Kat ontsnapt iedere keer uit harnas

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Sylvester
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2020 09:22

Kat ontsnapt iedere keer uit harnas

Bericht door Sylvester »

Beste kattenliefhebbers;
Mijn naam is Sylvester en ik ben een heilige Birmaan. Sinds kort hebben mijn baasjes een probleem. Ik ben 9 jaar en heb altijd los buiten mogen lopen tot voor kort. Na mijn operatie aan mijn poot ben ik volgens mijn baasjes buiten niet helemaal dezelfde meer als vroeger, want ik schijn een soort terror voor andere katten geworden te zijn. Het klopt dat ik onlangs iemand met een kat aangevallen heb. Volgens mijn baasjes kon dat zo niet langer meer dus met gevolg dat ik niet meer los buiten mag lopen. Voor de rest doe ik het goed, ik ben erg lief en raak gewent aan het regelmatig buitenlopen met mijn baasjes waarbij ik een tuigje/harnas aan heb.
Omdat ik gewent was om veel alleen buiten te zijn en omdat ik nogal veel mauw om te laten weten dat ik graag naar buiten wil, laten mijn baasjes mij, met dat tuigje/harnas, aan een lijn buiten lopen. Op zich vind ik dat geen probleem maar overal in de tuin zijn obstakels zoals struiken en dan loop ik vast. Ik maak me dan even kwaad en hup los is het harnas/tuigje en weg ben ik.
Mijn baasjes hebben een harnas/tuigje gekocht waarbij gegarandeerd werd dat ik daar niet uit ontsnappen kon, maar dan kennen zij mij nog niet. Het tuigje/harnas zit met een riempje om mijn nek, welke verbonden zit met zacht textiel dat tussen mijn voorpoten loopt en vervolgens op mijn rug weer vastgemaakt wordt. Tussen de neksluiting en de rugsluiting zit vervolgens nog extra riempje om te voorkomen dat ik zo uit de nekbevestiging los zou kunnen komen.
Niet dus. Hoe strak ze het ook allemaal zetten (vinger ruimte), het lukt mij iedere keer weer om te ontsnappen. Heeft iemand hier ook ervaring mee en weet iemand een/de oplossing om te voorkomen dat ik uit een tuigje/harnas kan ontsnappen?
Voor mij hoeft het eigenlijk niet maar nu mag ik niet meer naar buiten dus hoop ik dat iemand de oplossing heeft.

Sylvester.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat ontsnapt iedere keer uit harnas

Bericht door Zotvanpoezen »

Ha, Sylvester de schijnheilige Birmaan :lol:

Misschien kan je baasje een ren in de tuin plaatsen voor jou?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ontsnapt iedere keer uit harnas

Bericht door Rik »

Een kat kan zich altijd wel uit een harnas wurmen. En dat moet ook. Er kunnen panieksituaties ontstaan of hij kan zich ophangen.

Wanneer je wandelt met een kat kun je hem alleen 'tegenhouden' wanneer deze een voorwaartse beweging maakt. Op die manier kun je hem enigszins leiden. Maar wanneer de kat in paniek raakt rent hij weg. Dan is het een kwestie van meerennen of lijn loslaten. Wanneer de kat zich omdraait (en op die manier terugtrekt) kan hij zich n.l. in principe altijd uit een harnas wurmen. Het is dus een kwestie van weten hoe je hem uit moet laten. Het is ook geen hond waarbij jij degene bepaald waar jullie naartoe gaan ;)

Het wandelen met een kat is dan ook niet bij elke kat een even groot succes.

Tuin volledig afschermen of grote ren is ook altijd fijn voor de kat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sylvester
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2020 09:22

Re: Kat ontsnapt iedere keer uit harnas

Bericht door Sylvester »

Hoi soortgenoten;

bedankt voor jullie reactie en medeleven. Mijn probleem is niet het buiten wandelen met mijn baasjes. Dat gaat prima en ik bepaal wat er gebeurt. Ik ga soms gewoon ergens een tijdje zitten loeren en dan ga ik weer lopen. Mijn baasjes volgen mij trouw of als ze het na een lange poos zat vinden pakken zij mij op en wordt ik een eindje verder weer neergezet om de wandeling te vervolgen.
Het probleem is als ik aan een touw buiten in de tuin wordt neergezet. Ineens heb ik daar geen zin meer in en dan maak ik mij los. Natuurlijk zou het fijn zijn als er een ren o.i.d. voor mij gebouwd kan worden maar ja ik ben een grote kater en heb veel space nodig. Ik ga zien hoe mijn baasjes dit gaan oplossen want ik blijf gewoon lekker veel en hard mauwen om aan te geven dat ik naar buiten wil.

Likje van Sylvester.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat ontsnapt iedere keer uit harnas

Bericht door Anne »

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat nu gaat?
Ontsnapt Sylvester nog steeds? Is hij uiteindelijk gewend geraakt aan het tuigje?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie