Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Dus dat creëert dus mooi ballen van de pasjes?
En ja, dat geuren hoeft voor mij niet hoor.
En dat stoffen, valt dat mee?
Ik las dat op zooplus beoordelingen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5459
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

ik gebruik kitty friend, maar die is niet bij zooplus te bestellen. Bevalt me wel erg goed. Heb je verschillende in, ik gebruik ultra. MOoie klonten (die van mij piest soms dikke klontjes en soms meer in ee straaltje (verspreid over 10 cm) en toch haal ik het er zo uit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

wij zijn sinds kort over op biokat micro van gimpet van 07,48 euro's bij zooplus en bij iedere bestelling laat ik 1 zak meekomen. dat is voorTNT nog te tillen en bij mij wordt het vrijwel thuis afgeleverd. http://www.zooplus.nl//-zap61366shop/ka ... bakvulling
t stuift vrijwel niet en ook de uitloop valt me reuze mee.
k doe 2 bakken met 1 zak. onderin doe ik wat geurvreter van beaphar (ook zpls) en ik doe in mijn sopwater beetje dettol. bakken gaan door het frituurmandje (niks klonten scheppen - zoef!) en met tissue even gesopt en dan weer gevuld.
omdat ik vrij veel bakken heb, is de belasting per bak wat minder. maar Mo drinkt inmiddels bijna ruim halve liter water per dag en dat komt er ook weer uit. dit spul geeft zeer stevige klonten die niet uitelkaar vallen en is met 7,50 voor 15 liter behoorlijk goedkoop, goedkoper dat die stomme dozen uit de supermarkt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5459
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

hoe vaak maak jij de bak helemaal schoon dan? Ik zie me nog niet ieder dag de hele bak omkiepen en schoonmaken. Nou heb ik maar 1 kat natuurlijk, maar ik sta toch 3x per dag drollen en pies te scheppen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

ik zie als ik de bak leeggooi of ze tegen de zijkant aan geplast hebben of dat de urine de bodem heeft bereikt. die plekken sop ik met wat vochtig toilet/tissuepapier met een sop/dettol-oplossing. de rest van de bak blijft droog.

dan wat geurvreter onderin, korrels uit de emmer terug in de kattenbak en klaar. alles bij elkaar nog geen 5 minuten per bak. de inhoud door een frituurmandje gooien gaat veel sneller dan drollen zoeken en vissen en hengelen. bovendien blijven de klonten heel en als je verkeerd vist dan loop je risico dat je een klont kapot stoot.

en als ik een bak helemaal verschoon (k zet altijd de verschoondatum op de zijkant) dan gaat daar beetje sop in, hard afwasborsteltje, spoelen en nadrogen en met dweilemmers gaat dat veel makkelijker dan met een standaard kattenbak want die zijn mij veel te groot en onhanteerbaar (en duur).

nee, ik heb nog nooit een bak met een deksel of kap gehad. dweilemmers zijn hoog en er gaan zelden korrels over de randen en de ontlasting stinkt vrijwel niet. en als dat wel het geval is dan moet ik het probleem met voeding oplossen, niet met een kap.

ik heb op dit moment wat meer bakken omdat ik een diabetes/nierfaalkat heb, die tussen 0,5 en 1 l water per etmaal drinkt en dus veel plast. maar dat kost alleen meer korrels, niet meer tijd per bak. er lopen hier 4 katers en ik heb op drie plaatsen in totaal 7 dweilemmers, die dus altijd veel minder vuil worden. ik loop ze altijd één keer, soms twee keer per etmaal na.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Adriana, je stelde voor een foto te plaatsen.
Kwam geen reactie op, maar ik zou wel graag weten wat voor emmers jij gebruikt.
Zou je een foto willen plaatsen?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

Afbeelding Afbeelding

t is weer eens iets anders dan foto's met katzels, alhoewel... heb ze even moeten opsluiten..
er gaat één 16 literpak Gimpet in twee emmers en omdat ze smal zijn geeft dat een dikke laag.
er zit drielagen keukenrolpapier tegen de korte kant omdat Mo tegen een achterwand wil plassen.
dat vangt erg veel urine op en zorgt er doorgaans voor dat hij er niet overheen plast.
ze worden niet verschoond als ze droog zijn gebleven, ik bedoel als er geen urine een wand of de bodem heeft geraakt en dat is met alle katten het geval, alleen Mo plast veel en tegen een wand aan. dus moet ik bijna altijd een aantal korte kanten soppen en van nieuw papier voorzien.

op de linkerfoto de binnenemmer van een pedaalemmer met passend frituurmandje. en ik heb één dweilemmer meer dan het aantal in gebruik zijnde bakken, zodat ik als ik een emmer helemaal uit moet soppen door kan gaan en altijd een droge schone emmer heb. anders plakt het grit aan de emmer als ie niet helemaal droog is.
en zoals je ziet passen er langs de wand naast het toilet twee emmers en dan nog eentje ervoor. voor mij is er genoeg ruimte over en het hindert niet omdat de emmer rechtsvoor onder het fonteintje staat.

de regel is dat ze zich moeten kunnen omdraaien in hun bak maar dat geeft hier geen problemen want hun kop zit boven de rand en soms zetten ze bij het omdraaien een poot op de rand en nogmaals, omdat ze hoog en smal zijn heb je met veel minder grit toch een dikke laag.
ze zijn niet zo achterlijk groot en voor mij prima te hanteren bij het leegkieperen in het frituurmandje. en als je dat beetje voorzichtig doet, dan blijven alle klonten heel. papier gaat gelijk mee als ik zie dat daar tegenaan geplast is, want dan zit die klont ook vast aan het papier. ik gebruik daar papierklemmen voor (kantoorboekhandel).

ik heb een pompflesje met mengsel sop/dettol, pak wat toiletpapier en poets over de urineplek en de rest van de bak blijft gewoon droog want is niet vuil.
ik ben met 7 bakken ongeveer een klein half uur bezig en beschouw dat ook gelijk als ochtendfitness.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5459
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

dank je voor de foto's, maakt veel duidelijk. Nou snap ik ook dat het omkiepen eigenlijk zo gebeurt is.
Ik gebruik voor mijn kat (heb er dus maar 1) wel een kattebak, maar zonder de bovenkant. Ze gooit een klein beetje grit over haar drol maar begraaft niet echt. Dus ik zie het zo liggen.
Soms ligt er wel een korreltje langs, maar ja, daar maak ik me niet druk over. Heb laatst een klein minihandvegertje met blik gekocht. Supergeinig. Zo'n 15 cm breed, en het handvat van de veger is van ee nhondje (ze hadden geen katten). Dan is alles zo weer schoon.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Hmmmmmmmmmmm, ik ben benieuwd wanneer ik van die hoge emmer zal plaatsen of de katten erop zullen gaan.
Moos is zolang al een gewone lage bak gewend.
En m'n kwiebus gaat al naast de bak als er ook maar íets niet goed is (dat kan al een propje zijn die Sara in de bak gewipt heeft).

Ik kan het wel proberen, denk niet dat Sara er moeite mee heeft.
Want wat jij ook zegt, het is fijner om een hoge laag grit te hebben zonder dat je daar een volledige zak in om hoeft te kieperen.

Ik ben zaterdag opzoek gegaan naar een zeef met gaten groot genoeg voor het grit, maar klein genoeg om de drollen van Saar op te vangen. Zodat ik net als jij gewoon de bak kan omkieperen en poetsen wanneer dat nodig is.
Maar ik had geen geluk :(

Wel een goed idee trouwens, de bak op de wc.
Ga ik denk ik de nieuwe bak ook maar eens neerzetten :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

MarjanR schreef:wat voor emmers jij gebruikt.
zogeheten dweilemmers van meneer Blokker voor ongeveer 6 euro per stuk, hengsel eraf halen..
missch a.s. zaterdag? passend frituurmandje komt van één van de Chinese supers hoek Zeedijk/Amst.. daar hebben ze diverse maten/diameters, dus ook voor bv een Gamma-emmer oid.
hoge emmers vind ik soms hier bij het grofvuil maar zijn ongetwijfeld ook los/eerstehands te koop, onderdelenreus?Blokker?
ja, grappig, toen ik mijn kleuters kreeg was het advies: alleen die en die korrels en zo'n soort bak. braaf korrels gekocht en soort van replica van de bak/plastic afwasteil..
die bak met die korrels heb ik drie weken onder een stoel in de woonkamer gehad en is vrijwel niet aangeraakt, de kleuters gingen al snel in het grit liggen en binnen een week gebruikten ze alle bakken. had ook nog een tijdje zo'n houtkorreldweilemmerbak in het toilet maar Mo was de enige en dan onder protest, ze leren heel snel heel veel van elkaar. k moet altijd een beetje lachen om uitspraken als: nee, die wil nooooit zus+zo (slaat niet op jou..) en binnen de kortste keren is de handel gewend of heeft iets nieuws aangeleerd/afgekeken..
Maks heeft nog een tijdje aan bakkentoerisme gedaan, die ging eerst overal alle bakken af voordat hij besloot waar hij ging plassen en ik ben nog even benauwd geweest dat hij blaasgruis had....
en s morgens moet ik altijd erg lachen want de broertjes plassen/poepen vaak gelijktijdig, links en rechts in een bak naast het toilet. en vaak komt er dan ontlasting achteraan, maar dat moet in een andere bak en het is meestal Maks die dan naar de bakken in de badkamer gaat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cindy1969 »

Ik gebruik al jaren de AH Stuifvrij, en dat was zaterdag weer eens op bij AH....
Heb toen houtkorrels meegenomen, nou, dat werd me niet in dank afgenomen, heb gister
de bak helemaal verschoond, en houtkorrels erin gedaan, ze zaten me aan te kijken of ik helemaal gek was geworden...
Vanmorgen ging Villo er wel op, maar niets gedaan, hij kon niet lekker graven, denk dat het daarom komt.
Vanmiddag snel langs AH en weer de stuifvrij halen....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik Biocat Fresh en ook hoge Blokker bakken, maar dan grotere - wit doorzichtig.
Heb net een nieuwe gekocht iets kleiner dan de twee grote - 3 euro was deze.
De normale kattenbakken worden echt heel zelden gebruikt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Ik ga gewoon zo´n bak halen, en gaan de heren er niet op, dan lekker niet.
Heeft Saar gewoon een privé toilet (ga ik er hartjes op plakken ook!!!)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Catfish »

Ik net nieuwe bakken gekocht,nooit gedacht aan het geweldige idee van Adriana en Dinie... Nou ja.
Marjan, ik lach me rot! Foto's please van de bak met hartjes!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Ondertussen heb ik ook een frituurmandje waar ik m'n bakken in leeg kieper.
Bak poetsen en gezeefde grit weer terug.

Ik heb twee weken terug twee zakken Expocat gehaald, dat klonterde echt geweldig.
Het was dan ook voor de litter robot. Maar het was ook wel aan de prijs zeg!!!
Dus ik bij de Jumper gevraagd of, en wat.
Belmondo heb ik nu. Maar wat een prut zooi zeg!!!
De ballen die niet de wand of bodem raken zijn prima.
Maar zowel Saar als Teun die graven eerste een diepe kuil voordat ze plassen.
Dus....
En dan blijven de ballen dus nattig en kleven aan de want vast.
Dus ik ga zaterdag opnieuw naar de Jumper en dan de duurdere nieuwe grit halen.
Dat heet Canadian fresh oid.

Ik zal het weer melden wat ik er van vind ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie