Hoe krijg ik urinegeur weg?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
michel1983
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2005 22:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door michel1983 »

Hier heb ik ook een kater (8 mnd) wie zo nu en dan zijn blaas leeg laat lopen op bijv. m'n (soffen) bank en een leren stoel.. Voorheen AL-TIJD op mijn bed, die kans krijgt hij met mijn nieuwe bed niet meer, de deur blijft dicht van de slaapkamer!! (ik zeg er bij dat hij "gewoon" ook op de kattenbak gaat)

Het valt me op dat ik niet echt een patroon kan ontdekken in zijn plas-gedrag, en het is altijd gebeurd voor je er erg in hebt. (10 minuten de deur uit, bezig in de keuken enz)

Mijn stoffen bank heb ik weggegooid, en de leren stoel schoongemaakt, maar als ik even niet oplet, dan plast (sproeit?) hij net zo hard weer.

Dit terwijl hij sinds 4 juni gecastreerd is.. Ik zal aankomende week eens dat feliway spul gaan proberen, wellicht helpt het ook bij de acceptatie van de nieuwe kitten wie ik sinds gisteren heb
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Michel,

Bij ons heeft Feliway goed geholpen. Guus plast veelal op dezelfde plekken en die heb ik dagelijks ingesprayt met feliway. Na een tijdje hoeft dit niet meer dagelijks en nu doe ik het zo af en toe.

Wel vreemd spul. Zelf ruik je er niets van en dacht ik water in een flesje te hebben gekocht :grin: maar Guus ruikt het wel degelijk.

Zou het dus zeker eens proberen.

Groeten Renate
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo,
Spencer heeft voor het eerst op de bank geplast, zij het per ongeluk... Eigenlijk was het heel zielig. Er stond nl ineens een schilder aan de buitenkant het raam te schuren/tikken. We wonen twee hoog en ik had niet gehoord dat die man de ladder tegen het raam had gezet, waarop hij ineens met zijn neus voor het raam stond. Spencer schrok zo dat hij zijn plas liet lopen. Niet op 1 plek maar het was 1 grote Picasso-tekening. Ik heb het bewerkt met een natte doek, muscle-spray, en uni cura voor de geur.

Maar de geur zit er nog in...Las hier iets over azijn. Misschien moet ik dat maar eens porberen en daarna een lekker parfum geurtje erover..
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Urinegeur kun je het inderdaad beste verwijderen met schoonmaakazijn. Niet alleen zodat jij het niet meer ruikt, maar ook voor je kat, hij zou namelijk kunnen gaan denken dat dit een nieuwe kattenbak is :roll:
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Marion1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2006 20:15

Bericht door Marion1 »

Bij mij sproeien de katten niet maar de hond heeft nog wel
eens de neiging als hij moet overgeven hij het op mijn vloerkleed
doet. Een tip uit de oude doos van mijn oma gooi er waspoeder
over heen laat het even er op leggen en de geur trekt in de waspoeder en de geur van de waspoeder in je kleed (of bank).
Ga er met je stopzuiger over heen om de waspoeder weer op te zuigen en je stofzuiger ruikt ook weer erg lekker.

Misschien hebben jullie er ook wat aan. :grin:
Als mensen niet van katten houden, zijn ze vast in hun vorig leven een muis geweest.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

De azijn heeft geholpen, bedankt voor de tip!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Roland, toevallig heb ik die vanish weer eens gebruikt. Het helpt wel vind ik, hoewel het een vieze lucht heeft. Het stinkt naar plastic.
Ik ga ook voor de azijn en stoom.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

1 van onze 3 katten (wie van de drie is letterlijk de vraag want er staat nooit een naambordje bij) heeft regelmatig geplast op het bed van mijn jongste dochter. het matras kan dus wel een behandeling gebruiken dacht ik toen.
Ik heb, nadat ik het weer ontdekte, de boel drooggedept en er flink soda op gestooid.
Kom ik 10 minuten naderhand boven...ja hoor...gewoon een plas erbij op het matras waar het soda lag.
Dus nog maar meer soda erop gestrooid, goed het vocht in laten trekken en de dag erop goed gestofzuigd.
Maar voor mij werkt die soda truc dus niet....het was net of dat juist aantrok.
Nu blijft de kamerdeur dicht. Hoewel mijn dochter (zij komt alleen de weekenden en vakanties hier) het heel jammer vindt dat er geen katten bij haar op de kamer kunnen slapen.
Ik ga toch die truc met azijn eens doen. Wellicht dat dat gaat helpen.

Groetjes
Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Weet je wat het probleem is met de geur in een matras? Dat het er zo diep in trekt, dus als je de bovenste laag behandelt met soda of azijn ruiken ze de urinegeur er nog dwars doorheen van binnenin het matras.

Ik heb het dus maar opgelost door het matras om te draaien en gelukkig zijn ze daar ingetrapt ;-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Dat omdraaien van het matras had ik ook al eerder gedaan, maar helaas.......
Als ik nou eens flink azijn gebruik?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

mijn poes heeft in haar mand geplast, zulke rieten mand. het fleece deken dat er in lag heb ik gewassen maar nu weet ik niet goed wat ik best met de mand zelf zou doen. Hebben jullie tips?

Normaal gezien gebruik ik ook azijn, wat tot hiertoe wel al altijd goed heeft geholpen, maar op dat hout lijkt me dat precies niet zo'n goed idee.
Gebruikersavatar
Leetah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2006 14:03
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Leetah »

Hey GiNi, wij hebben hier datzelfde probleem, een zeer mooie rieten mand waar al meerdere malen in geplast is geweest :-( .
Het kussen kan je makkelijk in de kookwas doen maar die mand, tja das een ander paar mouwen.
Ik heb al vanalles geprobeerd maar dit bleek nog het beste te werken:
een spray van het merk'Greenfield' en het heet 'Pet stain remover'.
Het neutraliseert de geur en haalt bovendien vlekken uit het tapijt .Wij gebruiken het hier continue (jammergenoeg ;-) ).
Ik heb het gekocht bij een dierenwinkelketen 'Zoomart'.
Wat je kan proberen om ervoor te zorgen dat ze niet meer op dezelfde plaatsen gaan plassen of kakken indien dat gebeurd is spuiten met een flesje water met enkele druppels citroen of citronella-olie in.
Katten kunnen die geur echt niet appreciëren en het ontmoedigd ze om op dezelfde plek terug te gaan.

Hopelijk ben je hier iets mee.
Don't dream it,
be it!
Gebruikersavatar
floor
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2006 14:41
Locatie: hardinxveld

Bericht door floor »

het klinkt heel gek maar onze kat heeft dat ook een keertje gedaan en bleef het op dat plekkie doen ja
totdat mijn man per ongeluk een flesje bier over de bank liet vallen...
nooit geen last meer.. haha
geluk bij een ongeluk.
:shock: :lol:
je bent wat je uitstraalt
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

In het asiel zetten wij een beplast rieten mandje een nachtje in de stromende regen en gek genoeg is de geur dan helemaal weg en plassen ze er niet meer in ;-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
floor
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2006 14:41
Locatie: hardinxveld

Bericht door floor »

maar om je bank nou in de stromende regen te zetten....
:lol: :lol:
je bent wat je uitstraalt
Plaats reactie