Tips drinkfontein proper houden

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Tips drinkfontein proper houden

Bericht door Pikachu »

Dag allemaal,

Wij hebben een drinkfontein voor onze katten ("eyenimal smart bloom" van zooplus, met filter). Ik maak hem regelmatig volledig schoon, helemaal uit elkaar halen, ook het pompje. Ik gebruik dan azijn om het schoon te maken.

Maar ik merk dat er vaak een soort slijm opbouwt in het pompje en in kleine hoekjes en kiertjes.

Herkent iemand dit? Wat is dat slijm? Ik vind het zo smerig, maar het is zo moeilijk schoon te houden. Ik zit echt met oorstokjes en tandenstokers slijm uit het pompje enz te peuteren. Ook als het een tijd heeft liggen weken in de azijn blijft dat slijm overal aan zitten, ik moet het dus echt overal uit peuteren.

Zijn er mensen die tips hebben om de drinkfontein beter schoon te krijgen, zonder al dat prutswerk? Met een veilig product natuurlijk, ik wil bv geen bleekwater gebruiken o.i.d..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tips drinkfontein proper houden

Bericht door Synemios »

Staat ook iets over drinkbakjes van katten in.

http://www.dedamesdijk.nl/slijmlaag-in-waterflesjes/

Maar wij maken de fonteinen wekelijks schoon en wij hebben het ook.
Bij sommige pompjes moeten we ze helemaal uit elkaar schroeven om ze goed schoon te krijgen.
Een tip die ik gelezen heb is er een schoon dun stukje panty over te doen.
Zelf nog niet uit geprobeerd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Tips drinkfontein proper houden

Bericht door Pikachu »

Ik had nog ergens anders deze vraag gesteld, blijkbaar is dit toch niet onschuldig en zou vaak infecties veroorzaken. Ik vind het echt zo vies nu.
Je kan het blijkbaar heel moeilijk verwijderen, die slijmlaag beschermt de bacteriën die erin zitten en daardoor komt het telkens terug. En echt fatsoenlijk verwijderen zou dus kunnen met bleekwater evt, maar dat durf ik precies niet te gebruiken bij iets waar de katten uit moeten drinken.
kittentjes

Re: Tips drinkfontein proper houden

Bericht door kittentjes »

Ja klopt, maar ik stop alles in de vaatwasser, zelfs het pompje en dan gaat het er wel uit. Hij werkt al een aantal jaren prima. Wij hebben de catmate drinkfontein.

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tips drinkfontein proper houden

Bericht door Synemios »

Bleekmiddel doe ik ook niet.
Soda helpt hier wel goed.
Wel heel goed naspoelen uiteraard.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Tips drinkfontein proper houden

Bericht door Ani »

In de waterfontein doen wij bronwater, dus geen water uit de kraan. Misschien scheelt dat ook. Maar goed, we hebben de fontein nog niet zo lang.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie