Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gypsygirl
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2020 22:20

Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Gypsygirl »

Mijn kat is vorige week met slechte nierwaarden gediagnosticeerd naar aanleiding van een bloedtest. Ik heb plastic kattenbakkorrels meegekregen omdat ook de urine onderzocht moet worden. Door de plastic korrels in de kattenbak te leggen wordt de urine niet geabsorbeerd en kan ik met een pipet de urine opzuigen voor onderzoek. De urine mag niet meer dan 4 uur oud zijn. Inmiddels is half 9 savonds en mijn kat heeft nog steeds niet geplast ( sinds 6 uur vanochtend niet). Ze weigert gewoon te plassen op de plastic korrels. Ik las net dat een kat wel 24 uur z’n plas op kan houden.
Moet ik nu de hele nacht die plastic korrels in de kattenbak laten staan? Met als risico dat als ze snachts plast, het urine niet meer vers is voor onderzoek morgenochtend.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Laura1997 »

Hier gaat dat ook altijd moeilijk, ik heb dit met lola een paar keer moeten doen. Ik zou gewoon de normale korrels er voor de nacht inlaten. Mijn katten hebben vaste uren dat ze naar de wc gaan, bijvoorbeeld wanneer ik opsta of als ik thuiskom van werk, misschien is het een idee om ze dan vlug te vervangen, meestal is de kat dan al lang niet meer geweest. Als het niet lukt kan de dierenarts ook nog altijd een urinepunctie doen, valt heel goed mee. Lola wordt hiervoor alleen verdoofd met een lokaal watje, ze doet nooit echt moeilijk en is heel rustig als ik haar vast mag houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gypsygirl
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2020 22:20

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Gypsygirl »

Dank je, Laura. Uiteindelijk heb ik de plastic korrels snachts erin laten zitten, en ze is pas de volgende ochtend gaan plassen. Wat dus ook de bedoeling was. Ze heeft 26 uur haar plas opgehouden omdat ze weigerde op de plastic korrels te plassen, maar smorgens ging ze toch voor de bijl - en ik kon met verse urine naar de dokter. Alleen bleek dat er nader onderzoek nodig was en 3 dagen daarna hebben ze steriel de blaas aangeprikt, nu wachten op de uitslag!
Cerna

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Cerna »

Gelukkig is het uiteindelijk gelukt!
Maar wat ook heel goed werkt is om het rechtstreeks op te vangen.
Daarvoor moet je de kat wel een tijdje goed observeren en moet de vertrouwensband ook goed zijn, maar indien dat het geval is: neem een oude (jus/soep)lepel en zodra de kat begint te plassen houd je deze onder de staart en bingo.
Zorg ervoor dat je het opvangpotje in de buurt hebt zodat je niet eerst met de volle lepel rond hoeft te sjouwen, en giet het over.
Creabea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2021 22:09

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Creabea »

Mocht het nodig zijn
Dan kan je ook gewoon de kattenbak leeg neerzetten
Dat vinden katten minder erg dan die plastic korreltjes
Gypsygirl
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2020 22:20

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Gypsygirl »

Dank voor de tips! Urine-uitslag van het lab is teruggekomen en vreemd genoeg was er niks bijzonders te zien, alhoewel uit bloedonderzoek bleek dat nierwaarden te hoog waren. Dus ze krijgt nu dieetvoeding om de waarden omlaag te krijgen.
Gypsygirl
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2020 22:20

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Gypsygirl »

We zijn nu enkele maanden verder. De eerste paar maanden op dieet ging goed, maar ze begon steeds minder te eten. Op het laatst at ze bijn nix. Ook andere merken at ze niet. Terug naar de dierenarts, ze was 1 kilo afgevallen, uit bloedtest kwam nix bijzonders. Toen heb ik haar gewoon eten gegeven (geen dieet voer) en wat denk je? Ze at weer als een wolf. Ze was dus op hongerstaking gegaan en toen heb ik besloten om haar geen dieet voer meer te geven. Ze was er gewoon klaar mee en de kwaliteit (lekker genieten van eten) is belangrijker dan dan de kwantiteit in het leven. Ik heb dus weer een blije kat die eet😇. Het gekke is dat ze volgens mij niet echt aankomt - wat je wel zou verwachten. Herkent iemand dit?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien toch nog eens bloed laten nakijken?
Als ze geen nierdieet wil eten, kan je indien nodig ipakitine met het reguliere voer mengen bij nierkatten. Maar daarvoor is nogmaals een uitgebreid bloedonderzoek nodig, én urineonderzoek.
Ik heb een kat gehad (Rambo) die zwaar ziek was, maar toch heel veel at en mager bleef.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gypsygirl
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2020 22:20

Re: Kat wil niet plassen op plastic korrels.

Bericht door Gypsygirl »

Dank je wel voor je reactie. Ik ga inderdaad naar de dierenarts als dit zo door blijft gaan.
Plaats reactie