Kattenbak problemen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Kattenbak problemen

Bericht door Loekie2001 »

Hi allemaal,

Sinds woensdag zijn onze geweldige kittens hier in huis. Ze waren aanvankelijk wat angstig maar nu vrolijk, speels en aanhalig. Ze eten goed en doen eigenlijk alles boven verwachting.

Behalve de kattenbak… in het gastgezin gebruikten ze houtkorrels, dus ik had het peewee systeem aangeschaft. Na de verhuis de kittens op de bak gezet en ze hebben die snel ook gebruikt. Echter hebben ze last van wat dunne ontlasting na de verhuizing en al snel bleek dat dat met peewee niet goed werkt. Elke keer gingen ze in hun eigen ontlasting staan als ze probeerden de natte ontlasting in te graven. Ik heb de afgelopen dagen steeds de doeken op de bank moeten wassen en de vloeren moeten dweilen.

Ik vond op het forum de tip over te schakelen naar gewone kattenbak vulling. Dus vanmorgen alles uitgesopt en vervangen. Echter, sindsdien heeft een van de twee op de bak geplast en de ander alleen maar in de bak gespeeld, het grind gegeten en heel veel korrels naast de bak gegooid. De ander speelt er ook wel een beetje in, maar heel veel minder. Ze hebben nog nooit eerder gewone kattenbak vulling gebruikt…

Moet ik ze er uit halen als ze er mee spelen? Ik probeer ze af te leiden met speelgoed. Ik heb ze er een paar keer uitgehaald, maar wil geen negatieve associatie met de bak creëren. Toen hij echt zat te eten heb ik m voor z’n voer bakje gezet, maar daar had hij geen interesse in…

Ik weet niet of ik iets moet doen of vooral even afwachten. Ik hoop dat iemand me kan helpen..
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kattenbak problemen

Bericht door OMH »

Ik weet het ook niet hoor, maar wij gebruiken ook die Peewee-korrels en ons bevalt het prima. Misschien is die diarree tijdelijk en kun je die houtkorrels alsnog gebruiken? Misschien iets aan de voeding veranderen?
Die houtkorrels hebben hier en daar niet de voorkeur, dat weet ik, maar hier is het niet anders omdat het stuiven van andere kattenbakvulling zorgde voor allergische reacties bij mijn man.
Als het mij overkwam zou ik even contact maken met de DA en vragen welke voeding het minst zorgt voor dunne ontlasting. Succes ermee, just my two cents.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Kattenbak problemen

Bericht door Loekie2001 »

Dank je wel voor het delen van jouw ervaring. Ik wil eigenlijk wel heel graag peewee gebruiken. Maar in ieder geval hebben we nu even geen ontlasting-overal problemen meer, dus dat is een vooruitgang en ze gebruiken de kattenbak met gewoon grind nu ook als kattenbak en niet meer om te spelen/eten. Wellicht dat ik later nog eens een poging peewee aandurf.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kattenbak problemen

Bericht door OMH »

Loekie2001 schreef: 08 jun 2023 20:13 Dank je wel voor het delen van jouw ervaring. Ik wil eigenlijk wel heel graag peewee gebruiken. Maar in ieder geval hebben we nu even geen ontlasting-overal problemen meer, dus dat is een vooruitgang en ze gebruiken de kattenbak met gewoon grind nu ook als kattenbak en niet meer om te spelen/eten. Wellicht dat ik later nog eens een poging peewee aandurf.
Fijn dat er momenteel geen problemen zijn! Succes verder!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie