Kattenluik met chip: ervaringen?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door marian vdb »

Hoi,


Omdat één van onze twee katten wegens medische redenen niet meer naar buiten mag, zit onze andere kat nu ook met een probleem: 10 jaar lang mocht ze binnen en buiten wanneer ze maar wou, nu moet ze telkens komen vragen om buiten gelaten te worden.

Bijgevolg denk ik erover om een kattenluik met chip te kopen.
Ik lees echter vaak deze minpunten:
- kan makkelijk open gebroken worden
- is te luid en kat schrikt
- duurt soms te lang voor hij openklikt

Wat zijn jullie ervaringen? Iemand tips voor een stil, goed werkend kattenluik?

Weet iemand trouwens of de chip van een kat altijd werkt? Ze is al dikke tien jaar geleden gechipt, dus zal die wel werken met een modern luikje?...


Bedankt voor jullie ervaringen!
kittentjes

Re: Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door kittentjes »

Het luikje van sureflap werkt prima. Je moet degene kiezen die de functie heeft waarbij je kunt instellen of een kat naar buiten mag of niet. Dit kan je dan heel makkelijk per chip registreren. Het lijkt mij dat het makkelijk moet werken met een oudere chip, anders zou je niets aan de chip hebben want een dierenarts kan die anders ook niet aflezen.
Wat prettig is, is dat de kat niet niet naar buiten mag, na registratie,nooit naar buiten kan via het luik, maar mocht hij via de deur ontsnappen kan hij wel altijd weer via het luik terug naar binnen.

Het maakt wel geluid, ik hoor wel een klikje, maar de katten boeit het hier niet.

Wat trouwens ook fijn is, maar wel duurder, zijn die van sureflap die met een app werken. Dan heb je die functie ook maar je kan zelfs zien wanneer een kat binnen of buiten komt op je app.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk


marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door marian vdb »

kittentjes schreef: 27 okt 2021 16:35 Het luikje van sureflap werkt prima. Je moet degene kiezen die de functie heeft waarbij je kunt instellen of een kat naar buiten mag of niet. Dit kan je dan heel makkelijk per chip registreren. Het lijkt mij dat het makkelijk moet werken met een oudere chip, anders zou je niets aan de chip hebben want een dierenarts kan die anders ook niet aflezen.
Wat prettig is, is dat de kat niet niet naar buiten mag, na registratie,nooit naar buiten kan via het luik, maar mocht hij via de deur ontsnappen kan hij wel altijd weer via het luik terug naar binnen.

Het maakt wel geluid, ik hoor wel een klikje, maar de katten boeit het hier niet.

Wat trouwens ook fijn is, maar wel duurder, zijn die van sureflap die met een app werken. Dan heb je die functie ook maar je kan zelfs zien wanneer een kat binnen of buiten komt op je app.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk
Hey,

Sorry voor de late reactie, ik had geen notificatie gekregen.

Ja, als ik Sureflap op zoek ziet dat er inderdaad wel goed uit. Ik zie echter ook in een filmpje dat, wanneer de kat er door gaat, het luikje nog een paar keer open en toe 'wappert' voor het weer toe valt. Is dat bij jou ook? Omdat we slimme poesjes hebben - de ene moet buiten kunnen, terwijl de andere overdag niet mag. En ben dan bang dat, als het luikje nog 'nawappert', dat de andere poes er snel mee door kan glippen...
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door marian vdb »

kittentjes schreef: 27 okt 2021 16:35 Het luikje van sureflap werkt prima. Je moet degene kiezen die de functie heeft waarbij je kunt instellen of een kat naar buiten mag of niet. Dit kan je dan heel makkelijk per chip registreren. Het lijkt mij dat het makkelijk moet werken met een oudere chip, anders zou je niets aan de chip hebben want een dierenarts kan die anders ook niet aflezen.
Wat prettig is, is dat de kat niet niet naar buiten mag, na registratie,nooit naar buiten kan via het luik, maar mocht hij via de deur ontsnappen kan hij wel altijd weer via het luik terug naar binnen.

Het maakt wel geluid, ik hoor wel een klikje, maar de katten boeit het hier niet.

Wat trouwens ook fijn is, maar wel duurder, zijn die van sureflap die met een app werken. Dan heb je die functie ook maar je kan zelfs zien wanneer een kat binnen of buiten komt op je app.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk
! Nog een bijkomende vraag (ik ben het allemaal aan het opzoeken :-) )

Kan je die Sureflap zo instellen, dat hij NIET scant bij het binnenkomen? Maw, ik wil het naar buiten gaan kunnen controleren (één kat mag altijd naar buiten, één kat niet), maar om terug naar binnen te komen wil ik dat alles en iedereen binnen kan (bij wijze van spreken), en dat er dus geen scan nodig is voor binnenkomen. Ik vind hier niet meteen duidelijke uitleg over...

Op die manier, zelfs wanneer er plots iets stuk gaat, kunnen de katten altijd terug naar binnen...
kittentjes

Re: Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door kittentjes »

marian vdb schreef: ! Nog een bijkomende vraag (ik ben het allemaal aan het opzoeken :-) )

Kan je die Sureflap zo instellen, dat hij NIET scant bij het binnenkomen? Maw, ik wil het naar buiten gaan kunnen controleren (één kat mag altijd naar buiten, één kat niet), maar om terug naar binnen te komen wil ik dat alles en iedereen binnen kan (bij wijze van spreken), en dat er dus geen scan nodig is voor binnenkomen. Ik vind hier niet meteen duidelijke uitleg over...

Op die manier, zelfs wanneer er plots iets stuk gaat, kunnen de katten altijd terug naar binnen...
Het luik is beveiligd en dus kunnen de katten altijd naar binnen. In principe alleen met chip, maar als de batterijen op zijn gaat het luik automatisch open. Ook naar buiten dan overigens dus dat moet je wel in de gaten houden al komt het niet vaak voor.

Het luikje kan klapperen maar mocht er een ander achteraan willen blokkeert hij in principe meteen.
Ik heb alleen wel eens meegemaakt dat hij door de wind open bleef hangen en niet in het slot klikte. Alleen denk ik dat je dit met geen enkel ander systeem kan oplossen behalve goed uitkijken. Of je moet een soort sluis creëeren waardoor de kans nihil is dat de andere kat erdoor kan bijvoorbeeld door 2 luiken te plaatsen in de gangdeur en buitendeur oid.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk

marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door marian vdb »

kittentjes schreef: 31 okt 2021 17:28 Het luik is beveiligd en dus kunnen de katten altijd naar binnen. In principe alleen met chip, maar als de batterijen op zijn gaat het luik automatisch open. Ook naar buiten dan overigens dus dat moet je wel in de gaten houden al komt het niet vaak voor.

Het luikje kan klapperen maar mocht er een ander achteraan willen blokkeert hij in principe meteen.
Ik heb alleen wel eens meegemaakt dat hij door de wind open bleef hangen en niet in het slot klikte. Alleen denk ik dat je dit met geen enkel ander systeem kan oplossen behalve goed uitkijken. Of je moet een soort sluis creëeren waardoor de kans nihil is dat de andere kat erdoor kan bijvoorbeeld door 2 luiken te plaatsen in de gangdeur en buitendeur oid.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk
Ok thx, klinkt goed. Behalve het binnengaan, want als ze telkens een tel moeten wachten voor ze binnen kunnen... Wij hebben gemeenschappelijk terrein met een hond die niets liever doet dan hen achterna jagen. En dan is die ene tel wel een belangrijk verschil...
kittentjes

Re: Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door kittentjes »

Ja snap ik, hij reageert wel snel moet ik zeggen. Ik zou in jouw geval denk ik wel voor die variant met app gaan, daar kan je alles heel makkelijk mee regelen en aanpassen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk

marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Kattenluik met chip: ervaringen?

Bericht door marian vdb »

kittentjes schreef: 01 nov 2021 20:50 Ja snap ik, hij reageert wel snel moet ik zeggen. Ik zou in jouw geval denk ik wel voor die variant met app gaan, daar kan je alles heel makkelijk mee regelen en aanpassen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk
Ok, nog één vraagje, vermits jij zo eentje hebt he...
Zijn de slotjes voor het naar binnen gaan apart van de slotjes voor het naar buiten gaan? Dan zou ik eventueel de slotjes, die omhoogkomen, om het deurtje toe te houden, kunnen afplakken zodat het nooit op slot kan bij het naar binnen gaan...

Bedankt voor je hulp! :grin:
Plaats reactie