Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Theeleut
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2022 12:15

Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Theeleut »

Heeft iemand van jullie ervaring met kattenbakvulling voor een kat met artrose?
Via zoekmachines is wel e.e.a. te vinden over kattenbakken en artrose, maar het gaat dan vooral over de hoogte van de instap etc.
Over de vulling heb ik helaas niks kunnen vinden.
Is het bv beter om een grovere korrel te gebruiken? Of juist fijne? Of misschien zelfs helemaal geen korrel maar krantensnippers ofzo?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het voor een kat met artrose niet fijn is om weg te zakken.

Dank alvast voor het meedenken!
Bel en Bonneke

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Bel en Bonneke »

Ik heb geen ervaring met katten met artrose maar wil wel met je meedenken. Als eerste een vraag. Waar heeft je poes de artrose zitten?
Theeleut
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2022 12:15

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Theeleut »

@Bel en Bonneke: dat is lief. Ik heb 3 gecastreerde heren die alledrie oud en krakkemikkig aan het worden zijn. De ene heeft stramme heupen en slecht evenwicht. De ander zie ik vaak likken aan zijn gewrichten als ie ergens op springt. En nummer 3.... Die lijkt het momenteel best aardig te doen.

Ik weet momenteel even niet meer waar ik goed aan doe omdat vooral nummer 2 ook al jaren moeite met poepen heeft. Ik ben dus ook aan het kijken welk dieetvoer ik hem wil (blijven) geven. Mijn dierenarts heeft maar weinig verstand van voeding, en daar baal ik heel erg van.

Sorry, ik ga een beetje offtopic bij mijn eigen bericht :p
Bel en Bonneke

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Bel en Bonneke »

Krantensnippers zou ik persoonlijk niet doen. Bij mijn weten kan de inkt giftig zijn. En verder is het denk ik uitproberen. Wat je zou kunnen proberen is houtwol, wat ze gebruiken in cavia en konijnen kooien. Wat gebruik je nu?

Iets wat zeker helpt bij artrose is een normaal gewicht. Dat ontlast de gewrichten behoorlijk. De artrose zal daardoor niet verbeteren maar de kunt het proces wel vertragen.

Tegen stramme heupen zou meer beweging kunnen helpen. Misschien wat extra met ze spelen als ze er nog animo voor hebben.

Een van mijn honden kreeg toen hij op leeftijd was ook last van zijn gewricht. Hij kreeg toen glucosamine. Dat is er ook voor de kat.
Cerna

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Cerna »

Mijn oudste kat Amber heeft ook artrose, maar ik heb het grit niet veranderd. Ik zie er ook geen reden toe want wat is de relatie volgens jou tussen artrose en het soort grit?
Maar wanneer de katten artrose hebben, doe je daar dan ook nog wat aan? Krijgen ze bijvoorbeeld pijnstilling?
En zo ja, welke? Ik vraag dit omdat oude(re) katten vaak ook slechtere nieren hebben en dat combineert niet goed met reguliere pijnstilling.
Theeleut
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2022 12:15

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Theeleut »

Bel en Bonneke schreef: 29 jul 2022 15:18 Wat je zou kunnen proberen is houtwol, wat ze gebruiken in cavia en konijnen kooien. Wat gebruik je nu?

Iets wat zeker helpt bij artrose is een normaal gewicht. Dat ontlast de gewrichten behoorlijk. De artrose zal daardoor niet verbeteren maar de kunt het proces wel vertragen.

Tegen stramme heupen zou meer beweging kunnen helpen. Misschien wat extra met ze spelen als ze er nog animo voor hebben.

Een van mijn honden kreeg toen hij op leeftijd was ook last van zijn gewricht. Hij kreeg toen glucosamine. Dat is er ook voor de kat.
Houtwol had ik nog nooit van gehoord en moest ik even googlen. Weet je zeker dat je dat bedoeld en niet zaagsel? Lijkt mij dat ze in houtwol een beetje vast kunnen komen te zitten.

Qua gewicht zijn mijn katten niet te dik. Sterker nog. De kat met de stramme heupen mag juist wel wat meer vlees op zn botjes krijgen.

Spelen zou ik sowieso meer met ze mogen doen. Wellicht ben ik nu wat te voorzichtig met ze.

Glucosamine ben ik me inmiddels ook een beetje in aan het verdiepen. Zou zeker kunnen helpen! Ik lees dat er katten zijn die daardoor minder pijnstiller nodig hebben. Dat zou helemaal mooi zijn.
Aangezien 2 van de 3 geen tanden meer hebben, moet ik nog even kijken hoe ik ze het eenvoudigst toe kan dienen. Ik weet dat er ook dieetvoer is waar het in zit (hills j/d en royal canin mobility) maar ik heb geen idee hoe dat zou gaan icm zijn slechte stoelgang.
Bel en Bonneke

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Bel en Bonneke »

Ik bedoel dit: Afbeelding

Wij noemen dat dus houtwol. Limburgers raar volkje hoor Afbeelding hihi

Is in alle soorten en maten verkrijgbaar. Misschien het proberen waard.

Wordt ook in paardenstallen gebruikt dus het kan wel het e.e.a. opnemen.

Ik zelf gebruik houtkorrels. Werkt perfect en niet zo zwaar als grit. Dus ik denk dat het makkelijker krabben is als je pijn in de schouder of pootjes hebt als poeske.

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk



Bel en Bonneke

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Bel en Bonneke »

Quote

Aangezien 2 van de 3 geen tanden meer hebben, moet ik nog even kijken hoe ik ze het eenvoudigst toe kan dienen. Ik weet dat er ook dieetvoer is waar het in zit (hills j/d en royal canin mobility) maar ik heb geen idee hoe dat zou gaan icm zijn slechte stoelgang.

Pilletjes kun je altijd tussen twee lepels fijn malen en door het natvoer mengen.

Capsules kun je ook openmaken en door het voor mengen. Zou het wel even checken bij d.a. of winkel waar je het koopt. Soms zit het in capsules omdat dat een beter is voor opname.

Zou sowieso even checken bij d.a. i..v.m eventuele andere medicatie en de wisselwerking daar tussen.

En er zijn dierenartsen die accupunctuur toepassen.

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

Theeleut
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2022 12:15

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Theeleut »

Cerna schreef: 29 jul 2022 17:21 Mijn oudste kat Amber heeft ook artrose, maar ik heb het grit niet veranderd. Ik zie er ook geen reden toe want wat is de relatie volgens jou tussen artrose en het soort grit?
Maar wanneer de katten artrose hebben, doe je daar dan ook nog wat aan? Krijgen ze bijvoorbeeld pijnstilling?
En zo ja, welke? Ik vraag dit omdat oude(re) katten vaak ook slechtere nieren hebben en dat combineert niet goed met reguliere pijnstilling.
Artrose heeft natuurlijk geen relatie met grit, maar als je kat stramme heupen of schouders heeft, kan ik me voorstellen dat je bv niet een soort grit wilt waar ie erg in wegzakt (het kost ons bv ook meer moeite om door zand te lopen)
Mijn katten zitten nu op het fijnste geurloze grit van AH of Jumbo. Ik vroeg me af of ze bv baat zouden hebben bij een grotere korrel.

En ja natuurlijk probeer ik er wat aan te doen (behalve vragen stellen over kattenbakvulling :-P )
Ballie krijgt Loxicom. Daar ben ik niet heel blij mee, want hij is inmiddels 14, maar zijn nieren zouden het aan moeten kunnen. Ik heb bij de dierenarts een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Anders zou de dierenarts het ook niet voorschrijven.
Wat voor pijnstiller geef jij aan Amber?

Ballie is trouwens ook de reden van deze post. Hij heeft al sinds jonge leeftijd te harde ontlasting (en zit daarom al jaren op dieetvoer, maar dat is een heel ander onderwerp). Ik vind het belangrijk dat ik de kattenbak als oorzaak uitsluit van de harde ontlasting dus heb heeeeeeele grote open kattenbakken die ik dagelijks uitschep en waar ik de fijnste korrels in heb zitten. Als hij echter toch niet comfortabel kan poepen, kan ik me voorstellen dat ie het te lang op houdt (wat bijdraagt aan constipatie) Misschien is heel fijn katrenbakgrind toch niet fijn? Vandaar dus mijn vraag of er mensen zijn die ervaring ermee hebben.

Hunter is ook 14. Hij krijgt nog geen pijnstiller, maar dat overweeg ik wel. Hij is niet stram, maar als ie ergens lomp op springt, zie je dat ie meteen gaat likken bij gewrichten van zijn achterpoot (en toch lomp blijven doen hè.... :roll: )
Ik denk dat hij veel baat zou hebben bij Glucosamine, maar het is nog even de vraag of ik dat als supplement wil gaan geven of als dieetvoer.

Dan is er nog Tortilla. Hij werd een aantal jaar geleden 15 geschat, maar het is onduidelijk hoe oud hij echt is (het is een derdehands kat)
Hij heeft een periode op Loxicom gezeten maar zijn vorige eigenaresse had op een gegeven moment het idee dat ie zich zonder beter leek te voelen (hij oogt niet stram en is heel speels)

Ik ben nieuw bij dit forum en was me al een beetje aan het inlezen over artrose en pijnstillers (ik merk een grote metacam aversie hier op het forum ;-) )

Dus ja.... Zoveel factoren die van invloed kunnen zijn.
Pijnstilling... Maar welke?
Glucosamine... Maar welke en hoe krijg ik het bij ze naar binnen? Toch maar dieetvoer dat de gewrichten ondersteunt? Ja maar die constipatie dan? etc etc.
Ik vind het erg lastig en het geeft me een bak stress. Fijn dus om hier ervaringen te kunnen lezen.
Theeleut
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2022 12:15

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Theeleut »

Bel en Bonneke schreef: 29 jul 2022 20:31 Ik bedoel dit: Afbeelding

Wij noemen dat dus houtwol. Limburgers raar volkje hoor Afbeelding hihi

Is in alle soorten en maten verkrijgbaar. Misschien het proberen waard.

Wordt ook in paardenstallen gebruikt dus het kan wel het e.e.a. opnemen.

Ik zelf gebruik houtkorrels. Werkt perfect en niet zo zwaar als grit. Dus ik denk dat het makkelijker krabben is als je pijn in de schouder of pootjes hebt als poeske.

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk
Ah dank voor de verduidelijking. Dat ken ik als zaagsel (ik woon in Gelderland maar kom oorspronkelijk uit Zuid-Holland)
Heb je voor de grap wel even gegoogled op houtwol? ;-) Kun je zien waarom ik verbaasd was.

Jaren geleden heb ik ooit een keer contact gehad met een kattengedragsdeskundige over het harde ontlasting probleem en of hij het misschien te lang ophoudt. Ze vroeg toen aan mij 'wat voor kattenbakvulling gebruik je?' waarop ik reageerde 'houtkorrels' (ik had toen nog een PeeWee bak staan)
Haar reactie was toen: "Ah dat verklaart een hoop. Voor katten zijn houtkorrels alsof ze op kleine boomstammetjes staan. Veel minder stabiel. Je kunt beter zo fijn mogelijk kattenbakgrit gebruiken."
En sindsdien staat de PeeWee in de berging en heb ik ze op fijn geurloos kattenbakgrit staan.
Ik heb laatst wel een bak gevuld met dat Öko plus spul van Cats Best, maar daar willen de heren niet op. Beetje jammer want het scheelt een hoop gewicht sjouwen naar 3 hoog :???:
Theeleut
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2022 12:15

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Theeleut »

Vanmiddag trouwens even bij de dierenarts geïnformeerd of zij weten of er minder belastend grit voor de gewrichten bestaat en of het uitmaakt of je fijn of grof gebruikt, maar de assistente die ik sprak wist het niet (misschien denk ik toch te moeilijk...)
Bel en Bonneke

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Bel en Bonneke »

Wat constipatie betreft. Genoeg vocht is natuurlijk belangrijk. Maar dat weet je waarschijnlijk wel. Daarnaast lichaamsbeweging.

Een ander huismiddeltje is olijfolie. Gewoon onder het eten door. Ik kan je alleen niet zeggen hoeveel. Kwestie van uitproberen.

Houtkorrels net boomstammetjes? Een kat die buiten komt loopt ook over takjes steentjes klontjes aarde. Kan het me bijna niet voorstellen.
Bovendien heeft' ie nog steeds obstipatie...dus of het daar aan heeft gelegen.

Ooit de d.a. gevraagd voor een laxeermiddel?

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk
Theeleut
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2022 12:15

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Theeleut »

Bel en Bonneke schreef: 29 jul 2022 22:05 Wat constipatie betreft. Genoeg vocht is natuurlijk belangrijk. Maar dat weet je waarschijnlijk wel. Daarnaast lichaamsbeweging.

Een ander huismiddeltje is olijfolie. Gewoon onder het eten door. Ik kan je alleen niet zeggen hoeveel. Kwestie van uitproberen.

Houtkorrels net boomstammetjes? Afbeelding Een kat die buiten komt loopt ook over takjes steentjes klontjes aarde. Kan het me bijna niet voorstellen.
Bovendien heeft' ie nog steeds obstipatie...dus of het daar aan heeft gelegen.

Ooit de d.a. gevraagd voor een laxeermiddel?

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk
Vocht: yup... meerdere bakjes in huis en een sjieke keramieken drinkfontein. Ik meng extra water door het natvoer of door een liquidsnack

Olijfolie: Eten ze dat ja? Worth a try... Ik heb ooit zalmolie geprobeerd. Teveel en hij at het niet. Te weinig en het deed niks.

Boomstammetjes: ik denk dat je het beter kunt vergelijken met dat wij door een bak golfballen lopen. Maar hé don't shoot the messenger. En nee het heeft daar dus niet aan gelegen.

Jazeker dat ik de DA ooit gevraagd heb voor laxeermiddel. Dit probleem is niet van de laatste tijd hè? Hij worstelt er al jaren mee. Hij heeft bv een tijd op Laxulon gezeten, maar dat leek uiteindelijk zijn werking kwijt te raken bij hem. Isogel was een ramp. Daar kreeg ie rare leerachtige drollen van die hij niet goed af kon knijjpen. Ik ben hem nu weer op cisapride aan het zetten. Het dubbele van laxeermiddelen als lactulose is dat het 't volume van de ontlasting vergroot. En als je dan al een kat hebt met een uitgerekte colon dan wil je niet dat de ontlasting nog meer volume krijgt en de boel nog meer uitrekt.
Eigenlijk wil je iets dat de ontlasting zachter maakt, maar niet meer volume geeft.
Deze website legt het mooi uit:

https://www.vetinfo.com/types-cat-laxat ... ducts.html

Wat ik ook lastig vind: Ik las dat hoog aantal vezels in de voeding voor katten met megacolon averechts kan werken en dat die juist gebaat zijn bij lichtverteerbaar voedsel. Dat zou voor mijn katten wel kunnen kloppen. Die zitten al jaren op RC Feline Fibre Respons en de ontlasting werd alleen maar groter en groter. Als ik soms zie wat Ballie er aan drollen uitwerkt. En z'n ontlasting is alleen maar steeds minder frequent geworden. Hij gaat om de dag.
Mijn dierenarts zei er ook over: "als je katten al gevoelige darmen hebben, wil je juist niet dat ze nog harder moeten werken."
Het aparte is... Tortilla zat voor hij bij mij kwam op Felix brokjes van de supermarkt. Hij produceerde toen elke dag een drolletje. Nu hij bij mij een jaar met de Fiber Respons mee eet, is ook zijn stoelgang minder frequent (vaak om de dag) en zijn de drollen groter.
Ik ben een beetje bang dat die jarenlang Royal Canin Fibre Response de stoelgang van mijn heren alleen maar verdervan huis gebracht heeft.

Dus tja... ik vind het allemaal maar ingewikkeld. Ik wil mijn poezels echt het beste geven voor hun situatie maar soms weet ik niet meer waar ik goed aan doe. En als je dan ook nog een dierenarts hebt die weinig verstand van voeding heeft. Ze zei al "voor honden heb je allerlei voedingsdeskundigen. Voor katten zijn die er echter nauwelijks te vinden"

Slaaplekker en sowieso dank voor het meedenken!
Cerna

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Cerna »

Nog even voordat ik ga slapen. :smile:

Amber (17,5) krijgt sinds een maand Analgos van de Huisdierendokter en ik zag na een week al dat ze beter liep. :edance:
Twee jaar geleden ben ik met PEA begonnen en dat duurt even voordat je resultaat ziet, maar na een week of zes zag ik dat ze vlotter liep. Echter, inmiddels is ze weer veel stijver. Ze heeft na een lange dut ook tijd nodig om in beweging te komen (heel herkenbaar :pdtold: ).
En daarom ben ik Analgos gaan geven. Ik had daar al goede ervaringen mee met een andere kat. Hem gaf ik ook Trias Omega in een spuitje. Dat is lekker vet en stimuleert de ontlasting. Bij Amber durf ik dat niet want zij heeft een nogal gevoelige maag.
Je zou voor een betere ontlasting ook aan een dagelijkse lik lax-a-past kunnen denken (sommige katten likken het zo van je vinger, bij andere kun je het aan het gehemelte smeren).

https://www.huisdierendokter.nl/pijn-bestrijding.html
https://www.vitalize.nl/pharmox-hond-ka ... alize_nl_4
https://www.medpets.nl/groene+os+trias+ ... as%20Omega
https://www.medpets.nl/laxapast/?sqr=lax-a-

Loxicom had ik nog nooit van gehoord, maar ik lees nu dat het ook een NSAID is net als metacam en novacam. Ik ben daar heel erg huiverig voor bij oude(re) katten want voordat je het weet zijn de nieren aan gort (heb een kat verloren aan metacamvergiftiging dus ik heb het niet zo op die -cammen).
Je hebt ook nog Solensia, maar dat kan ook weer een vervelende bijwerking geven (hevige jeuk) en eigenlijk moet je dan voor iedere prik eerst de nieren laten controleren want het is alleen getest op nierpatientjes met licht nierfalen (t/m stadium 2).
Ik hou het voorlopig op Analgos. :smile:
Bel en Bonneke

Re: Goede kattenbakvulling voor artrosekat?

Bericht door Bel en Bonneke »

Theeleut schreef: 29 jul 2022 22:47 Olijfolie: Eten ze dat ja? Worth a try... Ik heb ooit zalmolie geprobeerd. Teveel en hij at het niet. Te weinig en het deed niks.
Mijn gevoel zegt dat olijfolie inderdaad eens zou kunnen helpen. En de dosering is een kwestie van uit proberen. Te weinig= obstipatie teveel = diaree :grin: Je zou b.v. kunnen beginnen met een theelepeltje onder het voer te mengen en kijken of en wat voor effect dat heeft.

De keuze is natuurlijk aan jou. Jij kent je poezels het beste.

Laxeermiddel heeft inderdaad het effect dat het na verloop van tijd minder of niet meer werkt. Daarom worden verschillende middelen in de loop van de tijd afgewisseld.

Waar je voorkeur ook naar uit mocht gaan ik wens je veel succes!

Lieve groet,

P.s. Ik zou de olijfolie níét proberen als een van je beestjes een gevoelige maag heeft. De kans is daar dat ze er dan van gaan spugen.
Plaats reactie