Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik zou haar gewoon naar buiten laten gaan, het is niet echt nodig om haar ontlasting in de gaten te houden. Als ze een speelse gezonde indruk maakt, en ze eet en drinkt goed, dan is er niks aan de hand, en moet je haar drolletjes niet bestuderen hoor !!!
Op tijd en stond ontwormen, vooral bij buitenpoezen is wel belangrijk, en ook haar vaccinaties goed bijhouden, want je weet natuurlijk niet waar ze buiten allemaal aan en in zit :grin:

Als je echt wil zien dat ze op de kattenbak gaat, kan je het voor haar wat gemakkelijker maken door vb, de kap van de bak te doen, een open bak is minder angstaanjagend, vooral voor een poes die gewend is van buiten te gaan. Je kan ook een klein geutje bleekwater op de korrels gieten, de geur van bleekwater, is voor poezen onweerstaanbaar.
Je kan ook eens proberen om de bak van plaats te veranderen, soms zijn katten erg eigenwijs op dat vlak, en vind ze het gewoon niet goed waar hij nu staat. Er is hier op't forum, een heel topic over kattenbakken, daar vind je ook nog veel tips.
Ik zou me echter niet teveel zorgen maken, en laat ze maar doen zoals ze gewend is.
liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Katten kunnen heel lang hun ontlasting ophouden...ik heb hier een keer een kater gehad en die was een kattenbak gewend maar ging hier niet op de kattenbak. Zodra hij weer thuis was ging hij daar meteen poepen en plassen!

Millie had ik alleen 's nachts binnen en kon overdag naar buiten (als ze dat wilde) - soms deed ze 's nachts wat in de kattenbak, maar lang niet altijd. Ze hield het in ieder geval niet op om het buiten te doen.

Femke heeft het in het begin ook steeds heel lang opgehouden. Die poepte de 1e week om de dag! En dan ging ze poepen zodra ik er was - erg gezellig hè :grin:

Zelf vind ik 6 maanden ook een beetje jong voor een kat om naar buiten te gaan. Ik heb er hier nu 1tje van bijna 6 maanden en 1tje van 9 maanden, maar allebei wonen (nog) binnen. Ik weet niet of ik ze ooit de vrijheid buiten geef.

Kun je haar niet naar buiten laten en gewoon kijken wat ze gaat doen? Als ze meteen gaat plassen/poepen kun je meteen kijken of het er nog allemaal goed uit ziet. Zo deed ik het bij Millie ook wel es, want die ging 's morgens meteen haar behoeften doen als ze naar buiten mocht. Té lang ophouden is namelijk niet goed!

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een dierenarts heeft anders ook niet alle wijsheid in pacht hoor.
Het is algemeen bekend dat een kat van die leeftijd gewoon te jong is om alleen buiten te laten want ze kennen het gevaar van auto's en brommers bv. niet.
De meeste katten die doodgereden worden zijn vrij jong, stof tot nadenken dus.
Naar buiten ok, maar wel onder toezicht.

Het kan wel dat ze het bewust ophoud trouwens.
Missy heeft een keer een hele nacht, toen wij weg waren opgesloten gezeten in een grote diepe kast.
Ze glipte wel eens achter me langs erin terwijl ik dan al gecontroleerd had en dacht dat ze er niet in was :???:
Zij heeft het opgehouden tot ze bevrijd was en ging gelijk op de bak.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
grijsje80
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:58

Bericht door grijsje80 »

ok ,maar in de gaten houden als ze buiten is gaat haast niet, ik woon bij een bos en speelt daar ook in dus, maar ik kan haar nu toch niet meer binnen houden nu ze die vrijheid gewend is?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Het hangt ook erg van de omgeving af of je je kat al naar buiten kunt laten hoor! Ik heb Flanna ook met 5 maanden vrij naar buiten laten gaan omdat we in een hele rustige buurt met weinig verkeer wonen. Minerva en Luna gingen zelfs nog eerder naar buiten, maar die konden destijds alleen in een aantal binnentuinen.

Onze poezen mogen ook alleen overdag buiten en ik merk ook dat ze liever buiten dan binnen hun behoefte doen. 2 van de 3 gaan 's ochtends direct naar buiten om te poepen en te plassen en komen vaak daarna nog even naar binnen voor de gezelligheid (tot ik naar mijn werk ga).
Omdat we nu net verhuisd zijn, moeten de poezen een tijd binnen blijven. Ze doen het nu alledrie wel op de bak.
Gebruikersavatar
grijsje80
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:58

Bericht door grijsje80 »

peewee gaat ook alleen naar buiten als ik overdag thuis ben, om een uur of 6 haal ik haar weer binnen. ja er is hiet wel een drukke weg vlakbij maar daar loopt een hek lans, waar ze netjes achter blijft zitten. verder gaat ze wel het bos in maar komt steeds terug! ik hoef haar etens bakje maar te verschuiven en daar is ze hahah! ik zou het zielig vinden om haar nu binnen te houden terwijl ze weet hoe het buiten is toch?
ik hou haar vandaag nog binnen en mag morgen weer naar buiten, dan maar niets op de kattenbak, ik wil niet dat ze het op blijft houden dat lijkt me niet gezond !
in ieder geval bedankt voor de reacties !
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

grijsje80 schreef:ik zou het zielig vinden om haar nu binnen te houden terwijl ze weet hoe het buiten is toch?
Dat zou ik ook vinden. ;-) Je doet er wel goed aan haar 's avonds binnen te halen. Veruit de meeste katten worden 's nachts doodgereden.

Als je haar echt heel graag haar behoefte zou willen zien doen, kun je wat aarde door het grit mengen. Grote kans dat ze dan wel op de bak wil omdat het dan meer lijkt op de omstandigheden buiten.
Gebruikersavatar
grijsje80
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:58

Bericht door grijsje80 »

dat ga ik nog even proberen!! en ja ik haal haar zeker binnen savonds, zelfs als ik even boodschappen moet doen roep ik haar binnen! ik heb geen rust als ik dat niet doe hahahah
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Mijn poeperts blijven alleen binnen, want ik woon op een flat.
Zweren doe ik bij litter pearls of iets wat er op lijkt.
Van die kristallen die werkelijk alle vocht en luchtjes uit de ontlasting opnenemen. je ruikt de bak werkelijk niet.
Zelfs mijn ouders zeggen dat als ze op bezoek komen, en die zijn kritisch!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Bericht door caroline »

Ik had eerst alleen een "gewone" kattenbak, wel met zo'n koolstoffilter die eigenlijk jarenlang geen functie had omdat Jack liever buiten in de stromende regen zijn behoeftes deed.
Totdat Pluis in huis kwam, die was gewend om op de bak te gaan. Alleen was het geen gezicht: een volwassen noorse boskat die telkens met zn voorlijf uit de bak hangt omdat hij er anders niet op past! Ik kwam er inmiddels achter dat sinds Pluis bij ons in huis is, Jack ook regelmatig op de kattebak te vinden is.
Voor Pluis heb ik inmiddels een jumbo kattenbak van Europet gekocht bij de Dierenspeciaalzaak om de hoek en daar maakt hij nu dankbaar gebruik van.
In de kleine bak heb ik, als probeersel, Litter of Pearls zitten (in Rotterdam ook bij de Praxis) te krijgen Helaas wel alleen kleine zakjes. Moet zeggen de bak ziet er nu na 3 weken nog bijzonder schoon uit.
In de Jumbobak heb ik nu CatsanHygienePlus & dat bevalt prima.
Onderin de bakken heb ik oude kranten omdat ik dat makkelijker vind met verschonen van de bak.
Voor de Jumbobak heb ik een oud badmatje liggen om de pootjes schoon te maken.
Tip van de dag: lach, lach, lach!
Paul
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2006 23:05
Locatie: Heemskerk

Bericht door Paul »

Mijn ervaring met Litter Pearls is ook erg positief al (na een halve week).
Geen ammoniak-achtige luchtjes meer en dagelijks de poep eruit scheppen.
Nog even te gaan dus! :lol:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik heb ook even een kattenbak vraagje: om de hoeveel tijd vervangen jullie de bak zélf (dus niet het grit) Pitou heeft nu drie en een half jaar dezelfde bak, ik krijg hem wel schoon zonder luchtjes, maar er zit wel al een beetje sleet op de bak. Vervangen jullie die wel of niet?

Alvast bedankt,

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik zou hem zelf pas vervangen als de bak echt kapot gaat. Tot die tijd, zolang ik hem schoon kan krijgen, hou ik mooi deze bak.

(volgens mij hebben mijn ouders nooit een nieuwe bak aangeschaft voor de katten, dus zij hebben in ieder geval 15 jaar met de zelfde bak gedaan)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Freija, wij hebben op ons bak ook best wel heel wat sleet. Het ziet er ook beige-achtig uit, maar weet eigenlijk niet wat het is :geenidee:. Ik krijg het er in elk geval met geen wil van de wereld uit. Weet ook niet goed wat ik ermee moet.
Maar zolang het niet raar gaat ruiken of zo, lijkt het me eigenlijk niet echt een probleem.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Kijk daarom zijn houtkorrels nou zo ideaal :ewhistle:
Ik heb de ene bak nou ruim 4 jaar en hij ziet er nog zo goed als nieuw uit :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie