Pet safe in praktijk

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Acelis1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2021 10:16

Pet safe in praktijk

Bericht door Acelis1 »

Hoi iedereen,

wij hebben sinds kort 2 katten in huis, wij zijn geïnteresseerd om een catsafe systeem aan te brengen in onze tuin om ze toch wat te beschermen tegen : verkeer, buren enz..
nu met het mooie weer wil ik hun ook laten genieten ;)
ik had hierrond al heel wat gelezen, ook op dit forum, toch wou ik iemand bereiken die dit praktisch (of als er iemand uit mijn buurt is, dat kan voordoen ?)kan verduidelijken qua voorbereiding en opbouw in de tuin (wij zijn niet handig in zulke zaken en wat tips kunnen helpen)
ik ben me er wel van bewust om tijd vrij te maken om de dieren, als het eens geplaatst is, ze te trainen hiervoor.
alvast bedankt voor tips en reakties
A en Tuur en Luna ;-)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Pet safe in praktijk

Bericht door Ani »

Je kunt sowieso eventueel starten met een kattentuigje, zodat ze kunnen rondsnuffelen en de tuin kunnen verkennen. Hier ben ik met acht maanden junior gestart met tuigje en nu loopt ze al drie weken dagelijks los, onder toezicht. Ze mag in een boom klimmen, maar dan roep ik haar weer naar beneden, of geef een tikje tegen haar kontje en dit begrijpt ze goed. Maar iedere kat is anders.
En met twee katten is het ook weer een ander verhaal natuurlijk.

Het is ook van belang dat de katten goed gewend zijn aan jullie en aan het huis, dus als jullie de katten pas sinds enkele weken hebben kun je er beter nog even een paar maandjes mee wachten.

Wellicht kun je enkele foto’s plaatsen van de situatie in jullie tuin, zodat mensen tips kunnen geven. Een handig persoon in jullie omgeving is vast wel te porren om jullie te helpen de tuin cat proof te maken. Dat wordt genieten voor de katten, maar vast ook voor jullie!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Acelis1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2021 10:16

Re: Pet safe in praktijk

Bericht door Acelis1 »

Hey super bedankt voor je bericht 😉 !onze katten zijn niet echt jong meer maar 5 maandjes ;)ik dacht dus ook eerst met een tuigje te starten ; enig idee wat degelijk en diervriendelijk zijn ? want er is heel wat aanbod super te weten dat er los met toezicht kan gelopen worden want dat wist ik niet ...
Grtjes A. Tuurke &Luntje
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Pet safe in praktijk

Bericht door Ani »

Heel graag gedaan 😊
Los lopen met toezicht kan, is mijn ervaring. Inderdaad dmv training en dan nog is het van belang om alert te blijven. Wanneer jullie katten binnen hebben geleerd zich aan bepaalde regels te houden, dan zou dat in de tuin ook moeten lukken.

Dus dmv van prijzen en belonen. Ik prijs Winston wanneer ze op mijn aanwijzing weer uit de boom naar beneden rent. Ik gooi dan even met een takje waar ze achteraan gaat, lekker rennen.
De linke plek, het dakje in de tuin bij de buren, daar hebben we voor de zekerheid een trapladdertje liggen. Deze hebben we 1 x moeten gebruiken.

Hou er wel rekening mee dat de ene kat de andere niet is. Karakter, temperament, klim behoefte, allerei elementen spelen mee. En ik heb de afspraak met de buren, mocht Winston bij hen terecht komen, zij dit geen probleem vinden en haar zullen terug zetten. Winston is momenteel nog solo bij ons thuis en erg aan mij gehecht. Als ik haar even niet zie in de tuin omdat ze onder een struik of achter begroeïng zit en ik roep haar, dan laat ze zich zien en geeft een mauwtje :eclap:

Ze is een paar keer hoog tegen de schutting gesprongen en daarna niet meer. Ook daarop blijf ik alert. Als het nodig is zal ik zeker direct aanpassingen maken, want hoewel we in een rustige wijk aan de polder wonen, ik wil niet dat zij enig risico loopt.

Qua tuigje heb ik zelf direct gekozen voor het Tre Ponti tuigje. Dit is gemakkelijk om te doen. Daarbij moet je nog wel een lijn aanschaffen. Het Rabbitgoo harnasje/tuigje is m.i. ook veilig en robuust, zelfs wat voordeliger ook om aan te schaffen. Ook om buiten te wandelen is zo’n tuigje ideaal.

Dit zijn mijn ervaringen, ik hoop dat jullie er iets aan hebben. En schroom niet om advies te vragen om de tuin veilig te maken waar nodig! Geniet van de twee rakkers en laat weten hoe het gaat :grin:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie