Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door lievelijn »

betalen jullie per zak? anders zou ik aanraden om het grit over 2 zakken te verdelen ;-) klinkt wellicht stom maar werkt vast wel. Zelf gebruiken wij wel houtkorrels onze bak stinkt echt niet.. moet wel zeggen dat onze kat RC eet en dat scheelt wel. In dit topic kun je wel de verschillende voor en nadelen van verschillende kattenbakvullingen vinden, dus misschien moet je dit even door lezen... er zijn trouwens ook korrels die de wc in mogen....
ik <3 Vlinder
STCP
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:30
Locatie: Maastricht

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door STCP »

We betalen inderdaad per zak. Onze zakken gaan niet snel genoeg vol. We gebruiken maximaal 1 zak per week. Dus verdelen is ook niet echt een optie.
Everybody wants to be a cat,
Because a cat's the only cat
Who knows where it's at.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door lievelijn »

:shock: dat zijn dan wel grote zakken :shock:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Umimeis »

Ik ben goedkoper uit...... mijn kat doet het sinds 2 maanden gewoon buiten. Hij wil niet meer op de kattenbak.
Wel irritant, nu kan ik niet meer zijn ontlasting in de gaten houden op wormen enz.

Ik heb de bak er nog wel staan (gevuld) zodat hij als ie echt hoge nood heeft wel op de bak kan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Kattenbella »

Balen, de duivenkorrels zijn niet meer verkrijgbaar :???: Heb al op de vogelsite gekeken waar ze ook aan het zoeken zijn naar en alternatief.
Maar weer door met de dure witte molen vulling
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door rieneke »

dat is zeker balen bella, heb je iets gevonden wat bevalt en betaalbaar is....zal je altijd zien :roll:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

metalen kattebak?

Bericht door yana »

Je leest altijd dat plastic voerbakjes niet goed zijn. Blijven bacterien in zitten.
En die plastic kattebakken dan?
Zit bij ons ónder de krassen. En daar blijft ook altijd de grit kleur inzitten na schoonmaken. Dus óók bacterien lijkt me.
Dus waarom geen metalen bak?
Móet kunnen, met de huidige smeed en/of giet technieken. Misschien duurder, wél schoner denk ik.
Nu koop ik elk jaar maar nieuwe plastiken.. :roll:
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door lievelijn »

misschien een stomme vraag.. maar ik vraag me af wat de beste kattenbakvulling mileutechnisch gezien is.. Ik was er heilig van overtuigd dat houtkorrels beter waren omdat daar (dacht ik) minder chemische processen aan te pas kwamen enzo. en hout is natuurlijk materiaal enzo je weet hoe dat kan gaan in een mensen hoofd... 1+1=2 terwijl dat niet altijd zo is. Nu kwam ik dus steeds meer informatie tegen over de zogenaamde Litter Pearls.. die zijn ook natuurlijk, gemaakt volgens het zelfde principe als glas. Dus op basis van Silicaat. Nu ben ik dus aan het twijfelen, maar heb eigenlijk ook geen idee hoe ik erachter kan komen wat het beste is.. de houtkorrels en de kat gaan prima samen dus daarom hoef ik niet over te stappen.

De quotes van beide websites:

www.plospan.nl (daar heb ik altijd mijn korrels van, niet klontvormend) zegt:
Uitgezeefd houtzaagsel wordt geperst tot een milieuvriendelijke korrel voor de kattenbak. Het is een eerlijk en milieuvriendelijk product wat is voorzien van het door het keurmerkinstituut afgegeven keurmerk 'milieukeur'. De Plospan® kattenbakkorrel neemt minimaal tweeëneenhalf keer zijn eigen gewicht op aan vocht, tegenover de traditionele kattengrit één tot anderhalf maal.
De kattenbakkorrel kan na gebruik in de kattenbak op een milieuvriendelijke manier worden afgevoerd (GFT container of in de tuin).
en:
Zaagsel en houtvezels worden afgehaald bij zagerijen en houtverwerkende industrieën. Het materiaal wordt gestort in een grote loshal en vervolgens via een grote transportbak naar de zeefinstallatie gebracht. Deze machine zeeft het materiaal waarna de uitgezeefde producten, t.w. houtkrul, zaagsel naar de onderscheidene moderne computergestuurde persen gaan en in 100% recyclebare folie worden verpakt. Het houtstof wordt in een ander productieproces verwerkt tot een eindproduct.
Houtvezel is een milieuvriendelijk product zonder afval.
www.litterpearls.nl zegt:
hoe zit het met de milieuvriendelijkheid? Dit product is zonder meer milieuvriendelijk, het bestaat immers uit niets anders dan zand en valt binnen ongeveer zes maanden ook weer tot zand uiteen. het is een natuurproduct dat zelfs als GFT-afval kan worden aangeboden. (nog geen keurmerk)

wat denken jullie??
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Lotte »

ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd hoe dat precies zit!!
Misschien beide producenten eens een mailtje sturen? (al hoewel je vanaf marketing een antwoord zal krijgen en ze beide zullen roepen dat hun product het beste is)

Ik las laatst ergens (maar waar ook weer?) dat de kleikorrels (bijna alle vullingen dus) helemaal niet milieuvriendelijk zijn omdat voor de productie klei afgegraven moet worden.
Ik heb nu nog 3,5 zak BioKat staan, maar daarna is het toch wel interresant om over te stappen op een vriendelijkere variant
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door lievelijn »

Ik heb een mail naar beide fabrikanten gestuurd, niet met de vraag welke van de twee het milieu vriendelijkst is :P maar met de vraag hoe de korrels gefabriceerd worden (met daarbij de uitleg waarom ik het vraag en dus voornamelik de vraag welke chemische processen er nodig voor zijn) ben benieuwd. Voor zover ik alle info gelezen heb.. denk ik dat houtkorrels het meest milieuvriendelijke zijn. Maar ik wacht even af voordat ik mijn conclusie trek..
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door lievelijn »

zo ik heb van beide een reactie.. dacht eigenlijk dat het niet meer zou komen maar goed... hier van beide fabrikanten:

plospan:
Hartelijk dank voor uw interesse in ons product.

Onze kattenbakvulling is een natuurlijk product dat zonder chemische processen geperst wordt.
In hout zit een natuurlijk bindmiddel. Door houtvezel naar een bepaalde temperatuur te brengen en te persen verkrijgen wij de houtkorrel (oftewel de kattenbakkorrel).

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
en van litterpearls:
De Litter Pearls bestaan uit silica oxide (zand). Dit product wordt ook wel silica gel genoemd. Het productie proces lijkt op de productie van glas. Het zand wordt onder grote hitte vloeibaar gemaakt en kristalliseert dan tot poreuze korrels.

Onlangs is gebleken dat een Milieukeur niet verleend zal worden (wij zullen dit van de site verwijderen), omdat het een minerale kattenbakvulling is. De Stichting Milieukeur geeft dan in principe überhaupt geen Milieukeur af. Dit is een zeer betwistbaar standpunt. Silica gel is immers heel zuinig in gebruik en het gemiddelde verbruik blijkt het meest bepalend te zijn voor de milieubelasting.

Overigens is kattenbakvulling in tegenstelling tot wat soms gedacht wordt nauwelijks milieubelastend. Uit onderzoek van het Ministerie van VROM blijkt dat de gemiddelde milieubelasting van het gebruik van een kattenbak vergelijkbaar is met het laten branden van een lamp van 50 Watt. Litter Pearls is een goede keus vanwege de eerdergenoemde bijzondere zuinigheid in gebruik.
alhoewel ik het antwoord van de litterpearls veel netter vind.. ben ik toch geneigd te blijven gaan voor de houtkorrels (maar dat is puur op mijn gevoel, mocht iemand er anders over denken roep het aub!). denk dat het niet zoveel uit maakt voor mij.

De bereidingswijze om het zo maar even te noemen lijkt erg veel op elkaar maar de houtkorrels zijn gemaakt van een afvalproduct.. maar aan de andere kant.. gebruik je van de litterpearls maar 1 zak van 3,8 kg per maand!

maar dat is eigenlijk wel meteen hetgeen dat me tegenstaat.. je maakt elke dag de bak schoon, maar hij wordt niet echt schoon schoon voor mijn gevoel. (dus zou ik de bak vaker wisselen) Van de houtkorrels gebruik ik een zak in de zes weken..

dan komt natuurlij ook nog het prijs aspect kijken.. een zak houtkorrels (waar ik zoals gezegd erg tevreden over ben) 9 euro 50 en tegenover 16,50 voor de litterpearls... (waar ik dus meer van zal gebruiken en dus meer voor kwijt zal zijn).

Ik denk dat het dit blijft ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
shia
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2008 16:03

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door shia »

hoi

ik gebruik nu ongeveer een half jaar een silicaat korrel (Tigerino Crystals silicaatkattenbakvulling) die komt van zooplus 3 a5 liter voor net geen 15 euro

ik ben erg tevreden met 2 katten van mijn zelf en een zeer groote kattebak er gaan 2 zakken in doen ze ongeveer vier weken mee

zelfs als mijn pleeg kittens ook hun bak vinden gaat het erg lang mee
met gewoon grind en ik heb er erg veel geprobeerd van goedkoop tot duur gaat de bak maar een week mee soms minder als de kleintje ook deze bak vinden

ik gebruik deze korrel ook voor de pleegkittens en nooit een probleem gehad
met kittens gaat de bak zelf soms wel langer mee (kleiner plasjes)

uit eindelijk ben ik goedkoper uit

en nog een plus het stoft niet en stinkt ook niet en je kan prima zien wanneer het verschoond moet worden :grin:

ps deze korrel mag gewoon bij het gft afval nog een plus :grin:
groetjes shia
Gebruikersavatar
Mel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:35
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Mel »

Ik gebruik extrem classic... Maar heb nu een doosje Kitty friend staan ( blauwe verpakking)
eens kijken hoe die werkt.
De verhalenbundels van James De Kater - www.jamesdekater.nl
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Seemy »

Wij gebruiken tegenwoordig Biokat Fresh (10 kg verpakking voor ongeveer 8 Euro).
Dit bevalt goed, niet te kleine of te lichte korrels die in de oogjes gaan zitten :-( , ruikt fris, klontert goed, niet zoveel uitloop, prijs vind ik redelijk. Wij hebben 1 kat en verschonen de bak eens per 1,5 week ongeveer. Verder scheppen we iedere dag de bak.

Wij hadden hiervoor Kittyfriend in de oranje verpakking.
Heel licht spul, en het vloog de bak door en er overheen als meneer ging graven.
Hij heeft, doordat het zo licht is wat in zijn oog gekregen van dat spul. Dat is gaan irriteren en hij kreeg last van zijn oog. We zijn er ook nog even mee naar de DA gegaan...
Gelukkig was het snel weer over, maar die kattenbakvulling koop ik dus nooit weer.

Laatst heb ik een keer een doosje kattenbakvulling uit de supermarkt meegenomen. Van de Nettorama, het merk 'Perfect'.... best goed spul ook!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door shiva »

Ik gebruik stuifvrij van AH, ben hier heel tevreden over. Ik maak de bak 1 keer per week schoon met dettol en allesreiniger.
En voor de bak leg ik een matje neer om uitloop van korrels te voorkomen.
Plaats reactie