Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
joejoe
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2020 11:30

Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door joejoe »

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds 8 maanden 2 poezen, 2 zusjes . In het begin hadden we normale kattengrit en na een tijdje zijn wij overgestapt naar peewee kattenbakken + vulling. De ene poes vond dat geen probleem, maar de andere (Eevee) moest even wennen. Na verloop van tijd ging zij ook gewoon op de peewee kattenbak zonder problemen. Op het moment hebben wij 2 bakken.

Alleen komt het nog steeds soms voor dat ze ernaast poept als de kattenbak net is schoongemaakt. Normaal maken wij iedere zaterdag/zondag de hele bak schoon en vervangen we de korrels... De volgende dag zien wij vervolgens dat ze ernaast heeft gepoept, of we betrappen haar erop. Vaak krabt ze eerst op het laminaat naast de kattenbak en je ziet der twijfelen voordat ze gaat. Ze lijkt wat onzeker of dit wel de juiste plek is. Als het bijvoorbeeld ook wat drukker is geweest in huis, met bezoek, dan lijkt het ook vaker voor te komen.

Nadat ze de volgende dag is geweest zijn er de rest van de week eigenlijk geen problemen meer. Eevee gaat vaak op dezelfde kattenbak in de woonkamer, waar die al staat sinds ze kittens waren. De andere kattenbak staat verderop in de kledingkamer, maar daar gaat ze minder vaak heen. De andere kant gebruikt eigenlijk beide bakken zonder problemen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zelf kon ik geen pagina vinden waarbij dit probleem beschreven stond. Het is geen mega probleem maar wel onprettig, soms gaat ze wekenlang zonder dat het gebeurt, maar dan slaat ze ineens weer toe. :eeh:
Hoor graag of iemand hier een mogelijke oplossing op weet :smile:

Groetjes Joe
Cerna

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door Cerna »

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar wanneer ik je verhaal zo lees dan kan ik maar één conclusie trekken en dat is dat Eevee de bak niet fijn vindt ruiken na het schoonmaken en dat ze hem pas weer gebruikt nadat het naar kat ruikt.

De vraag is dus: waarmee maak jij de kattenbakken schoon?
joejoe
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2020 11:30

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door joejoe »

Hi Cerna,

Bedankt voor je reactie en het meedenken! :)

Lijkt er inderdaad op dat ze er pas weer naartoe gaat als het naar kat ruikt! Wij maken de kattenbak alleen met water schoon eigenlijk en gebruiker verder geen schoonmaakmiddelen. Wel scrobben we de viezere plekken grondig weg. Valt het aan te raden om een bepaald schoonmaakmiddel te gebruiken? Of schrikt dat juist af?

Dankjewel!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik reinig mijn bakken met warm water en soda.
Vervuilde plekken (kots en urine) ook.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cerna

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door Cerna »

Ik eerst met heet water en daarna met chloor. Niet zo milieuvriendelijk, maar katten zijn gek op de geur.
joejoe
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2020 11:30

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door joejoe »

Beide bedankt voor de tips! Wij gaan het de komende weken proberen om te zien of dit voor Eevee werkt :smile:
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door marloes501 »

Wat je ook nog kan proberen is 1 oude drol terug leggen in de nieuwe schone bak, dan herkent ze de geur van zich zelf waarschijnlijk direct.
Klinkt misschien raar maar lijkt mij de moeite waard om uit te proberen.
joejoe
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2020 11:30

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door joejoe »

Bedankt voor de tips, ze ging een aantal dagen gewoon weer in de bak, het terugleggen van de oude drol leek ook te werken.

Nu heeft ze vannacht/vanmorgen alleen weer buiten de bak gepoept en voor de schuifdeur naar de slaapkamer (zo'n 2 meter naast de bak). Dit heeft ze een tijdje niet gedaan en lijkt volgens ons te komen van de stress dat ze de slaapkamer niet in mag. Ze krabt in de ochtend namelijk nogal lang op de deur en nu deden wij de deur niet open. Toen we dat wel deden lag er ineens een drol, die volgens mij net gelegd was. Enig idee hoe dit kan?

We zijn aan het twijfelen om een kleine kattenbak met andere vulling naast de huidige kattenbak te zetten, maar weten niet zeker of dat gaat werken, aangezien ze heel selectief soms ernaast poept, maar voor de rest wel die bak gebruikt.

Hoor graag of jullie misschien weten wat de oorzaak is!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door Rik »

Hoe oud zijn de zusjes? Zijn ze gecastreerd? Waarom mogen ze de slaapkamer niet in?

Je zei dat ze de katten van buiten niet op zouden kunnen merken. Is je huis hermetisch afgesloten dan? Als je al wat ontluchting hebt moet je je niet vergissen over wat katten allemaal mee kunnen krijgen van buiten. Nu zullen ze katten helemaal beneden een flat (als jij helemaal boven zit) niet zo opmerken, maar als er ook katten in de gangen lopen zou je dat niet zomaar uit kunnen sluiten.

Als het dus niet medisch is, dan is er dus iets anders aan de hand. Een kat zal nooit zonder redenen buiten een bak plassen of poepen. Daar zijn ze te zindelijk voor. Dan is het dus alles nalopen (ook qua gedrag) wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door marloes501 »

Pijn zou ook nog een rol kunnen spelen.
Als ze op de kattenbak haar behoeft doet en het plassen of poepen doet zeer dan associeert ze de kattenbak met pijn en zal ernaast poepen/plassen.
Dus is ze al bij de dierenarts geweest?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door marloes501 »

En ik les nu dat je een peewee bak gebruikt.
Die had ik ook voor mijn kat aangeschaft en mijn kat was nog nooit zo ongelukkig met de bak.
Zelf zo ongelukkig dat ze voor het eerst naast de bak ging poepen en poepen op andere plekken.
En ze had echt nog nooit naast de bak gepoept/geplast.
Dus die bak heb ik weg gedaan en een gewone bak gekocht met ah schep en schoon en het probleem was opgelost.

Dus ik zou zeker een extra bak neer zetten met een totaal andere vulling en ook niet al te dicht in de buurt van de peewee bak.
Peewee houtkorrels zijn heel grof voor katten pootjes en sommige katten hebben er een hekel aan.
En zoals je schrijft van Eevee de bak in het begin ook niet echt fijn, misschien dat ze er nu meer hekel aan heeft gekregen.
joejoe
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2020 11:30

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door joejoe »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips!
Ze zijn beide bijna 1 en beide zijn ze gesteriliseerd! Ze is laatst nog bij de dierenarts geweest dus dat is waarschijnlijk niet het probleem. En als ze eenmaal haar behoefte doet dan lijkt ze ook niet in pijn.
We gaan een kattenbak neer zetten met andere korrels naast de Peewee bak om te testen hoe dat gaat.

Marloes, welke kattenbakvulling gebruik je in plaats van de Peewee bak + korrels, het hele systeem is heel handig, dus zijn op zoek naar iets dan net zo handig is, maar dat natuurlijk wel fijn is voor de katten. In het begin hadden wij kattengrit dat ze telkens uit de bak liepen, waardoor het een beetje een zooitje werd.
Hoor het graag!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door marloes501 »

Tja, kattegrit zal denk ik altijd wel een beetje uit lopen.
Maar een royale grote kattenbak helpt ook om dat een beetje te beperken.
Maar ik gebruik van de AH de schep en schoon zonder parfum.
Ik gebruik de schep en schoon met de paarse opdruk van €2,79.
Én hier doe ik ongeveer 4 weken.mee.
Ruikt niet en goede klont vorming.
Schep elke dag de plasjes en.poepjes er uit.
Lijkt veel werk maar kost mij ongeveer 3 minuten.
En Lily vind het heel fijn om in te graven.

Kan ik je zeker aanbevelen.
joejoe
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2020 11:30

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door joejoe »

Hi Marloes,
Gisteren hebben wij om te proberen het kattengrit van de Plus gekocht, lijkt denk ik veel op de AH versie.. Ze ging er na een tijdje vrijwel direct op! Nu gaan we eerst de ene Peewee kattenbak vervangen met het grit om te kijken hoe het gaat de komende dagen.
Dat lijkt dus de boosdoener. Heel erg bedankt voor de tip dus!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Poes doet behoefte naast kattenbak na het schoonmaken

Bericht door marloes501 »

Heel fijn!!!
Plaats reactie