Kat tegenhouden door grasmat?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Kat tegenhouden door grasmat?

Bericht door Pikachu »

Ik heb een vraag over het veilig binnenhouden van mijn katten.

Wij zijn aan het kijken naar een appartement dat we willen kopen. Het nadeel aan dit appartement is dat de voordeur rechtstreeks uitkomt op een overloop die buiten is. Er is dan nog een trap naar beneden.

Nu zouden we sowieso evt nog een rekje kunnen plaatsen achter de voordeur (dus buiten, op de overloop). Zoiets dat je ook gebruikt om kinderen tegen te houden als ze klein zijn. Katten kunnen daar natuurlijk wel over springen, maar in principe komen ze niet buiten, dat zou enkel zijn om ze tegen te houden als ze eens perongeluk langs ons door de deur uit zouden glippen. En ik denk niet dat ze dan meteen los over dat hekje heen zullen springen, als ze dat daar niet kennen.

Ik vroeg me af of het ook nog een goed idee is om bv kunstgras matten neer te leggen, met zo echt van dat irritant stekelig plastic gras. Vlak voor de deur. Zou hen dat ook extra tegenhouden om naar buiten te lopen? Of is er nog een materiaal dat nog irritanter is aan de pootjes, waar ze echt niet op willen stappen? Dan leg ik gerust een paar meters van zulke matten voor de deur als extra veiligheid :) heeft iemand hier ervaring mee?

Oh ja en waarom we binnen geen sluis zouden maken: dit gaat niet. Als je de voordeur binnenkomt is rechts meteen de trap naar boven (het is een duplex). En ik wil dat de katten het hele appartement kunnen gebruiken, ik heb ook heel graag dat ze 's nachts bij ons slapen, dat doen ze nu ook en dat vind ik heel belangrijk voor mijn mentale gezondheid :)

Nog meer tips voor het zo veilig mogelijk te maken zijn zeker welkom.
kittentjes

Re: Kat tegenhouden door grasmat?

Bericht door kittentjes »

Kunstgras gaat ze zeker niet tegen houden. Dat vinden ze alleen maar heerlijk om even op de krabben. Of bedoel jij echt van die schoonloop matten?

Ik zou eerder aan iets van een hor denken waardoor je toch een extra deur hebt die ze tegen houdt bovendien kunnen jullie dan ook eens buiten zitten met de deur open.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat tegenhouden door grasmat?

Bericht door Pikachu »

Een hor verhelpt het probleem niet echt, want het gaat er vnl om dat als wij thuiskomen de katten aan de deur staan te wachten als we die opendoen. De hor moet dan ook open om aan de deur te kunnen. Er is dan geen "sluis", waarbij er nooit 2 deuren tegelijk open zijn.

Misschien is het een ander materiaal wat ik bedoel, ik dacht dat er wel een soort matten waren waar katten niet graag overheen lopen.
Plaats reactie