het uitzicht is 'schoon' en Karel blij want zijn wc is schoon.
Klepjes op kattenbakken zijn uitgevonden voor mensen, er zijn niet veel katten die het fijn vinden. Vaker schoon scheppen en korrels opvegen zou ik zeggen. En klepje in de kliko.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cyamytha »

Gelukkig staat er bij mijn bericht een knipoog achter. Ik heb 2 bakken staan, die ik 9 vd 10 keer elke avond uitschep (voor of na het koken, afhankelijk van hoe de dag er uit ziet). En het grit is mee te leven zoals ik ook al eerder zei. Vind de toon in je bericht niet leuk.

Ik heb niet het gevoel/idee dat Karel last heeft van het klepje en ja ik vind het fijn als hij er wel voor zit.

@Anne inderdaad die pinnetjes. Maar ze zijn niet afgebroken en ook niet beschadigd.
Ga evengoed kijken wat ik er mee ga doen.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Zou het mogelijk zijn dat de klep (bovenste stuk) wat uitgezet is? En dat daardoor de pinnetjes waarmee het luikje aan de klep hangt als het ware 'te kort' worden, waardoor ze eruit glijden en het luikje dus valt? dan zou je de pinnetjes kunnen vervangen door houten plugjes (of verlengen dmv houten plugjes) en zou het probleem opgelost moeten zijn.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Kattebeest »

Heb 11 jaar geleden meteen zelf de klep gesloopt. Kasper hing daarna met zijn koppie altijd in de opening, net buiten de bak. Met klep ontneem je Karel die mogelijkheid.

Al een hele tijd de complete kap eraf en sinds een paar maanden heeft hij een hele grote bak en gaat meer dan goed. Denk ook dat de kap en klep vooral voor mensen gemaakt is, buiten doen ze het op een beschutte plek maar die is niet zo claustrofobisch als kattenbak met kap en klep ;-).

Er zijn meer voordelen van bak zonder kap en klep. Je ziet wat de kat doet en hoe en kan snel ingrijpen als er problemen zijn. En áls er problemen zijn is het ook niet zo moeilijk om met pollepel een plasje op te vangen. Met deze voordelen voor ogen kijk ik graag tegen een drolletje aan (die ik overigens meteen opruim als ik ze zie, ook plasjes).

Annet heeft een houten constructie rond de bakken, foto's staan in haar album. Mocht je een overkapping erg belangrijk vinden is dat misschien een oplossing.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cyamytha »

Ik heb de klepjes weggegooid, dan maar geen klepje. Elke keer dat ding terughangen is vervelender (en ja ik ben liever lui dan moe ;)). Heb de foto's in Annet's album gezien. Leuke praktische oplossing.

Karel zijn ontlansting houd ik sowieso goed in de gaten ivm mijn zijn eerder dunnere ontlasting (gaat goed trouwens!).

Valt me wel op dat iedereen hier heel "heftig" reageert op de kap/deksel. Zo raar is het toch niet? Genoeg kattenliefhebbers om me heen en allemaal kap/deksel en nog nooit wat geks gehoord.
Zal wel nadenken over jullie adviezen (klepjes zijn in ieder geval al tijdje weg) en laat het voorlopig maar even zo.
Karel nog steeds niet met zijn koppie er uit gezien :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Plaats reactie