Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Hallo allemaal,
Ik heb hulp nodig. Zit met meerdere puzzels.
Ben verhuisd naar een appartement op de eerste etage met een kat die gewend is naar buiten te kunnen. Eerst vanaf de eerste etage middels een kat een trap erna begane grond met een vlonder.
Nu is dit een huur appartement en mag je niets aan de buitenkant aanbrengen dus een loopplank/ trap aanbrengen is geen optie.. :-(

Nou zit ik te denken aan iets wat je op het balkon kan laten liggen en op moment dat de kat naar buiten wil je over de reling naar het grasveld er onder kan laten zakken. En weer laten zakken als hij er weer in wil of tijdelijk even laten staan daar ben ik nog niet over uit . Het mag dus niet maar ben bang als ik het steeds even weg haal dat hij niet meer weet waar hij nou heen moet..
Mijn balkon is wel heel groot 6,5 m breed en 2 m diep dus heb wel plek voor een trap die soms op het balkon ligt.
Maar heb kort gezegd niet zo’n gezond en sterk lijf en het moet dus niet te zwaar worden om over de reling te tillen en te laten zakken..

Het is vanaf de reling tot aan grond 2,80 meter ongeveer. Bij een loop plank zit je met wat schuinte al gauw aan 3 1/2 a 4 m denk ik of ik moet het verkeerd berekenen..
Heb touw (sisal 16 mm) in huis gehaald voor maken van een klimtouw (middels macramé techniek) maar erg twijfel of hij (Mika 😻) daar wel in omlaag en omhoog gaat. Hij is 13 Dus niet meer helemaal de jongste. Heeft iemand een goed idee voor een licht gewicht mogelijk inklapbare kattentrap die aan of over een reling gehangen kan worden? Of ervaring met katten en klimtouwen? Lijkt me zo wiebelig.
Ik zou graag een foto toevoegen van het geheel maar zie even niet hoe dat kan. Benieuwd of mensen reageren zo ja bedankt alvast :)
Oh en trouwens als hij besluit dat het balkon leuk genoeg is ben ik daar ook erg tevreden mee uiteraard maar ben bang dat hij daar niet genoeg aan heeft en bij de eerste de beste kans naar beneden springt.. dan wil ik iets klaar hebben liggen om te zorgen dat hij weer veilig en makkelijk naar boven kan komen want hem oppakken en om de flat heen lopen om via de voordeur enzovoorts naar binnen te gaan zie ik mislukken..
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door marloes501 »

Ik was even opzoek naar ideeen en kwam dit tegen, al weet ik natuurlijk niet of je kat van 13 nog de juiste klimvaardigeheden heeft.

Afbeelding

(even voor als je zelf wilt gaan neuzen op internet:
ik heb in Google gezocht op: cat stairs outdoor
En dan op afbeeldingen.
Dan kom je de leukste en gekste ideeen tegen waaronder bovenstaand idee)
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Oh geweldig zeg! Ziet er gaaf uit, of het hem lukt is lastig inschatten maar het zou best kunnen. Even oefenen ;)
En fijn de zoekwoorden, met de juiste woorden vind je ineens veel meer. Top.
Ik ga eens neuzen, dank je wel!!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door marloes501 »

Deze zou misschien ook iets zijn om te overwegen:
https://bronteattic.com/law-400/
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Nou inderdaad, ik dacht dat ze niet zo lang te krijgen zouden zijn maar toch wel dus 👏 Eens kijken of ik prijzen kan vinden, al weet ik niet of ik het weten wil 😆😬
Dank je wel weer
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door Rik »

Deze zitten in Haarlem en gaat tot 3 meter.
https://catout.nl

Je wil waarschijnlijk wel iets hebben wat niet te ver naar buiten reikt vanaf de muur. Maar deze zal wel weer vastgemaakt moeten worden.

Zit er eigenlijk ook nog iemand onder jullie of is dat een blinde muur?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Hi Rik dank, dat ziet er ook ideaal uit, heel erg lichtgewicht 👍
Maar zal inderdaad vastgemaakt moeten worden wat dus niet mag helaas. Of ik zou iets moeten bedenken voor aan reling een soort standaard waarin je de ronde paal klikt..
Onder mij zit niemand maar wel de ondergrondse garage, geen muur maar hekwerk
Gebruikersavatar
Yoshisgalaxy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022 11:53

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door Yoshisgalaxy »

De katten van onze buren lopen altijd via de dakgoot helemaal om het appartement heen naar de buitentrap. Ook gaan ze regelmatig door het raam naar binnen.

Mij lijkt zo'n inschuifbare plafondkrabpaal die je kunt bevestigen aan de onderkant/rand van je balkon wel te werken bij jou probleem. Geen idee of zoiets stevig zou staan alleen. Ik denk wel dat je er dan een plank onder moet leggen op het gras.
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Katten vinden altijd wel een route grappig is dat. Lief meegedacht, dank je ☺️
Inmiddels wel besloten dat hij er toch beter niet uit kan vanaf balkon zijde. Dit omdat er een rand buitenom loopt waar hij door een trapje ook toegang tot heeft en ik niet wil dat hij alle buren afwandelt. Maar ook omdat ik me afvraag of dat niet te verwarrend zou zijn dat het trapje ‘verdwijnt’ Bang dat hij denkt verkeerd te zijn en dat hij dan gaat lopen dwalen..
Met dit weer is het balkon voldoende merk ik, later maar eens kijken of bij voordeur en buiten deur eruit goed gaat. Goed voor m’n stappenteller, want dan af en toe kijken of ie er is en naar binnen wil en met hem mee lopen om eruit te laten 😁 ach ja.
Het is even zoeken maar alles voor het beestje 😉
Zilli
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:05

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door Zilli »

Heb je al wat gevonden? Want ik zit met een soortgelijk probleem. Ik ben huiseigenaar op de 2e verdieping. Ik wilde een trap maken vanaf het balkon, dat mijn kitten via de tuin van de buurman beneden de buurt kan verkennen. Helaas wil mijn buurman niet meewerken. Dus ik heb iets nodig dat intrekbaar is en evt tot aan de omheining kan uitrekken.
Ik had trouwens een vriendin met toendertijd een zwarte kitten genaamd Mika. Wat is de kans dat jij t bent? 🤭😂
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Hallo! Ik heb uiteindelijk gekozen voor het steeds eruit laten bij een zijdeur van het complex. Niet ideaal maar ja..

Ik heb wel een ontwerp gevonden toen van een klimtouw. Gemaakt met sisal touw en dan knopen erin leggen. Gebruiken ze ook langs alles (maar daar hangt het horizontaal) om katten die in gracht terecht komen een uitweg te bieden. In jouw situatie hangt het dan verticaal naar beneden. Al lijkt het me dan een erg lang stuk 😬 en het hangt echt loodrecht naar beneden is dat een probleem?
Ik ben daar niet voor gegaan omdat mijn kat al 13 is toch te bang dat hij er niet soepel genoeg meer voor is maar met een kitten is dat een ander verhaal.

Ik snap nog steeds niet hoe ik foto’s en video’s kan toevoegen. Als je Google het klimtouw kat en je kijkt bij de video’s dan zie je boven aan een video over deze touwen aan de kade nummer en daar onder zie je een kat omhoog klimmen in het touw wat ik bedoel.
Met een macramé techniek maak je dan de knopen. Als je googelt op 5 types of macramé braids vind je een filmpje die de technieken laat zien.
Misschien is dat wat?

HAha wie weet, naam doet geen belletje rinkelen.. en ik had toen wel twee zwart witte kittens. Omgeving Apeldoorn. Klopt dat?
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Oh oeps gebruiken ze ook langs alles moet zijn ook langs kades
En zin als je googelt op klimtouw kat is ook wat vreemd, irritante woord voorspeller.. er moet staan als je googelt op klimtouw kat en je kijkt bij video’s zie je bovenaan filmpje over goeie aan kade en eronder als tweede het filmpje wat ik bedoel.
tmooij77
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2022 14:34

Re: Inklapbare kattentrap of touw of iets dergelijks

Bericht door tmooij77 »

Aaaaahhh nee niet filmpje over goeie, filmpje over touwen. Hij verandert het volgens mij stiekem tijdens versturen ofzo, tjonge. Beetje chaotisch zo sorry ;) maar met de goede intentie 😄
Plaats reactie