Kattenluik

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Cavacat20
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:45

Kattenluik

Bericht door Cavacat20 »

Ik ben nieuw op dit forum maar ga onmiddellijk met de deur in huis vallen. Afgelopen jaar heb ik een gedumpte kat geadopteerd. Het huis naast ons is een huurhuis, toen de oude bewoners verhuisd zijn hebben ze hun kat achtergelaten. Niet leuk voor de poes maar ik heb me erover ontfermd en intussen is ze gechipt en na een jaar intussen mag ik ze mijn poes noemen. Daarnaast zijn er een aantal jaren geleden in onze buurt ook zwerfkatten, die eerder gesteriliseerd terug in hun vertrouwde omgeving uitgezet. Eentje daarvan is ook vaste klant thuis en krijgt ook eten. So far, so good. Echter, de 2 poezen komen echt niet overeen. Als ze elkaar zien ontaard het altijd in een gevecht. Op zich zou ik ook nog zeggen, niet echt een probleem zolang ze elkaar mijden. Intussen heeft de buitenkat echter ons kattenluik ontdekt en komt ze ook binnen. Onze kat duldt dat uiteraard niet en dat zorgt voor de nodige tumult, meestal 's nachts. De zwerfkat is dan zo angstig dat ze alles onderplast, zielig uiteraard...
Ik heb intussen al 3x verschillende kattenluiken met chip geïnstalleerd maar dat werkt voor onze poes niet. Hij duwt immers het luikje niet met zijn kopje maar wel met zijn pootje open en zit dan klem. Het luikje wat we nu hebben (zonder chip) heeft een extra frame en gaat wat dieper achter het plastic flapje (kan geen foto uploaden maar het is petsafe 320 manual) dus hij kan bij dit luik niet klem komen te zitten. Ik zoek iets soortgelijks maar dan met chip. Ik stel hier mijn vraag omdat er misschien nog mensen zijn die een poes hebben die met zijn pootje duwt ipv zijn kopje?
Ik wil echt graag dat beide poezen kunnen blijven, eentje buiten (ze heeft een geïsoleerd bakje buiten) en eentje binnen maar hoe het nu loopt kan het niet verder. Wie o wie heeft er tips voor mij?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenluik

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Cavacat20 schreef: 27 aug 2020 18:00 Intussen heeft de buitenkat echter ons kattenluik ontdekt en komt ze ook binnen.
Oei... ja, dat is foute boel. Dat zou nooit mogen gebeuren.

Kun je je tuin helemaal catproof maken? Dan ben je er ook vanaf.

Ik denk dat elk luik op chip niet gaat werken als de poes alleen met het pootje de klep openduwt. De chip zit n.l. in de nek dus ik denk dat het luik alleen werkt als ook echt het koppie (en nek) in de buurt van die chip-lezer komen.

Of je zou zelf een soort boog (voor het luik) moeten fabriceren waar een chip-lezer in zit. En dan zit ze wel onder die boog als ze met een pootje het luik openmaakt. Maar dat zou dan ook van buiten moeten kunnen. Nee... lijkt me niet echt handig.

Je zegt al een luik met chip geprobeerd te hebben... Is het dan niet zo dat ze het gewoon aan kan leren om haar kopje te gebruiken. Anders kan ze immers niet naar buiten dus de wil om het te leren zou dan wel aanwezig zijn denk ik :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kattenluik

Bericht door kittentjes »

Heb je sureflap dualscan al geprobeerd? Die heeft wel wat langere tunnels zeg maar dus je zou denken dat die wel intussen al de nek scant. Kan je anders voor de zwerfkat geen oplossing verzinnen als in een schuur ofzo een plekje voor hem maken met een luikje?


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie