Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

K hoop die van mij dan ook maar :wink:

Ik vroeg bij de winkel waarom het er al een paar dagen niet meer was (ik mazzel dat ik altijd extra inkoop dus) nu blijkt dus dat de fabriek waar dit gemaakt is uitgebrand en dat het voorlopig niet weer in het assortiment verschijnt.

Ik heb nu een 20 kilo zak voor 7.95, was een aanbieding, normaal kosten ze 11.95 ofzo.

Hij wist me te vertellen dat ik met een bakvulling tot een goede 3 week kan doen, en dat zelfs plas direct klontert, klopt dit?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik heb hier in leeuwarden heb ik al verschillende merken uitgeprobeerd, Xiara gaat er gewoon steeds op.
Ik heb nu van de AH, klonterende.
In Dedemsvaart heb ik nu Biokat, en die bevalt me eigenlijk erg goed. Ik was een week weg en dus de bak niet geleegt, maar hij stonk niet toen ik terug was!!
Dus als hier de AH op is ga ik helemaal over op de Biokat!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik gebeuik al jaren Fresh en Clean en onze kattenbak is een babyteil.
Ik had van iemand anders een ander merk gekregen, maar toen vond ik plasjes naast de bak.
Het absorbeertheel goed en heeft een frisse geur.Zeker met 6 katten moet ik zeggen dat ik er heel tevreden over ben.
Ik haal wel zo'n 3× per dag alles er uit van plas en ontlasting.
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
mellowkiara
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:26

Bericht door mellowkiara »

Aangezien mijn topic gesloten werd - hier dan nog maar eens mijn vraag:

-------------------------------------------------------------------------------------
Hey! Ik heb twee poezen, en gebruik al van sinds ze kitten zijn klontervormend kattenbakzand van de Colruyt. Plotseling, een maandje geleden ongeveer, bleef het steeds tussen hun pootjes kleven. Gevolg: poezen miscontent, pijne pootjes, gepruts om het er uit te halen en het hele huis onder de kattenpoten.

Wij dus op zoek naar ander grit. Maar dat wil maar niet lukken:

- als het niet klontervormend is, gaat Mellow wildplassen. Hij is blijkbaar heel gevoelig voor de geur van plasjes in de bak (wij scheppen die er dagelijks uit normaal).

- als het klontervormend is, dan blijft het tussen de pootjes plakken (vooral bij Mellow en bij regenweer)

- op basis van hout of op basis van mineralen heb ik nog niet aangedurfd, omdat dat helemaal anders is van textuur en ik vrees dat Mellow dit niet gaat accepteren.

Het beste resultaat had ik met fijn zand van Catsan, dat klontervormig was. Maar - het was zodanig fijn dat het wat aan zijn pootjes bleef hangen, hij die pootjes uitschudde als hij net naar de bak geweest was en het hele huis binnen het uur vol fijne korreltjes lag. Ook niet echt houdbaar dus.

Ik ben echt ten einde raad .... Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik begrijp trouwens maar niet hoe ik twee en een half jaar geen enkel probleem kan hebben met klontvormend grit en nu plotseling wel :?:
-------------------------------------------------------------------------------------
Voor je een antwoordje geeft, kijk eventjes op deze link:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10050

Er hadden al een aantal mensen gereageerd. Had dit topic trouwens voor het openen van dat bericht al doorgenomen, maar vond niet direct een antwoordje. Vooral mensen uit België kunnen helpen denk ik, aangezien Nederlandse merken vaak bij ons niet te verkrijgen zijn :cry:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik denk dat je best op houtsnippers of mineralenkorrels over kunt gaan, als je dit heel geleidelijk doet. Dus eerst een paar weken de beide soorten grit mengen, waarbij je steeds meer van het nieuwe grit gebruikt.

Zelf gebruik ik ook de mineralenkorrels en ben er zeer tevreden over! Het gaat erg lang mee en ik heb geen vieze geurtjes meer en ook geen korrels overal door het huis slingeren. Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze katten de bak alleen maar 's nachts gebruiken, overdag doen ze hun behoefte namelijk buiten. ;-)
mellowkiara
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:26

Bericht door mellowkiara »

't Is een mogelijkheid hé ... ik heb net een pb gehad dat Biocat toch in België verkrijgbaar zou zijn, ik ga daar eerst eens op zoeken!

Bedankt voor de tip alvast :)
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Gebruiken jullie het klepje voor de kattenbak? En zo ja; hoe heb je je kat dat dan aangeleerd? Ik heb een kat van 12, die meestal zijn behoefte buiten doet, maar als de nood hoog is doet hij het ook binnen netjes op de bak. Alleen wel 12 jaar lang zonder klepje, want deze is stuk gegaan. :-( Nu heb ik een nieuwe kattenbak gekocht toen er een 2e kat bij kwam, in het begin het klepje eraf gehaald. Ging goed, ze gingen zelfs gewoon samen op dezelfde bak, terwijl ze er toch 2 hadden staan. Omdat er steeds zoveel grit naast ligt heb ik het klepje er toen weer terug op gedaan, maar met name Sjors, nu 16 weken durfde er niet meer in. Ik heb hem een keer of 6 per dag in de kattenbak gezet, door het klepje heen. Meestal ging hij dan wel meteen plassen en kwam dan gauw weer eruit, maar zijn ontlasting deed hij niet. Na een paar dagen geen ontlasting te hebben gedaan deed hij het dus in de woonkamer op de vloer. Ik heb het klepje er maar weer afgedaan, en Sjors is weer helemaal zindelijk.
Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder dat mijn katten onzindelijk worden? Ik vind het zelf geen probleem om dat klepje eraf te laten, maar mijn moeder ziet het er liever op.
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Wodan gaat al flink op de kattenbak, heb van twee van de vier bakken het klepje afgehaald, met klep durft hij nog niet, maar uit ervaring van mijn vier andere kerels weet ik dat dat vanzelf komt als ze wat groter zijn.
Dus ik zou gewoon nog even geduld hebben, en één bak met klep zetten en één bak zonder klep, na een tijdje zal hij vanzelf wel eens op onderzoek gaan en ontdekken dat die klep nog niet zo eng is als hij denkt.
Als je hem gaat dwingen, door hem telkens door het klepje te duwen, gaat zijn angst alleen maar groter worden vrees ik, en zal hij het misschien nooit gaan leren.
Succes ermee, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

[quote="Poezebal"]Hoe reageren jullie katten op nieuw gritt?

Hallo,

Wij hadden onlangs nieuw grit. Wij moeten hier in Antwerpen ons afval selecteren en dat grid weegt zoveel in de vuilniszak dat ze hem op den duur niet meer meenemen. Dus zijn we grid gaan kopen dat bij het groenafval mag. Cooper was het daar niet mee eens, was er zelfs bang van en heeft zijn plasje in zijn mand gaan doen. Dus nu hebben we gewoon weer dat oude grid. In België te koop bij Colruyt, Spinner en 't klontert. Het is super en beter dan het duurdere. Ik denk 4 euro voor 10 kg en we moeten het om de twee dagen uitscheppen, super! Minnie heeft trouwens de gewoonte lekker op de bak te gaan als hij net gepoetst is, maar ja ik ga ook graag op een propere wc :)

Wij gaan zo'n driehoekige kopen, nu hebben we een open maar dat vind ik persoonlijk niet zo fijn, ze gaan altijd een poepje doen als wij net aan het eten zijn. Mijn beste vriendin heeft een automatische van een € 300 die met plastic korrels werkt. Je sluit de bak aan op de waterafvoer en toevoer van de wasmachine en schakelt hem twee keer per week in. Het reiningt de korrels helemaal. Om het jaar moet er een nieuw pak plastic korrels in. Het enige nadeel is (buiten de prijs natuurlijk) dat het een flinke plasgeur door de ruimte waar de wasmachine staat verspreidt...

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

:shock: Ik heb drie katten en mijn zakken zijn niet eens te zwaar!
Ik doe meestal in 1 vuilzak het grit en een paar lichte dingen qua afval en dan een andere vuilzak met grit en wat ik door de week uit de bak heb geschept en dat lukt toch aardig :geenidee:
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

[quote="sKatje"]:shock: Ik heb drie katten en mijn zakken zijn niet eens te zwaar!

Hallo,

Tja, de vuilzakken van de stad Antwerpen scheuren nog maar als je er naar kijkt. En ze kosten dan ook nog eens 0.74 cent per stuk. Schandalig hoor.

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik woon ook in Antwerpen hoor ;-)

Als het vuil is opgehaald zie je wel over heel de stad gritsporen :lol: . Ik zorg er gewoon steeds voor dat ik er eentje heb waar een hele bak in is leeggekapt, maar daar doe ik voor de rest amper iets bij zodat de zak niet nog zwaarder wordt, en zorg ervoor dat ze een beetje een handvat hebben aan de rest van de zak.
Gebruikersavatar
grijsje80
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:58

ophouden van behoeftes?

Bericht door grijsje80 »

goede middag, ik ben nieuw, en wilde graag een vraag stellen.
ik heb een kitten van een half jaar oud, PEEWEE. de laatste paar weken speelde ze veel buiten en deed daar ook haar behoeftes. daarvoor deed ze alles netjes in haar kattenbak. ik haal haar altijd om een uur of 6 sávonds binnen en om een uur of 10 smorgens naar buiten. in die tijd dat ze binnen is eet en drinkt ze normaal, maar gaat niet naar de kattenbak! nu heb ik haar expres gister binnen gehouden en doe dat vandaag ook om te kijken of ze op de kattenbak gaat.
kan het zo zijn dat ze alles ophoud totdat ze weer buiten is? dat lijkt mij niet goed toch?
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hoi,

Waarom wil je nu precies weten of ze op de bak gaat ? Als ze elke dag buiten gaat, zal ze daar haar behoefte wel doen, en is het toch niet nodig dat ze op de bak gaat ?
De tijd dat ze s'nachts binnen is, zal ze als ze echt moet wel op de bak gaan, ik denk niet dat een kat " bewust" haar pipi en kaka kan ophouden, als ze tot nu toe s'nachts nog niet op de bak geweest is, kan dat gewoon toeval zijn. Ofwel gaat ze het ergens in een hoekje onder een kast, of in een zetel doen, en is het s'morgens opgedroogd, zodat jij denkt dat ze niks gedaan heeft. Misschien eens op zoek gaan in de hoekjes en kantjes van je huis ?

Iets anders even, je zegt dat ze nog maar een half jaar is, persoonlijk vind ik dat nog erg klein om al hele dagen buiten te zijn, ze zijn vatbaar voor vanalles en nog wat, (ziektes bedoel ikl, hebben nog niet voldoende weerstand, en nu met de winter...) ook heeft zo'n kleintje nog niet de orientatie van een volwassen kat, om terug thuis te komen als ze afdwaalt. Ze zijn op die leeftijd nog erg speels, en zich niet bewust van gevaar, kunnen zo al spelend in dodelijke situaties terechtkomen.

Ik wens je verder veel succes met je kleine lieverd, en als je nog vragen hebt, horen we het wel, liefs veronikske

Ps : is dat een grijze roodstaart op jouw avatar, hoort die bij jouw ? leuk, kan hij ook praten enzo...ben benieuwd...
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
grijsje80
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:58

Bericht door grijsje80 »

dank je wel voor je reactie! waar het mij om gaat is dat de kattenbak dus al die weken gewoon schoon is, ze doet er dus echt niks in!, terwijl ze savond gewoon eet en drinkt! ze hield het dus op tot dat ze naar buiten ging. vandaar dat ik haar nu twee dagen binnen heb, want als ze niks op die bak doet kan ik toch ook niet in de gaten houden of haar ontlasting in orde is? volgens mijn dieren arts was het geen probleem dat ze buiten speelt! tussendoor komt ze steeds wel binnen hoor. in hoekje enz heb ik al gekeken maar ik kan echt niets ontdekken. vind je dat ik haar gewoon naar buiten moet laten gaan, om haar behoeftes te doen? of het op deze manier nog even in de gaten moet houden?
die grijze roodstaart (hummer) is inderdaad van mij. hummer is ook een half jaar oud, peewee en hummer schelen 5 dagen in leeftijd. hij begint al wel te brabbelen , wij verstaan het wel , maar voor een ander is het nog onduidelijk hahaha
Plaats reactie