Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Buurman+Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2020 21:17

Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Buurman+Simba »

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen, aangezien ik nieuw ben op dit forum: ik ben een alleenstaande jonge vrouw (24) met 2 schatten van katten: Buurman (1,5 jaar) en Simba (0,5 jaar), beide Europese kortharen.

Nu mijn vraag: ik ben vorig jaar in een nieuwbouwwoning (rijtjeshuis) komen wonen, en de schutting is inmiddels af. Nu het weer mooier wordt, zou ik graag mijn katten ook de vrijheid van de tuin willen geven. Aangezien mijn buren niet van katten houden, en ik ze zelf omwille van eigen veiligheid (er zitten 2 drukke wegen in de buurt) ook liever in de tuin houdt, ben ik verschillende opties aan het overwegen om te voorkomen dat ze ontsnappen uit de tuin. De onderkant van de schutting heb ik al afgezet met opsluitbanden, maar aangezien het een 'standaard' houten schutting is met horizontale planken, ben ik bang dat ze hier gemakkelijk overheen zullen klimmen. Ik ben sowieso van plan om de schutting op verschillende plaatsen te begroeien met klimop of iets dergelijks, en op overige plaatsen rietmatten verticaal aan te brengen.

Heeft iemand toevallig nog een idee hoe ik, het liefst niet al te duur, ervoor kan zorgen dat de katten veilig in eigen tuin blijven, en niet over de schutting heen kunnen klimmen? Ik heb al zitten denken aan het bevestigen van draaiende pvc-buizen, maar heb gehoord dat deze vrij snel gaan doorhangen. Ook heb ik zitten denken aan het plaatsen van verticaal bevestigde polycarbonaat platen, maar deze zijn vrij duur voor de benodigde lengte (de tuin is 10,8 meter lang en 5 meter breed). Tot slot heb ik gedacht aan kattenschrikdraad, maar ik wil absoluut niet dat de katten bang worden als ze in de tuin zitten, ik wil het juist als fijne extra ruimte voor hen.

Daarnaast ben ik nog bezig met de beplanting, ik wil absoluut geen giftige planten in mijn tuin, maar kamp met schaduwrijke plaatsen precies daar waar ik de planten wil plaatsen. Heeft iemand een idee welke planten geschikt zijn voor schaduw, en ook veilig voor katten (liefst zelfs fijn voor de katten, daar ik het een paradijs voor de katten wil maken).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Vergeet de schrikdraad maar gelijk. Dat raden we hier allemaal af. Als een kat schrikt kan die ook, door de schok, aan de andere kant belanden en dan zie je hem niet meer terug (want er hangt schrikdraad).

Ten eerste.. Ik heb hier aan één kant ook horizontale planken. Mijn katten komen echter alleen buiten als ik zelf ook buiten of in de keuken ben. Hier maken ze eigenlijk geen aanstalte om daaroverheen te klauteren. Schijnbaar is de tuin voorlopig voldoende voor ze (hoewel ik Bono wel een keer van de schutting heb moeten plukken). Dus het zou mee kunnen vallen (zeker in het begin). Maak aan je buren duidelijk dat jij je katten ook liever in je eigen tuin wil houden. Maar mocht het een keertje voorkomen dat een kat over de schutting gaat, dat het dan een incident is (en ze haar terug kunnen jagen of dat je haar gelijk op komt halen) en dat je daarna voor zwaardere afscherming gaat zorgen als het vaker voorkomt.

Op het moment dat ze hier echt vaker de schutting gaan beklimmen dan zal ik hier met lange schuine beugels gaan werken de schuim naar binnen staan en daar dan kippengaas overheen spannen. Dat lijkt mij de goedkoopste oplossing.

Wat betreft planten weet ik niet zoveel (die heb ik hier niet zoveel). Online kun je in ieder geval opzoeken of deze giftig zijn voor katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Buurman+Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2020 21:17

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Buurman+Simba »

Hoi Rik,

Dank je wel voor je reactie. Ik had er nog niet over nagedacht dat ze daardoor misschien juist uit de tuin ontsnappen, en dan niet meer terugkomen. Je hebt een goed punt, dus ik denk inderdaad ook dat ik daar beter niet aan ga beginnen.

Misschien is het inderdaad wel een goed idee om eerst maar eens te kijken hoe ze zich in de tuin gedragen zonder afrastering, en anders alsnog zwaardere afrastering plaatsen. Heb je enig idee of het plaatsen van rietmatten ervoor zorgt dat ze makkelijker of juist niet, zich optrekken aan de schutting? Dit is namelijk natuurlijk niet de bedoeling, maar als dit geen effect heeft op het klimgedrag van mijn katten misschien een mooiere oplossing.

Ik ben overigens ook van plan om ze alleen dan in de tuin te hebben als ik zelf ook in de tuin zit, danwel in de woonkamer (tuin grenst hier aan de woonkamer, dus van daaruit heb ik ook goed zicht op ze).

Qua beplanting wil ik ook onder meer kattenkruid, kattengras en valeriaan (daar is Buurman heel gek op) in de tuin zetten. zodoende hoop ik dat ze de tuin zo leuk gaan vinden dat er minder motivatie overblijft om te ontsnappen.

Ik hoop er op dat ik een fijne, veilige tuin voor ze kan maken. Ik denk dat het toch wel wat aan het leven van de beestjes toevoegt als ze lekker de tuin in kunnen, zeker ook omdat het twee heel aanhankelijke katers zijn, die je bij wijze van spreken al lijken te missen als de tuindeur dicht is maar ze je wel via het glas kunnen zien.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Rik »

Rieten matten kunnen het in het begin wel voorkomen maar als een kat het eenmaal echt in zijn hoofd krijgt dan kan die ook over een twee meter betonnen muur komen.

https://youtu.be/s8LHKHyFYWw

Of zelfs

https://youtu.be/ruMn_8p9qmk

Dus... Als het zover komt dan werkt alleen de rollbar

https://youtu.be/_8OsM-bQRbY

Of kippengaas

https://youtu.be/s8LHKHyFYWw

Er zijn heel veel van dat soort instructies te vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Ik heb destijds over de lengte van de schutting winkelhaken bevestigd met daaraan vastgemaakt gaas dat als een dakje naar binnen ging. Als ze de schutting beklommen, liepen ze zichzelf meteen vast. Het gaas stak voldoende uit dat ze er niet op of overheen konden en het heeft altijd goed gewerkt.
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Spirit Animal Deer »

Kattenren aan huis?

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Buurman+Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2020 21:17

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Buurman+Simba »

Hallo Spirit Animal Deer en Olliejuultjeolaf,

Ik heb al gedacht aan de optie om een kattenren aan huis te maken, maar denk niet dat ik, danwel mijn katten, daar heel gelukkig van worden. De tuin is 10,8 meter diep, maar ´slechts´ 4,7 meter breed. Daarnaast zijn Buurman en Simba het type kat wat het liefst 24-7 bij je ligt, en dat zou met een echte kattenren niet kunnen. Ze missen me bij wijze van spreken al als ik even naar boven ben en zij in de woonkamer zijn (met luid gemauw als gevolg), of als ik buiten zit en zij binnen zijn (dan proberen ze met hun pootjes de glazen deur open te krabben zodat ze bij me kunnen).

Een afrastering met gaas is misschien een optie, maar voelt dit dan niet te veel alsof je zelf in een gevangenis zit? Ik zit zelf erg graag in de tuin, maar wil mezelf als het enigszins mogelijk is niet te opgesloten voelen in mijn tuin.

Ik heb daarnaast het volgende bedacht qua beplanting/bestrating in de tuin:
Er ligt al een groot terras in de schaduw met betontegels (50x50), daarnaast wil ik in de zonnige hoek van de tuin graag een grindterras aanleggen van (3x4 meter), de resterende delen wil ik gaan beplanten met een combinatie van vinca minor (maagdenpalm), 2 soorten varens, een bamboesoort met de naam 'Simba'(vind ik een leuke toevoeging, temeer vanwege de naam van de bamboe), Pachysandra (Dikkemanskruid), Nepeta (Kattenkruid) en vetmuur (schijnt een zacht tapijtje voor het liggen van de katten te geven). Met de beplanting heb ik helaas het nadeel dat de borders grotendeels in de schaduw/halfschaduw staan, waardoor niet veel planten mogelijk zijn (nog verder beperkt door de giftigheid van sommige tuinplanten).

Daarnaast wil ik op het grindterras nog een aantal kruiden in een pot zetten, in de hoop dat ze hier ook lekker van kunnen knabbelen en zodoende lekker genieten in de tuin. Hiervoor zit ik te denken aan een lage pot met echinacea, pepermunt, marjolein, rozemarijn en peterselie. Heeft een van jullie toevallig ervaring met deze kruiden, en het effect hiervan op de kat? Op een andere website kwam ik reeds e.e.a. tegen, waarin stond dat deze kruiden geschikt zijn voor katten, maar heb het liefst dat zij ook echt hiervan kunnen genieten. Of hebben jullie nog ideeen over andere kruiden/planten waar je een kat echt een plezier mee doet in de tuin?

Groetjes van hier en een high-five van Buurman en Simba
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kattenren in de achtertuin. Wat je oppert dat de katten je dan zouden missen dat gaat hier in ieder geval niet op. Ze kunnen via een kattenluik de ren in en uit en als ze me missen kunnen ze dus altijd naar me toe. De ren is 10 meter bij 1,5 meter en ik heb er stapels stenen in en een kinder picknickset en nog wat andere zelf bedachte creaties van steigerhout. katten vinden het fijn ergens op te zitten, dus niet laag op de grondtegels.

Wij hebben er hier veel plezier van en de katten kunnen altijd veilig naar buiten. De een doet dat vaak de ander alleen met mooi warm zonnig weer. Eigen keuzes maken is belangrijk voor katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Buurman+Simba schreef: 11 apr 2020 22:07
Een afrastering met gaas is misschien een optie, maar voelt dit dan niet te veel alsof je zelf in een gevangenis zit? Ik zit zelf erg graag in de tuin, maar wil mezelf als het enigszins mogelijk is niet te opgesloten voelen in mijn tuin.
Je kunt het op de foto misschien niet heel goed zien, maar op de rechter schutting hangen de winkelhaken (of hoe heet het) met gaas. Het steekt een cm of 30 uit en dat hield de katten altijd tegen, ze liepen er namelijk in. Ollie was bij mij het meest ondernemend, maar hij kreeg het niet voor elkaar om over het gaas heen te komen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Spirit Animal Deer »

Is een kattenren aansluitend op een raam niet mogelijk? Dan heb je een ren met vrije in- en uitgang en zit je zelf niet in een kooi.

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Cerna

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Cerna »

Buurman+Simba schreef: 09 apr 2020 21:31 Daarnaast ben ik nog bezig met de beplanting, ik wil absoluut geen giftige planten in mijn tuin, maar kamp met schaduwrijke plaatsen precies daar waar ik de planten wil plaatsen. Heeft iemand een idee welke planten geschikt zijn voor schaduw, en ook veilig voor katten (liefst zelfs fijn voor de katten, daar ik het een paradijs voor de katten wil maken).
Wat bedoel je met schaduwrijke plaatsen? Op het noorden? Of is er schaduw omdat bijv. een boom het meeste licht wegneemt? Komt er helemaal geen zon of alleen een paar uur per dag?

Bij de meeste planten hangt wel het etiketje 'giftig', maar ik ken geen kat die van planten snoept en hier ziek van wordt (dan zouden alle loslopende katten op een of ander moment ziek moeten worden). Wanneer planten - zoals blauwe druifjes - erg lijken op kattengras dan nodigen ze wel uit tot snoepen (en blauwe druifjes zijn erg giftig!), maar een hortensia is bijv. ook giftig en die heb ik overal staan zonder dat er ooit een kat een hap van heeft genomen. Katten zijn gelukkig geen konijnen die aan alles knabbelen wat groen is :smile:
Buurman+Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2020 21:17

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Buurman+Simba »

Afbeelding

De tuin is nu bijna klaar mbt beplanting. De katten hebben de eerste 2 verkenningsrondes er nu opzitten, en hieruit blijkt dat er toch 3 grote risicozones in de tuin zijn:
1. Bij de kliko's (deze staan achter het halve paneeltje) en bovenop de deur, een van de katten is op die manier nu al twee keer ontsnapt uit de tuin.
2. Achter de loungebank, tegen de schutting aan. Hoewel hier nog geen kat is ontsnapt, heeft een van de 2 al wel een poging gedaan vanaf hier te springen op de schutting.
3. Op de schutting links van de picknicktafel. Ook hier is nog geen kat ontsnapt, maar wel pogingen gedaan.

Ik denk dat het dus toch noodzakelijk is om in elk geval deze 3 plekken goed af te schermen. Misschien inderdaad dan met gaas wat naar binnen staat, maar hoe kan ik dit het beste bevestigen? Heeft iemand hier ideeën over?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Rik »

Zoiets https://youtu.be/s8LHKHyFYWw
Dus beugels om de zoveel ruimte en daar kippengaas op vast maken.

Ik had hierboven een paar filmpjes geplaatst.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Buurman+Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2020 21:17

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Buurman+Simba »

Hoi Rik,
Ja ik had je filmpjes gezien, die je eerder al had geplaatst. Misschien was mijn vraagstelling niet helemaal helder, maar ik vraag me vooral af wat ik hiertoe het beste kan gebruiken qua materialen om iets dergelijks na te bouwen. De kit van protectapet vind ik nogal prijzig, en denk dat je het zelf ook zou kunnen bouwen. Maar er bestaan verschillende soorten kippengaas, en wat gebruik je voor de beugels?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten afrastering in de tuin & Geschikte tuinplanten

Bericht door Rik »

Nee, ik zou ook gewoon zelf beugels kopen waar je kippengaas op kunt zetten. Dus gewoon naar de bouwmarkt gaan en daar zoeken naar ijzeren of aluminium staven met of zonder gaten onderin om vast te zetten op de vertikale palen (tussen de planken). Die staven kun je dan naar binnen buigen (voordat je ze er natuurlijk op zet). Tussen de staven (e.v. op drie punten kun je een draad spannen. Dan een strook kippengaas eroverheen en vastmaken aan die draad en staven. Als er geen gaten in zitten kun je met een staalboor zelf gaten boren.

Bijvoorbeeld zoiets.
https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... _-%7Cstang
Geen idee of je dat makkelijk kunt buigen. Ze hebben ook verschillende maten (in aluminium en staal). Kwestie een beetje doe het zelfen :lol:
Ik weet niet of die aluminium versies te buigen zijn. De stalen in ieder geval wel, met behoud. Hangt ook een beetje van de dikte af. Er zijn ook verschillende breedtes dus je moet even kijken wat makkelijk is.

Misschien hebben ze al gebogen beugels. Anders kunnen ze je waarschijnlijk in de winkel wel adviseren. Gewoon naar iemand vragen met ervaring.

Het gaas kun je zelf kiezen wat je mooi vind. Alles waar een kat niet door kan gaan is goed. Dus het meeste gaas voldoet wel.

Afbeelding
Kan ook kant en klaar via marktplaats.
(Geen idee hoe betrouwbaar dat is)
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... dvies.html
https://www.marktplaats.nl/u/cat-proof/37597430/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie