Reismand na vlooien/teken

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Reismand na vlooien/teken

Bericht door Cateyes »

Hoi allemaal,
Mijn vriend heeft afgelopen winter een ziek egeltje van straat gered en naar een dierenarts gebracht. Hiervoor heeft hij de reismand van een van de katten gebruikt. Het egeltje bleek in ieder geval een aantal teken te hebben en verder weten we het niet.

Nu vroeg ik me af of die reismand nog wel te gebruiken is voor de kat? Of is er een risico dat hij daar iets van oploopt? Ik las dat teken in huis nog wel een jaar kunnen overleven! Hij wordt wel preventief behandeld met een pipetje maar toch zit het me niet helemaal lekker. Of stel ik me aan en is het even grondig schoonmaken en dan is het goed?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Reismand na vlooien/teken

Bericht door Rik »

Cateyes schreef: 24 apr 2022 22:59 Hij wordt wel preventief behandeld met een pipetje ...
Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn. Het is gewoon gif wat je je kat geeft en wat hij binnenkrijgt (en dat moet zo'n lichaampje maar verwerken). Bij mij komt dat er niet in.

Verder is het even afhankelijk van het soort reismand. Die plastic/kunststof dingen zijn gewoon goed schoon te maken. Stoffen/wollige varianten moet je wat meer moeite voor doen.

Een teek legt pas eitjes wanneer die zich vrijwillig los laat vallen van het dier. De kans is dus klein dat dat gebeurd is. Je zou het anders nog kunnen behandelen met een anti-teken spray (maar bij een hardplastic variant lijkt me dat niet eens nodig).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Re: Reismand na vlooien/teken

Bericht door Cateyes »

Bedankt voor je antwoord Rik, ik twijfel inderdaad ook over het blijven geven van die pipetjes. Hebben die van jou nooit vlooien gekregen zonder?

Verder gaat het inderdaad om een kunststof exemplaar. Wat ik begreep is dat een teek zich laat vallen als zij zich heeft volgezogen met bloed, dat kan dus wel gebeurd zijn als de egel een of meerdere teken had die er al langer op zaten. Maar in zo'n reismand kunnen ze zich natuurlijk niet verstoppen zoals ze in het gras etc doen dus dan zou ik ze moeten zien, denk ik dan. Ik ga er maar vanuit dat een schoonmaakbeurt genoeg is, dan. :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Reismand na vlooien/teken

Bericht door Rik »

Ik heb binnenkatten die af en toe in de afgesloten tuin komen. Maar zelfs als ze verder zouden mogen zou ik ze het niet geven. Dan heb ik liever een keer een vlooienplaag (ja, echt). Het is gewoon echte troep

Alleen als zou blijken dat de katten op plaatsen komen waar er vlooien 'haarden' zijn (dus plekken met echt veel vlooien) en elke keer thuiskomen met nieuwe vlooien, dan zou ik pas overwegen iets preventiefs te doen (en dan alleen bepaalde merken).

Als het zo'n kunstof mand is dan kan zo'n vlo zich inderdaad niet verstoppen. Wel even de hoekjes en kiertjes goed nakijken en schoonmaken maar dan kun je de reismand gewoon weer gebruiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie