Buiten twijfels

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Buiten twijfels

Bericht door JessicavH »

Hallo, ik heb 3 katten. Alledrie poezen, 1 is bijna 12 en de andere 2 zijn zussen van 7 a 8 maanden. De oudste is een htk kat, de zussen main coone/Britse langhaar kruising. 1 van de zussen is al gesteriliseerd, de oudste dame ook. Geen van 3 gechipt. (woonde hiervoor op een app. Zonder buitentoegang, staat dit jaar voor alledrie op de planning).

Zo dat was de intro, nu even waar ik mee zit. De zusjes willen graag naar buiten, te graag want elke deur die open gaat wordt direct naar toe geprint en van de week zat er al 1 op het dak. Ik heb een eengezinswoning met flinke achtertuin, geen balkons. Dus als ze hier een raam uit gaan, kunnen ze via de vensterbank/richel zo het dak op.
Via de tuin kunnen ze logischerwijs ook weg.

Op de planning staat dat de tuin afgeschermd gaat worden met schrikdraad, maar ik weet helaas uit ervaring dat dat niet helemaal 100 procent zeker is voor diehards. De kater die ik hiervoor had wist helaas continue te ontsnappen, en ging dan met alle liefde dwars door het schrikdraad heen.

Mijn man gaat horren maken voor de ramen van stevig gaas, want ook die kater heeft dit vakkundig allemaal al gesloopt.

Ik wil mijn katjes niet kwijt, en wil eigenlijk niet dat ze buiten de tuin gaan zodra deze afgeschermd is. Wat kan ik nog meer doen?
Heeft iemand hele zinnige tips en trucs.
Ik hou ze zolang ik kan binnen, maar dat is gewoon heel lastig want ik wil toch graag luchten. Maar goed, voor nu.. Zeker zolang ze niet gechipt zijn en niet geholpen, blijven ze binnen.

Kleine sidenote, ik ga ze niet uitlaten. Dat vind ik echt niks met een kat, anders had ik dus wel een hond😅

We hebben een tuin van 6 m breed, 20 m lang met buren aan de zijkanten. Schutting van 1.80 minimaal, een overkapping en schuurtje.
Tegenover ons geen buren.

Mocht je meer willen weten, vraag maar raak!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Buiten twijfels

Bericht door Anne »

Ik zelf zou zo snel mogelijk de poezen laten helpen want hormonen veroorzaken veel onrust
Wij hebben de tuin afgezet met gaas wat in onze ogen beter werkt dan schrikdraad wat we hiervoor hadden
Ook bij ons kunnen de katten via het raam boven het dak op en op die manier bij de buren naar binnen wandelen dus wij hebben ook horren voor het raam
Een goede zaak om ze binnen te houden
Je kunt wat meer met ze spelen (als je dat nog niet deed) om ze wat rustiger te krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buiten twijfels

Bericht door Rik »

De poes die nog niet gecastreerd is zou ik ook zo snel mogelijk laten helpen. Niet krols laten worden. ELKE (maar dan ook echt ELKE) keer dat ze krols wordt is een exponentieel grotere kans dat ze op latere leeftijd baarmoederkanker of melkkliertumoren kan krijgen. Onderschat dat niet. En inderdaad, alle drie laten chippen. Kleine moeite en ook als je het niet nodig hebt toch het beste.

Hier zijn het ook binnenkatten. Straks als het wat warmer wordt dan mogen ze af en toe weer in de afgesloten tuin. Maar ik hou ze dan wel in de gaten. De drang om naar buiten te willen is er wel, maar ze staan er niet om te zeuren. Ze staan wel voor mijn voeten op het moment dat de deur even opengaat maar ik weet ze dan wel behendig binnen te houden :) Gelukkig hebben ze niet de drang om buiten de tuin te komen. Misschien omdat ze het meeste dus binnen zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Buiten twijfels

Bericht door JessicavH »

Bedankt voor alle reacties! We gaan dan maar aan de slag met omheinen met draad en eventueel op listige plekjes gaas erbij.

Wbt het chippen, dat wilde ik dus voor de zussen doen tijdens het steriliseren en voor de oudste tijdens een tandreiniging. Nou is dus de ene zus eerder gesteriliseerd omdat zij benauwdheidsklachten had met een vies oor, en daaraan geopereerd moest worden. Ze is toen gelijk gesteriliseerd onder het mom, dan is ze er maar vanaf. Ben ik alleen vergeten te vragen of ze willen chippen.
En juist die zus, en de oudste hebben extreme angst voor de dierenarts. Van spugen, poepen, panieken aan toe.

Maar goed, het staat dus echt op de planning, en ook het steriliseren! Denk binnen een maand geregeld, hopelijk hebben we dan de tuin klaar.
Tot die tijd ben ik enorm alert, maar zij ook.
Plaats reactie