Krabpaal maken

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Krabpaal maken

Bericht door Coraline »

Hoi!
Willen jullie eens hardop meedenken?
Bij mij is vinyl op de grond gelegd welke op een kartonnen rol zat. Ik schat dat de rol 2 meter lang is (nog niet opgemeten).
Ik bedacht mij dat hij hetzelfde uitzag als de binnenkant van een krabpaalpoot.
Op zolder zag ik dat ik nog stukken vloerbedekking had bewaard.
Nu leek het mij een leuk idee om een soort krabpaal te creëren. Mooi hoeft hij niet te worden, hij komt in de kattenkamer. In de woonkamer staan al heel mooie palen en in de slaapkamer ook. Het gaat meer om het idee om eens te fröbelen.

Waar maak ik de voet van? Wat is zwaar genoeg?
Kan ik de paal zelf van binnen ook verzwaren met zakken zand? Dit voor de stevigheid te vergroten. Welke lijm is het beste te gebruiken hiervoor?
Als ik sisaltouw erop bevestig, hoe doe ik dit? En waar koop ik het?
Hoe zou jij hem maken. Heeft iemand zoiets zelf eerder gemaakt? Dan is natuurlijk de vraag “Hoe heb jij dit aangepakt? Is het veilig voor de katten? Is het haalbaar om te maken?”
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Krabpaal maken

Bericht door marloes501 »

Hoi Coraline.
Wat leuk dat jij zelf een krabpaal wilt maken voor je kat.
Ik heb dat nog niet zo lang geleden zelf ook gedaan en een paal gemaakt van een grote tak die ik buiten vond nadat de gemeente de bomen had gesnoeid.

Mijn werkwijze staat beschreven in dit topic: viewtopic.php?f=35&t=33478.

Ik denk dat verzwaren van jou paal inderdaad heel erg goed kan met zand in zakken.
Ik denk dat jou grootste uitdaging is dat je een manier moet gaan vinden om jou holle paal op de grondplaat te bevestigen.
Hoe breed is je koker in doorsnede?

vloerbedekking kan een mooie manier zijn om snel je krabpaal klaar te hebben.
Ik heb ook stukken vloerbedekking gebruikt.
Bij het gebruik van vloerbedekking kwam ik het volgende tegen:
Goedkoop vloerbedekking met vilt er onder is niet geschikt, het is te dun, en het vilt zorgt voor een slechte hechting.
Verder is de vraag hoe je het gaat bevestigen op je paal.
Lijmen bleek bij mij de beste optie, ik had stukken die ik alleen met spijkertjes had vast gezet en dat ging schuiven.
Persoonlijk heb ik voor het lijmen lijm gebruikt wat : Waterkit
heet, dit is een lijm op waterbasis, het stinkt wel behoorlijk en je moet o een of andere manier zorgen dat je de vloerbedekking kunt aandrukken na het lijmen.
Het moet 24 uur drogen maar zit daarna ook muur vast.
https://www.bol.com/nl/p/bison-waterkit ... oductImage

Over het Sisal touw:
Afhankelijk van hoeveel van de paal je gaat omwikkelen heb je heel heel veel sisaltouw nodig.
Nadat ik mijzelf heb ingelezen kwam ik tot de het resultaat dat 8mm dikte het beste was.
Katte nagels kunnen door 5,5 mm touw gaan, dus 6 mm is dan aan de krappe kant, en de 10 mm is zo dik dat het eigenlijk te stug is om lekker mee te werken.
ik had voor mijn paal ruim 100 meter touw nodig.
Je kunt dit per meter kopen bij de Hubo maar daar is het touw vrij prijzig per meter.
Ik heb mijn touw online gekocht bij: www. Alletouw.nl
https://alletouw.nl/product/4121/krabpa ... 0/kat-poes
De prijs per meter is daar stuk goedkoper en als je een rol koopt van 156 meter krijg automatische 220 meter.( en zoveel touw is best zwaar en dit word mooi bij je thuis bezorgd)
Ik heb de sisal touw op de paal bevestigd met behulp van een lijmpistool,( ik wilden niet het risico lopen dat Lilly met haar nagels aan een spijkertje bleef haken)
Om de zoveel slagen/ronden heb ik en paar ronden vast gezet met lijm.
De truck om het touw mooi om de paal te krijgen is dat je na elke ronde het touw met een hamer op elkaar slaat zodat het mooi op elkaar aansluit.
En tevens sla je met de hamer het touw in de lijm zodat de lijm goed in het touw kan dringen.
Het touw zit als de lijm na een minuutje droog is muur vast.

( gebruik absoluut werkhandschoenen!!! bij het gebruik van sisal en je lijmpistool, bij de action de zwart gele voor nog geen E4, ik had in eerste instantie de blaren op mijn handen staan)

Even over de bodem plaat,
Je kan een vierkante plaat bij de Hubo op maat laten zagen.
Afhankelijk van de grote van de plaat zal dit 5-10 kosten.
Ga er van uit dat hoe zwaar je paal ook is,(als dit een hoge paal is) je deze altijd aan de muur of plafond moet bevestigen.
En wiebelige paal of en paal die omvalt, zal (zeer waarschijnlijk) voor altijd door je kat gemeden worden.
( los van de verwondingen die een kat kan oplopen als hij met paal en al omvalt)

De paal op de bodemplaat.
Ik denk dat ik zou experimenteren met een bodemplaat en een houten paaltje hier op bevestigd met bouten.
over dit paaltje zet je dan jou kartonnen koker, en dan monteer je de koker aan het paaltje .
En grote bodem plaat is wenselijk zodat de onderkant van de paal niet gaat schuiven als je kat er op klimt.
Maar het staat of valt met de hoogte van de paal.
Een lage paal hoeft niet vast aan de muur of plafond maar heeft een grotere bodemplaat nodig om te kunnen blijven staan.
En paal bevestigd aan muur of plafond kan in verhouding uit met een kleinere bodemplaat, is zeer veilig en zeer stevig.

Even over de veiligheid:
Zo,n hoge zelfgemaakte paal is zeker veilig mits:
Deze stevig en stabiel (verankert aan de muur/plafond)staat,
En je de nagels van je kat niet knipt!
Jou kat grijpt zich vast aan het sisal en vloerbedekking met zijn nagels, als je deze knipt verliest de kat zijn grip en zou deze uit de boom kunnen vallen.

Verder is mijn paal echt de basis en veilige plek geworden van mijn poes Lily, ze is dol op de klimboom, speelt er in, doet er gek in, slaapt er in en kan uren uit de boom naar buiten zitten staren.

Mijn conclusie:
Het maken van de klimboom was meer werk dan ik verwacht had (maar dat vond ik niet erg omdat ik het leuk vond om te doen)
Als je een beetje handig bent is het zeker haalbaar om te maken
De kosten zijn redelijk in de hand te houden (als je de kosten die ik gemaakt heb vergelijk met de kosten van een soortgelijke klimboom die je moet kopen)
Ik verwacht dat mijn klimboom zeker 10 jaar mee zal gaan.
Mijn poes Lily is verzot op de klimboom en heeft er vele uren klim en rust plezier van.
Al met al zou ik/Lily de boom niet meer willen missen en als deze op een of andere manier stuk gaat ik waarschijnlijk een nieuw zal gaan maken.

Bonus: Als je de klimboom voor het raam zet of met uitzicht uit het raam, denk ik dat je kat je eeuwig dankbaar zal zijn.


Ik ben heel benieuwd naar jou project en hoop dat je on op de hoogte wilt houden met je belevenissen en foto's
En als er nog vragen zijn, stel ze gerust.
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Krabpaal maken

Bericht door Geert »

Hallo Coraline,

Op deze link staat eigenlijk ook een vrij goede beschrijving en met bouwtekeningen erbij om een krabpaal zelf te maken: https://www.skil.be/nl/stappenplannen/k ... maken.html miv een formule om de benodigde meters touw voor jouw paal te berekenen.

Mocht je met sisaltouw werken, dan raad ik je aan om een minimale dikte van 8 mm te nemen zoals Marloes ook al aangaf. Al wat kleiner is in diameter rafelt zeer snel uit -bij onze rakkers toch- en dan zitten ze er snel door.

Karton als paal kan zeker maar geeft vaak problemen met de aansluiting op de grondplaat. Zelf heb ik ooit een paal gemaakt van een PVC regenpijp op basis van de beschrijving in de hierboven vermelde link. Is goed doenbaar en we zijn er zeer tevreden over. Als de katten zoals hier, in volle vaart met 2 katten aan elkaars hielen, van op de grond naar halverwege een kartonnen paal springen, dan zie ik de bevestiging van de kartonnen paal geen lang leven beschoren. Niet alle katten zijn afbrekers natuurlijk :grin:

Verzwaren van de paal: dat had ik ook gedaan maar met grind (ik vreesde dat het zand door eventuele kieren zou gaan 'lekken'). Als je de paal verzwaard voelt het ook veel massiever aan en ik denk dat de poes dat ook wel apprecieert.

Ik sta nu ook voor de renovatie van een kittenpaal en ik ga opnieuw de kartonnen palen vervangen door PVC. Als touw heb ik 200 meter sisal touw van 10 mm besteld bij pets-expert maar sisal touw vind je zowat overal op het www.

Veel succes en plezier!!
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Krabpaal maken

Bericht door marloes501 »

En hoe gaat het met het krabpaal project?
Plaats reactie