Advies tuigje en lijn in tuin

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WORLDTRAVELER010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2020 12:00

Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door WORLDTRAVELER010 »

Hi,

Ik heb sinds begin november poes Caïra in huis. Rustig, perzisch poesje van 2,5 jaar oud.

Ze is rustig, maar wel heel nieuwsgierig en avontuurlijk aangelegd geloof ik. Ze zeurt niet om naar buiten te gaan maar ik weet dat ze wel geniet van het buiten zijn (gezien bij en gehoord van de vrouw waar ze was opgevangen).

Ik woon aan een redelijk drukke weg en buren enkele huizen verder hebben grote honden. De schuttingen aan beide zijden van mijn tuin zijn niet van mij en er groeit bamboe op de 'verkeerde' plek waardoor afrasteren denk ik lastig wordt.

Wil haar dus laten wennen aan een tuigje en dan een lijn boven de tuin spannen, waar een andere lijn aan zit die dan vast kan aan het tuigje.

Ik zag deze op Bol.com https://www.bol.com/nl/p/luxyana-pets-h ... ctImage

Is voor honden maar lees in de reviews ook succesvol voor katten.

Goed, ik vroeg me af of er nog tips zijn mbt mijn idee? Of ook goede, goedkopere tuigjes? En wat voor lijn gebruiken jullie?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door Ani »

Zelf heb ik met de kitten (winston) toen zij drie maanden was verschillende keren door de tuin gelopen, terwijl zij een tuigje aan had. Af en toe wilde ze rennen, dan liet ik de lijn los en volgde haar. Nu is een kitten natuurlijk anders dan een volwassen poes, die ook al eerder buiten kwam.

Ik heb ook gehoord van iemand die had inderdaad een lange lijn waaraan de kat kon rondlopen in de tuin. Mogelijk dat ook een klein bakje eten kan helpen om Caïra van de schutting te lokken als ze daarop wil gaan. Maar ik ben geen ervaren kattenbezitter, dus dit zijn tips van een leek ;)
Ik zag trouwens bij de link van bol aan de rechterkant van de pagina (stukje naar beneden scrollen) ook kattentuigjes. Deze zijn minder prijzig ook.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
WORLDTRAVELER010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2020 12:00

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door WORLDTRAVELER010 »

Ani schreef: 30 dec 2020 17:46 Zelf heb ik met de kitten (winston) toen zij drie maanden was verschillende keren door de tuin gelopen, terwijl zij een tuigje aan had. Af en toe wilde ze rennen, dan liet ik de lijn los en volgde haar. Nu is een kitten natuurlijk anders dan een volwassen poes, die ook al eerder buiten kwam.

Ik heb ook gehoord van iemand die had inderdaad een lange lijn waaraan de kat kon rondlopen in de tuin. Mogelijk dat ook een klein bakje eten kan helpen om Caïra van de schutting te lokken als ze daarop wil gaan. Maar ik ben geen ervaren kattenbezitter, dus dit zijn tips van een leek ;)
Ik zag trouwens bij de link van bol aan de rechterkant van de pagina (stukje naar beneden scrollen) ook kattentuigjes. Deze zijn minder prijzig ook.
Bedankt voor je reactie. Het tuigje wat ik voor ogen had was geen succes, deze moest over haar hoofdje en dat weigerde ze echt haha. Heb nu een andere gekocht via bol.com, die is speciaal voor katten. De lange lijn met een andere lijn vast aan dat tuigje is dus mijn idee, ik ga het gewoon proberen. Eten is trouwens voor haar niet echt een motivatie dus dat gaat haar drang naar avontuur (lees: over schutting klimmen) niet verhelpen :lol: .
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door Ani »

Ben benieuwd!
Ik ben ook van plan om een nieuw tuigje te kopen, want Winston is al een flink stuk groter geworden, het tuigje wat we nu hebben is echt voor klein kitten.
Succes met Caïra buiten :-)
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door Ani »

Inmiddels een Tri Ponti tuigje geocht. Winston laat het zich makkelijk omdoen en we zijn al verschillende keren in de tuin geweest. Dit is echt een succes. Dit weekend wil ik met haar buiten het huis gaan kijken, een stukje wandelen. Nu is zij wel een kitten, dus anders dan een volwassen poesje. Hoe gaat het met Caïra, lukt het in de tuin met het nieuwe tuigje en lange lijn?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door Geert »

Ben benieuwd naar jullie ervaring met de tuigjes.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door Ani »

Hier gaat het goed met het tuigje. Als je even door hebt hoe het aan te doen en dat is met ons tuigje (Triponti) vrij gemakkelijk, dan is het leuk om naar buiten te gaan. In de tuin laat ik haar af en toe los, als ze even wil rennen. Ze klimt nog niet tegen de schutting aan, dus dat vind ik wel veilig. Na de sneeuw buiten aan de wandel. Eerst snuffelt ze vooral overal rond. Dagenlang. De omgeving verkennen.

Bij het tuigje moet je nog wel een lijn aanschaffen. Ik heb de lijn al aan het tuigje zitten, dat scheelt getob en heb je de kat al bij je.

Ik heb eerst het tuigje in de kamer gelegd en Winston ermee laten spelen. Als het de eerste keren niet lukte, het even gelaten en later weer proberen. Het gaat uiteindelijk steeds soepeler.
Bij het aandoen van het tuigje is het meest makkelijk op een hoge plek bv eetkamertafel of aanrecht. Wat lekkers geven, op het gemak stellen. Dan de voorpootjes door het tuigje en direct daarna ook het hoofdje. Op een filmpje of foto kun je zien hoe het moet. Ik hield gewoon de foto erbij.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
WORLDTRAVELER010
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2020 12:00

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door WORLDTRAVELER010 »

Hier gaat het ook nog steeds goed met het tuigje. Ze accepteerde het eigenlijk direct en haalde geen rare fratsen uit. Wel vind ik het touw nogal kort (1,5 meter) en ben dus van plan een langer touw te kopen.

Ik heb deze https://www.bol.com/nl/p/red-dingo-katt ... 3732/?s2a= uiteindelijk dus gekocht.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door Ani »

Fijn om te vernemen worldtraveler. Ja, als je een ruime buitenplaats hebt en Caïra is buiten al gewend, dan kan ik me voorstellen dat je een langere lijn wilt.
Bij mij heeft dat weinig zin, omdat wij echt een begroeide tuin hebben, met bomen, struiken en planten. Daar draait ze dan omheen met een langer koord. Ze is vooralsnog heel rustig aan het rondlopen en overal aan het snuffelen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies tuigje en lijn in tuin

Bericht door Anne »

Ik ga ook opzoek naar een tuigje en lijn voor Taxi
We hebben de tuin wel afgezet met gaas maar Taxi is een hoogspringer en ik ben bang dat hij daar zo overheen springt
Onze vorige hoogspringer Pito* is op deze manier ontsnapt en onder een auto gekomen
Ik vond het heel fijn jullie ervaringen te lezen
Ik ga op jullie tuigjes googlen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie