36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenliefde
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2019 12:24

36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Kattenliefde »

Hallo allemaal,
Wij hebben momenteel 36 binnenkatten, 15 kattenbakken met daarin Biokat's Classic Fresh. We gebruiken tussen de 3 a 5 zakken per week, dus tussen de 30 en 50 euro per week aan kattenbakvulling en daarnaast veel afval.

Wij zijn ons nu aan het verdiepen in een meer milieuvriendelijk kattenbakvulling (en een stukje betaalbaarder zou ook fijn zijn).

PeeWee is een optie, maar x15 bakken een grote investering. Staan wij uiteraard voor open, maar we zoeken natuurlijk ook naar alternatieven!

Nou zag ik het volgende: normale kattenbakken met daarin houtkorrels. Een grondzeef/tuinzeef, en dan 1/2x per dag de drollen er uithalen + de korrels door de zeef in een opvangbak/zak. Doekje door de lege bak en dan de korrels weer terug + bijvullen.

Is dit haalbaar?
En ik las ook dat houtkorrels voor paardenstallen of voor pelletkachels precies hetzelfde zijn, allemaal geperst van resthout, en dus dezelfde functie hebben. Dit zou voor ons ideaal zijn omdat het in grootverpakkingen te koop is, en goedkoper.

Iemand ervaringen met houtkorrels icm meerdere katten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Rik »

Kattenliefde schreef: 18 jul 2019 11:50 Wij hebben momenteel 36 binnenkatten, 15 kattenbakken met daarin Biokat's Classic Fresh. We gebruiken tussen de 3 a 5 zakken per week, dus tussen de 30 en 50 euro per week aan kattenbakvulling en daarnaast veel afval.
Wauw, dat zijn er nogal wat. Eigenlijk 37 bakken dan hë :lol: (aantal katten + 1)
Je hebt dus een compleet 'asiel' aan katten.

Geen ervaring en advies over de PeeWee. Maar ik kan je wel zeggen dat als je de bakken goed gevuld houdt met Biokat's, en zorgt dat het dus een behoorlijke laag is, dat het uitscheppen veel makkelijker gaat dan dat je een klein laagje gebruikt. Bij een klein laagje moet je de kattenbak zelf namelijk veel (helemaal) vaker verschonen (waarbij je weer veel grit weg gooit).

Ook neem ik even aan dat je de zakken in de aanbieding koopt tegen €17/€18 per twee.
(Bij deze hoeveelheid zou je ze eigenlijk direct van de fabriek kunnen laten komen tegen een nog gunstigere prijs denk ik)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattenliefde
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2019 12:24

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Kattenliefde »

Rik dank je wel voor je reactie!
Haha ja, officieel wel. Al lees ik op andere websites weer dat die regel alleen geldt voor 1/2 katten, en daarboven niet meer. Maar als ik 37 bakken wil neerzetten mag ik wel een tweede huis erbij nemen, haha!

Ja, wij vullen de bakken inderdaad met een dikke laag Biokat's. Sommige bakken worden zo graag door alle katten gebruikt, dat ze alsnog na 1 week leeg moeten, omdat het dan teveel gaat vermengen. Sommige minder populaire bakken kunnen op die manier 2/3 weken mee. Als Biokat's in de aanbieding is kopen we dat zeker! Maar normaal zijn de goedkoopste zakken hier bij de Tuinland 9,95.

Maar neemt niet weg dat het alsnog heel veel afval geeft (1,5 pedaalemmerzak vol per dag). Daar zien we graag een alternatief voor!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Rik »

Ja, dat kan ik me voorstellen. Bij mij duurt het een stuk langer voordat de grijsbak vol is maar omdat dat ook hoofdzakelijk grit is, is die bak bijna niet te verrijden (ben elke keer bang dat ik een waarschuwing krijg :)).

Ik kan me ook voorstellen dat de bakken die het meeste gebruikt worden, het grit gaat vermengen. Bij mij is dat met twee katten natuurlijk niet en kan ik de plasjes netjes als klompjes eruit scheppen. Maar als er meer katten zijn, die er dan ook door lopen te graven, dan gaan die klompjes kapot en moet je eerder alles verschonen. Eigenlijk zou je na elke drol en plas het er direct uit moeten scheppen, maar dat is met 36 katten natuurlijk ook niet te doen. Dan sta je de hele dag de bakken te controleren ;)

Er zijn een aantal forumgangers die de PeeWee gebruiken (zeker 4) dus die kunnen misschien wel vertellen hoe hun ervaringen zijn. Je zult dan misschien de 3 of 4 meest gebruikte bakken kunnen vervangen door PeeWee's. Maar ja, je weet hoe het gaat met katten, die gaan dan de andere 'normale' bakken weer meer gebruiken :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Sansan »

Wij gebruiken peewee!
Drie bakken drie katten, ook wij zijn eigenwijs.

Houtkorrels bevallen ons perfect. Drolletjes in de zwarte container, de rest bij het groenafval in de groene container.

Wel is het zoeken naar de juiste korrels. Hoe vindt je ze ruiken en wil je juist snel verpulvert of niet.

Wij gebruiken daarom twee merken korrel.
In de boven bak (met de gaatjes) gebruiken we albert Heijn houtkorrels (regelmatig 3 zakken voor 2)omdat deze redelijk langzaam verpulveren dus zo blijft de bovenkant schoner vind ik, onderbak gebruiken we een snel verpulverende en dus snel absorberende happy home naturel wood, 6.95 per 20 liter zak.

De bovenvak doen we een week mee (laag maar royaal laagje zodat alle gaatjes niet meer zichtbaar zijn), de onderbakken verschoon ik om de twee dagen (twee handjes korrels gooi ik onder in).

We vullen dus zuinig en verschonen veel :D Hoe lang doen we met 1 zak.. (2 dus, van iedere soort 1)..hmm.. ff over nadenken. Het scheelt in ieder geval veel afval, lekker de groene kliko in.
Gebruikersavatar
Kattenliefde
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2019 12:24

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Kattenliefde »

Rik, dat is bij ons ook zo inderdaad! Rijd regelmatig op en neer naar de stort om wat zakken heen te brengen, want dan is grijs al vol, haha..
Nee met zo veel katten zou je er dan de hele dag (en nacht) achteraan moeten lopen.

Sansan, super! Fijn om te lezen! Zou een systeem met een zeef (en normale kattenbakken) net zo goed werken denk je, of zijn de PeeWee bakken dan toch het beste? En welke maat heb je dan, voor hoe grote katten? Wij hebben katten en kattenbakken van alle formaten. Sommige katten kiezen nog steeds het liefste voor de allerkleinste (kitten)bak, en sommige katten gaan het liefste op onze xxl bakken.. En dan nog natuurlijk katten die verschillende voorkeuren hebben voor open bakken, dichte bakken, met deurtje en zonder deurtje. En de verschillende locaties van bakken.
kittentjes

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door kittentjes »

Ik heb cats best een tijdje geprobeerd. Vond het super fijn, mag in de groen container en is klontvormend. Helaas wilde alleen Moos er totaal niet op en heeft toen zelfs blaasgruis gekregen wat ik daar nog steeds aan wijd. Dus nu weer gewoon aan de biokats.

Je kan bv eerst even een paar bakken vullen om te proberen maar ik was over de kwaliteit erg te spreken en het rook ook lekker.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruikte ook Biocat's maar door slechte ervaring met bezorging (3 zakken van 20 liter 5 huizen verder bezorgd) tegenwoordig steeds meer 6 liter doosjes uit de supermarkt. Lijkt onbenullig klein als je 10 grote kattenbakken (speciebakken) hebt staan zoals ik, maar is omgerekend nog goedkoper ook dan die 20 liter zakken. En voor mij stukken makkelijker te hanteren.

Ik kan ze gewoon zelf halen met de Bepmobiel (boodschappenkar op wieltjes). Gewoon steeds een doosje meenemen bij de boodschappen. En het bevalt erg goed. Vormt mooie stevige klontjes en de katten gaan er prima op. En ik hou van mijn onafhankelijkheid ;-). Wat ik zellef kan doen dat doe ik graag zellef.

Ik denk dat ik 3 doosjes per week gebruik, dus 18 liter. Maar dat is een globale schatting en varieert per week.

Als je je verdiept in wat wel en wat niet in de groene afvalbak hoort, lees je overal dat kattenurine veel te sterk geconcentreerd is en daarom niet in de biobak thuishoort. Daarom hou ik het dus op "gewone" grit - klontvormend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Sansan »

Haha je klinkt als mij! Welke bak, hoog of laag, welke korrels etc. Ik heb tien merken houtkorrels afgekeurd vanwege consistentie of geur.

Wij hebben drie open peewee bakken van de grootste soort die peewee verkoopt. Zonder kap erop.

Ten tijde van diarree gebruik ik nog wel eens een diepe open bak zonder dubbele bodem en dan wordt het in de totaliteit sneller vergruisd. Mogelijk iedere dag de zeef erdoor voorkomt dat. Dat doe ik dan niet met zo’n diepe bak vanwege de ranzigheid met diarree.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Dinky »

Wat je natuurlijk kan doen is een paar bakken vervangen door houtkorrels. Je moet er immers rekening mee houden dat het er niet alleen om gaat wat jij handig en praktisch vind maar ook wat de katten allemaal verkiezen ;-)

Ik ben geen juiste referentie voor houtkorrels in ieder geval aangezien wij alleen houtkorrels hebben gebruikt in de bench in een kittenkattenbak. Hier zat uiteraard geen zeef bij en vond ik het irritant het dagelijks te moeten verversen omdat de natte korrels vermengden met de rest waardoor het een vieze bende werd in het bakje. Hadden toen tijdelijk houtkorrels omdat we niet wilden dat het kattengrit aan de wond vast zou klonteren (eerste avond ging onze poes namelijk midden in de kattenbak liggen slapen....).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 36 huiskatten van Biokat's naar houtkorrels?

Bericht door Anne »

Ik heb ook pee wee bakken gebruikt met kennelijk, als ik het zo lees, de verkeerde houtkorrel want het begon wel te stinken.
Ook heb ik een tijd lang woody houtkorrels gebruikt in normale bakken en dan inderdaad met een tuinzeef (of een lage pee week bak=zeef) uitzeven steeds, wel veel werk en op een gegeven moment een sterkte penetrante urinelucht in huis.
Voor mij geen optie meer, maar misschien met een andere houtkorrel geen luchtjes. Ik heb dat verder nooit goed uitgezocht
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie