Welk kattenluik?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Twijfelaar
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2018 21:50

Welk kattenluik?

Bericht door Twijfelaar »

Ik heb sinds 8 weken twee asielpoezen in huis (ze zijn geënt en gesteriliseerd, en nu 5 en 6 maand oud).

Ze zijn inmiddels zo ver dat ze er uit proberen te glippen bij de achterdeur en er vaak hard klagend miauwend voor gaan zitten.

Ik laat ze daarom nu onder toezicht af en toe een half uurtje ravotten in de tuin en bij het fluiten/rammelen met de voerbakjes komen ze weer terug. Op den duur wil ik ze de vrije keuze geven, dus met een kattenluik, zodat ze er zelf in en uit kunnen wanneer ze willen.

Vanaf welke leeftijd hebben jullie jullie katten definitief naar buiten gelaten? Welk luik adviseren jullie? Ik heb gekeken naar luiken met een chip maar vind de recensies zo wisselend, dat ik twijfel.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Rik »

Twijfelaar schreef: 17 nov 2022 09:39 Vanaf welke leeftijd hebben jullie jullie katten definitief naar buiten gelaten?
Niet. Bij mij komen ze niet vrij buiten. Mij veel te gevaarlijk en te groot risico dat er eentje op een gegeven moment, om wat voor reden dan ook, niet meer terugkomt.

Ze mogen bij mij naar buiten in een afgesloten tuin en onder begeleiding (dat heb ik pas in de lente gedaan). Momenteel is het te koud en blijven ze lekker binnen.
Twijfelaar schreef: 17 nov 2022 09:39 Ze zijn inmiddels zo ver dat ze er uit proberen te glippen bij de achterdeur en er vaak hard klagend miauwend voor gaan zitten.
Vergeet niet dat katten meester zijn in manipulatie!
Bij klagend miauwen krijgen ze uiteindelijk altijd hun zin. Om daar vanaf te komen moet je dat zeker twee weken compleet negeren. Daarna merk je vaak dat ze hun gedrag aanpassen en weten dat klagen geen zin heeft. Weer een of twee keer toegeven, dan hebben ze dat zo in de gaten.

Uiteraard moet het binnen wel aantrekkelijk zijn voor ze een genoeg afleiding zijn. Genoeg slaapplekken en speeltjes alsook een plafond-hoge krabstam e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Asse-Poes »

Ik ben het helemaal met Rik eens.
Hier gaat het precies zo.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Synemios »

Hier hetzelfde
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Welk kattenluik?

Bericht door crazycatladyP »

Nadat ik in het verleden 2 katten ben kwijtgeraakt aan het los buiten laten (en ik woonde toch in een heel rustig woonerfje), mogen mijn katten niet meer los buiten lopen.
Wij hadden de tuin afgezet, maar zijn verhuisd en de situatie hier is veel gevaarlijker, dus we gaan een ren zetten in het voorjaar.

Van de zomer hebben we nog een kitten naar de DA gebracht dat door buren buiten was gelaten en over de schutting geklommen, waar hij door de hond werd gepakt.
Het beestje heeft het helaas niet gehaald :-(

Dus ik zou even kijken of het mogelijk is om je tuin af te schermen ofzo, zodat ze lekker onbezorgd van buiten kunnen genieten.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk kattenluik?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kattenluik waardoor ze naar buiten in een veilige ren van 10 meter kunnen, zelf in en uit wanneer ze willen. Maar los buiten op straat, nee geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
En zeker diertjes van 5-6 maanden zou ik echt nog niet loslaten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Asse-Poes »

https://www.beestig.be/hoe-oud-wordt-ee ... van-katten

5,5 jaar gemiddeld voor een buitenkat 😢
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Metsan »

Hallo.
Mijn katten komen gewoon vrij buiten! Wij hebben een kattenluik gekocht met die alleen onze gechipte katten binnen laat, en dat is echt fantastisch!
Je kunt jonge katten naar buiten laten als je zo'n 5 à 6 maanden oud zijn, zodra ze gevaccineerd, gechipt en ingeënt zijn.
In het begin kun je ze beter onder toezicht kort naar buiten laten gaan, eventueel aan een kattenriempje.
Vrije katten worden vaak ook heel oud. Laat je niet bang maken. ;-)
Zwerfkatten (niet gesteriliseerd, niet gevaccineerd & niet behandeld bij ziekte, ed.) leven inderdaad niet heel lang... :(

Hier wat meer informatie: https://www.licg.nl/katten/uw-kat-binne ... -of-buiten
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Asse-Poes »

Natuurlijk kan een kat naar buiten, als je geen bezwaar hebt tegen een platgereden of vergiftigde kat, of een kat die verdwaald of opgesloten raakt, gejat wordt , of whatever.

Ik bespaar mijn katten én mijzelf liever al die ellende.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Metsan »

Asse-Poes schreef: 22 nov 2022 16:09 Natuurlijk kan een kat naar buiten, als je geen bezwaar hebt tegen een platgereden of vergiftigde kat, of een kat die verdwaald of opgesloten raakt, gejat wordt , of whatever.

Ik bespaar mijn katten én mijzelf liever al die ellende.
Ook binnenkatten lopen risico's....
https://www.licg.nl/katten/uw-kat-binne ... -binnenkat (Klikken op "de binnenkat"): gedragsproblemen, overgewicht, ongelukken,..
Mijn ouders hadden vroeger een binnenkat: hij heeft onze bank & behang kapot gekrabt, had gezondheidsproblemen, ed.door te weinig beweging...
Persoonlijk zou ik niet constant de stress willen hebben, dat je altijd alle ramen en deuren moet dichthouden. Hoe kun je dat doen als je in een huis woont en kinderen hebt? Het risico dat een kat ontsnapt is buitengewoon groot. En wat als een kat opeens buiten is, terwijl hij dat helemaal niet gewend is en de weg niet kent... :???:
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Asse-Poes »

Je kan alles wat krom is proberen recht te praten.
Feit blijft dat buitenkatten veel, heel veel meer risico lopen op een voortijdige dood.
Je neemt een kat en dus ben je daar verantwoordelijk voor.
Wil je dat niet? Prima. Neem dan geen kat,

Ik heb altijd katten gehad en ook kinderen. Dat is nooit een probleem geweest.
Maak je tuin kat-proof , of maak een buitenren.

Geef de kat een flinke klim-krabpaal en ander speelgoed.

Hier hebben ze nooit iets kapot gemaakt. Dat kan ik van mijn kinderen niet zeggen... :-)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Metsan »

Ik zorg heel goed voor mijn katten! Ze hebben een lang & gelukkig leven.
Natuurlijk zijn er risico's, maar die wegen, wat mij betreft, niet op tegen een betere levenskwaliteit van katten die naar buiten kunnen.
Ik reageer overigens op dit bericht van Twijfelaar, opdat zij/hij niet denkt dat alle mensen die katten hebben, vinden dat ze binnen moeten blijven.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Asse-Poes »

Ho ho
Nergens heb ik gezegd dat jij niet goed voor je katten zou zorgen.
Nergens heb ik gezegd dat katten niet naar buiten mogen.

Er zit een verschil tussen vrij naar buiten of beschermd naar buiten.

Maar hoe dan ook, deze discussie leidt nergens toe.
Jij hebt jouw mening en ik de mijne, no hard feelings.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Twijfelaar
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2018 21:50

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Twijfelaar »

Bedankt voor de reacties. Het was geen vraag of ik de katten naar buiten moet laten of niet, maar welk kattenluik jullie adviseren en vanaf welke leeftijd.

Ik blijf zelf ook niet mijn hele leven veilig binnen omdat er buiten van alles kan gebeuren.....sorry. het leven bestaat nu eenmaal uit risico's en je moet leven.

Dus, nogmaals de vraag: welk kattenluik hebben jullie en vanaf wanneer heb je je kat naar buiten gedaan?
Twijfelaar
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2018 21:50

Re: Welk kattenluik?

Bericht door Twijfelaar »

Metsan schreef: 22 nov 2022 13:11 Hallo.
Mijn katten komen gewoon vrij buiten! Wij hebben een kattenluik gekocht met die alleen onze gechipte katten binnen laat, en dat is echt fantastisch!
Je kunt jonge katten naar buiten laten als je zo'n 5 à 6 maanden oud zijn, zodra ze gevaccineerd, gechipt en ingeënt zijn.
In het begin kun je ze beter onder toezicht kort naar buiten laten gaan, eventueel aan een kattenriempje.
Vrije katten worden vaak ook heel oud. Laat je niet bang maken. ;-)
Zwerfkatten (niet gesteriliseerd, niet gevaccineerd & niet behandeld bij ziekte, ed.) leven inderdaad niet heel lang... :(

Hier wat meer informatie: https://www.licg.nl/katten/uw-kat-binne ... -of-buiten
Welk merk kattenluik hebben jullie?
Plaats reactie