Kattenluik door spouwmuur

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
jack2406
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2020 10:23

Kattenluik door spouwmuur

Bericht door jack2406 »

Goedemorgen,

Ik heb twee jonge bengaaltjes (kater en poes, respectievelijk 8 maanden en 6 maanden oud) en ik ben momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken voor een buitenren. Ik heb een ontwerp hiervan gemaakt en wil het hout en het gaas en kopen en aan de slag gaan. Het wordt geen hele grote ren (lxbxh=2x1x2 meter) vanwege de beperkte ruimte in mijn tuin en daarom wil ik dat ze zelf vrij in en uit kunnen lopen door middel van een kattenluik. Hier zijn drie opties voor:
-een kattenluik in de deur
- een kattenluik door het raam
- een kattenluik door de spouwmuur

Een kattenluik in de deur gaat niet werken, aangezien er vanaf het luik naar de ren een tunnel zal moeten komen en de deur dan niet meer open kan.

Op internet staat op verbouwsites dat je voor een luik in het raam 125-130 per m² moet rekenen, maar nadat ik verschillende offertes heb aangevraagd kan ik concluderen dat dit mij 500-600 euro zou gaan kosten voor een raam van 99x68cm. Dit betekent dat het kattenluik 2 keer zo duur wordt als dat de hele kooi mij zou kosten. Zoveel heb ik er niet voor over. Hebben mensen hier ervaring mee, of misschien een tip waar je het voor een lagere prijs kan laten doen?

De enige optie die reëel blijft is een luik in de spouwmuur, waarbij het luik ook het meest zit weggewerkt in een hoek. Ik kan hier op internet niet heel veel over vinden, dus daarom probeer ik het hier. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een luik in een muur van ca. 30cm dik? Hoe ga je te werk om de sparing (netjes, zonder stucwerk te beschadigen) te maken? Begin je binnen of buiten? En wat voor luik kan je hier het beste voor gebruiken? Ik zie op internet wel luiken die uit te breiden zijn met tunnelstukken, maar deze stukken zijn vaak 25mm o.i.d. wat inhoudt dat ik meer dan 10 verlengstukken moet gebruiken. Er moet een makkelijkere manier zijn lijkt me.

Hopelijk vind ik hier wat nuttige informatie.

Alvast bedankt.
Cerna

Re: Kattenluik door spouwmuur

Bericht door Cerna »

Misschien dat Dinie/Castratenkoor je kan helpen?
Zij heeft namelijk ook een buitenren die vast zit aan het huis.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenluik door spouwmuur

Bericht door Rik »

Heb je boven de keukendeur ook een raampje zitten? Hier een paar deuren verderop hebben ze die gebruikt om de katten naar buiten te laten gaan. Je zou binnen dan een soort oprit moeten maken zodat ze tot daar kunnen komen en dan buiten een koof naar langs de deur en dan langs de schutting weer naar beneden naar de ren.

Het keukenraampje kun je dan compleet vervangen door een plaat met kattenluik (als dat past). Maar het een en ander hangt ook af van de locatie van de ren t.o.v. de deur en de situatie binnen.

Wat betreft de spouwmuur... je hebt daar verlengstukken voor.
https://www.kattenluik.eu/kattenluik-in-spouwmuur/

Op deze site staat een filmpje met hoe je het precies kunt doen.
https://www.werkspot.nl/opdracht/218715 ... muur-30-cm

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jack2406
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2020 10:23

Re: Kattenluik door spouwmuur

Bericht door jack2406 »

Rik schreef: 17 jan 2021 15:34 Heb je boven de keukendeur ook een raampje zitten? Hier een paar deuren verderop hebben ze die gebruikt om de katten naar buiten te laten gaan. Je zou binnen dan een soort oprit moeten maken zodat ze tot daar kunnen komen en dan buiten een koof naar langs de deur en dan langs de schutting weer naar beneden naar de ren.

Het keukenraampje kun je dan compleet vervangen door een plaat met kattenluik (als dat past). Maar het een en ander hangt ook af van de locatie van de ren t.o.v. de deur en de situatie binnen.

Wat betreft de spouwmuur... je hebt daar verlengstukken voor.
https://www.kattenluik.eu/kattenluik-in-spouwmuur/

Op deze site staat een filmpje met hoe je het precies kunt doen.
https://www.werkspot.nl/opdracht/218715 ... muur-30-cm

Bedankt voor de reactie. Dat filmpje was ik nog niet tegengekomen, zeer behulpzaam, nu heb ik een plan van aanpak. Ik denk aan een trixie kattenluik, maar ik zie het niet zitten om 50 euro aan verlengstukken uit te geven. Dan kan ik net zo goed gewoon een mooie houten bekisting timmeren. Ik denk wel dat ik er een heel weekend voor nodig heb om de ren en het luik te maken, dus ik stel het voorlopig even uit tot het voor jaar.
Plaats reactie