Kattenren

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Kattenren

Bericht door Edana »

pearlsofpassion schreef:Dit is wel moeilijk in te schatten.
Ik denk dat je best zelf het topic doorneemt en daar ideën opdoet om dan zelf uit te maken wat het gemakkelijkst is voor jou.

Zou je een overdekte ren maken voor de konijnen? Dan zijn ze ook veilig voor roofdieren.
Ik heb ook een open ren hoor, het hoeft zeker niet, maar het zou kunnen helpen om de katten in de tuin te houden.
Je moet gewoon zien dat ze niet van op het konijnenhok toch over de draad kunnen, maar op een ren gaan ze echt niet balanceren denk ik...
Je moet het maar eens bekijken, je komt er wel uit ;-)
Voor de konijnen twijfelen we tussen twee hokken (voornamelijk financieel gezien).
- http://www.dierenspeelplezier.nl/images ... 99_nr1.jpg
- http://www.dierenspeelplezier.nl/images ... 88_nr1.jpg
Daarnaast hebben we een open ren waar ze in mogen onder toezicht (wij zijn behoorlijk veel thuis). http://www.dieren-benodigdheden.nl/dier ... _91959.jpg
Deze keer 2 :).

Ik heb al veel rondgekeken naar mogelijkheden om de tuin af te schermen of een ren te bouwen, maar tot nu toe komen we er eigenlijk niet uit
castratenkoor schreef:Ik denk dat een ren van kennelplaten makkelijker te realiseren is dan de hele uit uitbraakveilig maken.
Dat gevoel hebben wij ook, maar we zijn bang dat we zelf helemaal geen ruimte meer in de tuin overhouden straks.
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenren

Bericht door pearlsofpassion »

Je kiest het natuurlijk zelf, maar ben meer voor het feit dat konijntjes steeds zelf in en uit hun hok de ren in kunnen. Anders blijven ze nogal gemakkelijk in het hok zitten ookal ben je veel thuis.
Bovendien zijn konijnen schemerdieren en dus het actiefst terwijl ze in hun hok moeten en op de middag erg rustig.
Als je een goedkoop (maar goed) slaaphok koopt en daar een grote ren bij bouwt kom je bovendien een stuk goedkoper uit dan als je zo'n groot voorgebouwd hok koopt.
Alleen moet je wel draad ingraven en de ren minstens een meter hoog bouwen zodat ze niet kunnen ontsnappen.
Bij zo'n draadrennetjes moet je toch altijd je gehele tuin ontsnappingsproof maken want ze ontsnappen er erg snel uit en dan zijn ze echt wel eruit voor je er bij bent zelfs al sta je erop te kijken... Behalve als je de gehele ren op stenen zet en een net erover spant. Maar dan kunnen ze niet meer graven...
Hier kan je mijn ren zien http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 5&start=45 , redelijk laag op de pagina, en die heb ik zelf gemaakt uit houten latjes en wat bouten en dan konijnengaas erop geniet.
Ze staan met haken en ogen in elkaar, en zo kan je hem in principe ook verplaatsen, al gaat dat niet meer sinds ik draad ingegraven heb om het ontsnappingsproof te maken.
De pagina's ervoor staat misschien nog wat meer uitleg.

Het gemakkelijkst is eigenlijk als je gewoon een ren maakt zoals een kippenren zou maken.
Wat palen in de grond en daaraan gaas bevestigen (geen gaten van 5 op 10 cm, maar kleinere gaten, en gaan kippengaas want daar knagen ze door). Ook gaas ingraven dan natuurlijk tenzij je het op de stenen zou doen en enkel een paar tegels verwijderen. Dan kan je daar gewoon een put met gaas bekleden zodat ze er ook niet door kunnen graven.
Dat kost echt niet veel geld, alleen wat tijd.
En je kan dan een veel goedkoper slaaphok gebruiken, maar wel niet gelijk welk, maar daar kan ik dan nog wel iets over zeggen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Kattenren

Bericht door Edana »

Dat is inderdaad wel een veel leuker idee. Zelf zijn wij TOTAAAL niet handig, dus we zouden al hulp nodig hebben bij het timmeren van de ren. Gelukkig is mijn zwager superhandig en ik kan hem vast wel overtuigen een weekendje te komen helpen.

Het voordeel van het zelf maken is natuurlijk dat je zelf kan kiezen waar en hoe groot je de ren maakt. Wat zou de minimale afmeting moeten zijn voor 2 konijnen? En zouden we dan een gedeelte betegeld kunnen laten en een gedeelte grond (wel afgegaast natuurlijk)?

En tips voor een slaaphok zijn ook zeker welkom ;)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenren

Bericht door pearlsofpassion »

Voor een koppeltje moet je minstens 4m² meter voorzien, wordt al eens gezegd.
Ik vind dat nog te weinig, maar goed...

De mijne is een kleine 18m² en daar zaten ze eerst ook maar met zn 2en in.
Dan kunnen ze tenminste al eens lopen en een binkie maken.
In een kleine ren kunnen ze alleen maar huppelen en stappen...
1 van mijn konijntjes wordt helemaal nerveus als hij in zo'n rennetje als jij daar aangeeft zit. En dan ontsnapt hij dus ook... dat is wel een hevig diertje, maar goed ;-)

Bij een slaaphok is het belangrijk dat je de koude, vocht en tocht buiten kan houden. Ook is het aan te raden het uit de zon te plaatsen (maar dat lukt mij ook niet). Een hok in de zon waar het konijn niet uit kan is wel heel erg ongezond en gevaarlijk, bij mij kunnen ze er altijd uit, dus dan valt het nog mee.
Ik heb zo'n typsch hok genomen met een slaapgedeelte en een 'rengedeelte' waarvan beide delen open gezet kunnen worden. Ik heb het rengedeelte dichtgemaakt (het gaas zit er nog in zodat ik ze er in noodgevallen nog in kan opsluiten en het gaas terug open maken). Zo hebben ze het grootste deel als slaaphok omdat ik het kleine, echte slaaphok te klein vond. Daar passen ze met zn vieren in, maar zelfs voor 2 konijntjes is dat iets aangenamer.
Tussen de twee delen zit zo'n poortje met een vorm uitgesneden zodat er toch wat wind tegengehouden wordt. Bovendien is er dus een hoek tussen die doorgang en de deur van het hok zodat de wind er al niet recht in kan blazen en warmte beter vastgehouden wordt in het hok.
Er wordt gezegd dat je de ingang best oost-zuid oriënteerd, of natuurlijk naar een kant waarvan geen wind kan komen vb door een muur.
Mijn oorspronkelijke slaaphokje heb ik dus ingericht als portaal met hooiruif en drinkflesje.
In de zomer hebben ze ook een drinkbakje omdat ze daar liever uit drinken, maar als het vriest is dat niet handig om mee te werken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :-)

Oh ja, en ik heb een extra hokje bij gekocht omdat 4 konijntjes niet altijd bij elkaar willen slapen, maar daar ben ik niet zo tevreden van.
Het is eigenlijk gewoon een vierkantje met aan 1 kant een deurtje en daar kan de wind dus altijd recht in waaien. Bovendien is de deur te groot en zijn er kieren... Dat raad ik dus niet aan, maar het is hier enkel voor als ze apart willen liggen. Voor de rest liggen ze samen in het grote hok.
En in beide ligt een dikke laag stro, dat maakt ook al veel uit als het vriest.

En voor een ren, gewoon palen in de grond en gaas eraan is ook prima hoor. En waarschijnlijk een stuk gemakkelijker. Draad ingraven moet je zowiezo als je op grond gaat, dus dat maakt geen verschil en dat vraagt dan het meeste werk.
Je moet helemaal ondergraven of minstens een dikke halve meter diep gaan (liever een meter).
Het rechte deel van mijn ren is eigenlijk de kippenren die er al eerder stond en zoals je ziet gaat dat natuurlijk ook prima. Je zou ook zo'n rechthoekje kunnen maken.
Ik heb mijn ren indertijd gebouwd (ze is al een jaar of 5 oud en dus al vaak hersteld) om ze steeds te kunnen verzetten, maar met echte buiten konijntjes werkt dat niet. Dat was toen ik mijn konijnen nog binnen hield en met goed weer buiten liet lopen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kattenren

Bericht door Aziraphale »

Afbeelding

Hier nog ons eindresultaat ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kattenren

Bericht door jennli »

Die foto is echt geweldig! Jullie omheining nemen wij als voorbeeld voor onze tuin.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kattenren

Bericht door Aziraphale »

Gaaf Jennifer, ik ben benieuwd!
Wij zijn er ook heel blij mee! We laten ze al steeds langer 'alleen' in de tuin (wij zij dan bijv achter de computer boven). Maar echt een luik en ze erin laten als wij niet thuis zijn doen we denk ik iet... Het gaat zo prima ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattenren

Bericht door BillyJean »

leuk die katten die aan de schutting hangen, heb ook beeldjes gezien die je op kan hangen aan de schutting, volgens mij hebben jouw katten model gestaan hiervoor :grin:
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Kattenren

Bericht door Cindy1969 »

Als ik ooit een huis met een tuin zou hebben, zou ik het zo willen als bij jou Aziraphale, echt top ! En wat een geweldige foto, die uitgestrekte lijfjes, super !
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kattenren

Bericht door jennli »

Over twee weken beginnen we met de sloop van de coniferen en dan komen de schuttingen. Jippie! Het duurt dan nog een hele poos voordat de schuttingen voorzien zijn van catproof onderdelen, maar het is al een start. Waarschijnlijk kunnen de poezeltjes van de zomer weer naar buiten :)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kattenren

Bericht door Aziraphale »

Echt heel leuk Jennifer! Ben benieuwd hoe het wordt!
Cindy, bedankt voor het compliment ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
oosterskorthaartje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2011 16:45

tuin afzetten

Bericht door oosterskorthaartje »

Voor onze 2 katten siamees en oosters korthaar dametje, ben ik aan het bedenken hoe ik het beste de tuin af kan zetten. Ze kunnen alleen beide kanten op de schutting, achter is dicht. Onze buren beide kanten houden niet van katten dus laten lopen vind ik sowieso geen optie, een ander hoeft geen last te hebben van mijn huisdier.
Heeft iemand goede oplossingen die ook een beetje bij je tuin passen?

groetjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: tuin afzetten

Bericht door pearlsofpassion »

Kijk eens in het topic: kattenren. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: tuin afzetten

Bericht door Ilone »

Er zijn vrij veel topics over, als je even via de zoekfunctie rechts bovenin "tuin afzetten" zoekt dan vind je een heuleboel ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenren

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kwam toevallig een link naar deze webpagina tegen.
Hij staat vol met links naar voorbeelden van allerlei soorten kattenrennen en balkon's.
Daar kan je vast ideëen opdoen ivm inrichting en er zijn ook links die uitleggen hoe een kattenren te bouwen en te beveiligen. Heel erg handig dus. ;-)

http://www.ijssellandabessijnen.nl/5buitenren.htm

Je krijgt er zowaar echt zin van, van al die foto's! :-P
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie