Opties balkon

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Opties balkon

Bericht door Eva9393 »

Dag allemaal,

Sinds een week heb ik een schat van een kitten (14 weken oud) in huis. Ik ben zijn territorium nog kamer voor kamer uit aan het breiden, dus onderstaande is nog niet van toepassing, maar ik wil me er alvast op voorbereiden.

Ik woon in een appartement op de 4e verdieping met aan de noord- en zuidkant een klein balkon. Voor beiden heb ik een optie bedacht waarbij de kat naar buiten zou kunnen, maar bij beide heb ik ook sterk mijn bedenkingen:
- Er is al een kattenluikje naar het balkon aan de noordkant en dit balkon zou ik gemakkelijk met een net af kunnen zetten. Ik stond al op het punt om "bijtsterk" kattennet te kopen, tot ik in de reviews las dat katten hier toch doorheen bijten of met hun pootjes in vast komen te zitten. Met andere woorden, ik zou het niet aandurven om de kat op dat balkon te laten als ik niet thuis ben. En ook als ik thuis ben zou ik het wat eng vinden aangezien ik vanuit het appartement geen zicht heb op dit balkon.
- Het balkon aan de zuidkant is wat groter en denk ook leuker voor de kat. Deze kan ik echter niet afzetten met kattengaas en hier kan ook geen kattenluikje naartoe, dus de enige optie is hier dat ik de kat aan een tuigje doe en alleen samen met hem het balkon op ga.

Bij beide opties komt het erop neer dat de kat in ieder geval alleen naar buiten kan als ik thuis ben en mogelijk zelfs alleen als ik mee het balkon op ga. Ik twijfel of dit alsnog van toegevoegde waarde is voor de kat, of dat het juist zielig is of voor problemen gaat zorgen als hij weet dat het leuk is buiten maar dat hij daar het grootste deel van de dag niet naartoe kan? Is dit een gevalletje "wat niet weet wat niet deert", beter maar altijd binnen houden?

Ik hoor graag wat jullie hierover denken!
kittentjes

Re: Opties balkon

Bericht door kittentjes »

Ik zou de noordkant toch zeker wel gaan gebruiken. Er is al een luikje en je kunt er een net bevestigen. Ik zou gewoon kijken naar een net van goede kwaliteit. Ik lees hier toch ook van forum leden die er wel goede ervaringen mee hebben.

Je kunt het luikje evt ook op slot doen als je niet thuis bent en het te gevaarlijk vindt zonder toezicht, maar misschien krijg je er meer vertrouwen in na een tijd en weet je dat het wel kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Opties balkon

Bericht door Pikachu »

Ik ga hier binnenkort ook mijn balkon afzetten, maar de katten gaan er ook enkel op mogen als ik er ben. Is helemaal niet zielig hoor :D ze hebben voor de rest ook gewoon genoeg plaats.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Opties balkon

Bericht door marloes501 »

Je kunt ipv net ook overwegen gaas te gebruiken.
Als je je katten alleen op het balkon laat en ze bijten door het net heen of komen met hun pootje vast te zitten dan dan zou dat niet fijn zijn.
Bedenk bij gaas dat de gaten/openingen in het gaas of klein of groter moeten zijn.
hier bedoel ik mee: kleine gaten van 1 bij 1 cm of groter en dan bedoel ik 5 bij 5 cm.
Er is ook gaas van 2,5 bij 2,5 cm maar hier kan de kat met de poot in blijven haken.

Gaas met openingen van 1 bij 1 cm kan de kat wel in het gaas klimmen maar er niet met zijn poot door heen,
Gaas met openingen van 5 bij 5 cm kan de kat ook in klimmen maar de gaten zijn zo groot dat de kat niet met de poten klem kan komen te zitten.
Gaas met openingen van 2,5 bij 2,5 kan de kat echt met de poot klem komen te zitten en zelfs hun poot breken als ze klem zitten en in paniek raken.

En verder zou ik persoonlijk mijn kat niet op het balkon laten als ik niet thuis ben, ook niet als deze helemaal is afgezet.
Misschien vind Lily het inderdaad jammer dat ze niet vaker op het balkon kan, maar veiligheid staat wel voorop.
Ze mag erop als ik er ben en kan ingrijpen als er iets mis mocht gaan, en daar zal ze zich bij moeten neer leggen.
Lily zou ook het liefst in de gordijnen klimmen en de hele dag blikvoer eten, maar dat mag ook niet.
Op momenten dat het kan en ik de balkondeur of het raam openzet kan ze op het balkon, en andere momenten is ze gewoon binnen en voel ik mij daar niet schuldig over.
Jij en ik krijgen ook niet altijd alles wat we willen, en zullen ons daar ook bij neer moeten leggen, dat geld ook voor Lily en jou kitten.

En waarom kan je de zuidkant balkon niet afzetten?
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Opties balkon

Bericht door Eva9393 »

Bedankt voor de tips! Goed om te weten dat 1x1 of 5x5 veilig zou moeten zijn.

Het balkon aan de zuidkant steekt uit, heeft een wat onhandige vorm en deelt een zijde met het balkon van de buren; ik kan me niet voorstellen dat de VvE of de buren het zouden toestaan om dat met net of gaas af te zetten.
Plaats reactie