Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Bericht door kaatjuh »

oke, goede adviezen maar ik zou graag willen weten waar jullie de kattenbakken hebben staan in huis. hebben jullie een aparte kamer voor de katten waar alle spullen in staan? en hoe doen mensen die net als ik een klein huisje hebben het met de kattenbakken? klein huisje >woonkamer, 1 slaapkamer en keuken, gang en trap, badkamer!
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Wij hebben net als jij een klein huisje Karin. Wij hebben dus geen aparte kattenkamer. Ze mogen overal komen, behalve in de badkamer als wij er niet zijn, het aanrecht en de salontafel.

Wij hebben de kattenbakken in de gang staan. Niet alleen omdat dat het makkelijkste is i.v.m. plaats, ook omdat er zeil in de gang ligt. Is dus een stuk makkelijker opruimen bij evt. ongelukjes dan ons tapijt!

Mocht je nog meer vragen hebben, hoor ik het graag.

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Bij ons staat de kattenbak in de keuken, want ergens anders is er geen goeie plek voor.

Natuurlijk staat hij wel ver genoeg van de etensbakjes af, maar er is nog nooit iets misgegaan omdat het etensbakje te dichtbij stond ofzo...
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Wij hebben 2 kattenbakken (op elkaar gestapeld) op de overloop staan en 1 op de voorzolder.
Pixi
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2007 15:20

Welk kattengrit?

Bericht door Pixi »

Welk kattengrit zijn jullie het meest tevreden over?

Wij hebben heel lang simpel het C100 merk gebruikt maar de laatste 3 of 4 zakken vielen zo fout... het stonk echt na 3 dagen al weer vreselijk!
Nu hebben we een zak(je) van AH maar weet niet of dat het nou wel is...

Het gaat me er vooral om dat je het niet ruikt. we hebben een bak met een deurtje er voor.

Klontvormig hoeft ook niet persé, nu scheppen we ook niet, maken enkel de bak eens in de week schoon.

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Echt waar scheppen jullie de bak niet iedere dag of om de paar dagen schoon? :shock:

Sorry dat ik het zeg, maar één keer in de week schoonmaken vind ik dus echt veel te weinig.

Het is naar mijn mening niet alleen onhygiënisch, maar ook geen pretje voor een kat die van nature heel schoon is. Er liggen dan 7 drollen en plasjes in de bak en die arme kat moet daar tussendoor proberen zijn behoefte te doen. Ik wil je niet beledigen hoor, maar wil toch even mijn reactie kwijt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik gebruik zelf de dozen Schep & Schoon van de Appie, en dan de fijne variant. Ik schep hier elke dag de drolletjes en de plasjes uit, en ik ruik eigenlijk nooit iets. Het grit gaat ook lang mee.

Eerlijk gezegd ben ik het ook met Sandra eens. Ik vind één keer in de week de bak schoonmaken en tussendoor niet scheppen ook veel te weinig. Katten graven graag een kuiltje in het grit om te plassen en begraven ook hun behoefte. Volgens mij gaat dat aan het einde van de week echt niet meer lukken hoor...
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik gebruik houtkorrels. Vind dat zelf het prettigste omdat het niet aan de bak zelf gaat plakken.
Elke dag de drollen eruit scheppen vind ik echt een must. Verder leeg ik 2x per week de bak helemaal , maar ik heb ook 2 katten.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Pixi
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2007 15:20

Bericht door Pixi »

Ik voel me niet beledigd hoor ;-) heb het altijd zo gedaan... tenminste, schepte eerder wel de drolletjes er eens tussendoor uit, maar ben nu zwanger, dus 'laat' het nu doen.

Het ligt er natuurlijk ook geheel aan hoeveel grit je in de bak doet. Als het maar een klein laagje is kunnen de drolletjes ook niet begraven worden. Hier wordt 'ie dus rijkelijk gevuld.

Bedankt voor de reacties... je bent nooit te oud of te wijs om te leren ;-)

:cathappy:
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Als zeer onervaren kattenvriend, gebruik ik Kitty friends ultra Was me aangeraden door de dieren speciaalzaak. Ik heb wel eens wat goedkopere kattengrint gebruikt maar dat was veel eerder gaan ruiken, Terwijl ik om de dag de kattenbak verschoon...
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door ingelke »

Ik heb ook lange tijd Kitty Friend gebruikt.
Nu gebruik ik al lange tijd biokat premium (rode zak). Het ruikt naar babypoeder. Daarnaast klontert het heel erg goed. Bij andere merken vielen de klonters nog wel eens uit elkaar als je de bak aan het leegscheppen was.
Voordeel is dat als je een dag geen tijd hebt om de bak leeg te scheppen (alhoewel ik dat bijna iedere dag doe), je niets ruikt! Een ander voordeel is dat je lang doet met een aantal kilo, wat natuurlijk ook scheelt.
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door ingelke »

Hoe vaak je een kattenbak doet schoonmaken ligt aan het zand, maar ook aan het aantal katten.
Zelf heb ik 3 katten en ook kattenbakzand met klontvorming. Ik doe dagelijks (soms om de dag) ook alles eruit scheppen. Als de hoeveel zand wat te weinig wordt dat schud ik er wat bij (of als het vies is, verkleurd) dan verschoon ik alles. Sowieso eens op de 3 of 4 weken schud ik al het zand weg, spoel de kattenbak met chloor uit en doe er nieuw zand in.

Groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb vanwege ruimtegebrek mijn kattenbak in de keuken staan. Het is een overdekte bak zonder luikje voor twee katten.

Ik gebruik houtkorrels, omdat die minder snel door de keuken heen stuiven en ik ben ook heel tevreden over de geur (of liever gezegd het gebrek aan geur ;-)) en het klonteren.

Mijn poes is zeer schoon, dus ik moet iedere dag alles wat ze gedaan hebben uit de bak weghalen, anders plast ze ergens anders (op de bank, stoel, dekbed, :???: ). Mijn kater is veel minder schoon, die gaat er gewoon bovenop zitten, maar zijn ontlasting stinkt echt de pan uit......

groeten,
Sandra

PS: de eet- en drinkbakjes staan pal naast de kattenbak (ik heb een minikeuken) en terwijl dit meestal geen goede plek is, trekken ze daar nu juist weer niets van aan, rare jongens, die katten :roll: !
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Even spuien hoor, het stoom komt me uit de oren!! Wij hebben hier in Bergen op Zoom twee dierenwinkels. Maar 1 van die twee verkoopt ons kattengrit; Cat's Best Öko Plus. Zeer tevreden over, niets op aan te merken (ja, behalve dan dat je die korrels echt O-VER-AL terugvindt). Maar goed, maar 1 dierenwinkel verkoopt deze vulling bij ons. Deze is vrij ver bij ons vandaan, maar goed, alles voor de beestjes he!

Op een bepaald moment had de dierenwinkel deze niet meer op voorraad, het zou vijf dagen duren voor ze weer kwamen. Ik moest zo lang maar een andere vulling gebruiken. Heb dus de No Problem-vulling gekocht, leek qua structuur het meest op onze oude. We waren redelijk tevreden over deze vulling....tot ik vandaag weer twee nieuwe zakken Oko Plus kon scoren en dus de bakken maar eens leeg ging gooien. Wat schetst mijn verbazing?

De kattenbakvulling No Problem is een héél groot probleem! Het spul zat (onder de losse laag vulling) als 1 grote koek vastgeplakt op de bodem van de bak!! Er was geen beweging in te krijgen, zelfs niet door met een mesje de boel los proberen te hakken!!!!

Uiteindelijk de bak maar in de week gezet, toen kwam de koek eindelijk los....na twee messen en het poepschepje erop naar de mallemiezen te hebben geholpen!!

Wat een rotspul, nooit niet kopen hoor!!

Groetjes, Luuntje.

P.S. Weet iemand een betrouwbare webwinkel waar ik de Oko Plus kan bestellen, en waar ze hem dan voor je deur afleveren?

Onze dierenwinkel kan maar eens in de drie weken bestellingen doen en dan maximaal vijf zakken bestellen. We stonden dus al meerdere keren daar terwijl "de laatste net weg was!"
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik gebruik net als Sandra houtkorrels.
Omdat het minder rotzooi geeft en absoluut niet stinkt. Je ruikt gewoon echt niks van urine of ontlasting, ja behalve als ze net hebben zitten kakken natuurlijk :lol:
4 katten, 2 bakken en ik verschoon ze eens per week, wel schep ik ze elke dag leeg. Werkt prima.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie