Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Embillie »

Hoi iedereen,
Omdat ik een aardige doe-het-zelver ben en doorgaans krabpalen niet altijd mooi vind, denk ik er over na een soort wandsysteem te maken voor de katten.

Omdat ik een Maine coon heb en een ragdoll word mijn keuze in kant en klare krabpalen aardig beperkt en wil graag een plafondkrabpaal. Oftewel, ik kan niks vinden wat ik zelf ook mooi vind.
De plafondkrabpaal die nu staat is niet gemaakt voor katten die wel 10 kg kunnen wegen. Deze zal het ook niet lang meer volhouden.

Mijn idee is om van hout een soort stelling te maken met krabmogelijkheden, klimmogelijkheden en slaaphuisjes.

Is er iemand die ook geen kant en klare krabpaal heeft, maar zelf een minstens zo goed alternatief heeft bedacht?
Ik hoor en zie het graag!

Groetjes Emma, Maggy en Benjamin
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door castratenkoor »

Ik heb meest zelf ontworpen palen/meubels die ik heb laten maken. Kant en klare eigenlijk alleen krabtonnen - in de huiskamer 2 die samen een fijn meubel vormen, doordat ze via de ene in de andere kunnen.

Afbeelding

Deze heb ik laten maken voor in de kattenkamer op zolder. Hij is 2,5 meter lang en vormt zo een soort vensterbank om naar buiten te kijken. Hij staat op 2 vierkante pilaren en er zitten ronde gaten in de bovenplaat zodat ze via de palen er ook op kunnen. Ze hebben er al jaren veel plezier van. Als we ooit verhuizen zal hij eerst uit elkaar gehaald moeten.

Palen uit de winkel met van die kartonnen kokers met touw erom houden hier nog geen maand stand.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Embillie »

Dat is leuk! Waar laat je zoiets maken? Bij een speciaal bedrijf?

Helaas hebben wij geen kattenkamer. Voor het klimtoestel hebben wij een mooi hoekje in de woonkamer van circa 1x1x2,5 meter. Dus moeten we in de hoogte gaan werken.
Aangezien de jongste graag lomp is en klimt, word dat nog een heel ontwerpproces :lol:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Dinky »

Wat betreft krabben zou je kunnen kijken of je een jute vloerkleed stevig aan de muur kan bevestigen. Bijvoorbeeld zoiets: https://m2.ikea.com/nl/nl/p/melholt-vlo ... -40408021/

Daarnaast kan je altijd kijken naar stevige brede boekenplanken en deze omwikkelen met vloerbedekking voor de grip.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door castratenkoor »

Mijn meeste palen heb ik laten maken bij Boogytree - dat zit in Limburg. Hij komt hier uiteraard alleen heen als ik een interessante grote klus voor hem heb. Niet voor 1 lullig paaltje. 3 palen heeft hij inmiddels opnieuw bekleed omdat de vloerbedekking er compleet was afgeragd. Nu Bob er niet meer is gaat het minder snel met de slijtage.

Het is even sparen maar dan heb je ook jaren plezier voor de jongens (en het meisje - al neemt zij liever de leren eethoekstoelen te grazen).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Senshi »

Via https://www.dekattenkrabpaal.nl/ kan je het allemaal zelf samenstellen. Hebben wij al ruim 10 jaar staan en kwaliteit is echt goed. Wat versleten of op-gekrabt is na een tijd kan je los bestellen en vervangen. En de stof is ook los verkrijgbaar dus als je handig bent kan je afwijkende plankjes zelf maken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door castratenkoor »

Die site werkt zo te zien met kartonnen kokers, dat is voor hier in ieder geval niet geschikt. Wij hebben alleen houten krabpalen en krabmeubels.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Embillie »

Bedankt voor jullie tips!
Inmiddels ben ik gestart, tot zover heb ik de huisjes klaar. Er komen nog meer plankjes bij en vloerbedekking/sisaltouw.

Afbeelding

Misschien dat ik het hout ook nog een kleur ga geven, of beitsen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Rik »

O, wat leuk :) :) :)

Als je dan wat vloerbedekking ook in en op de huisjes plakt is dat niet zo hard. En in de huisjes kun je natuurlijk ook een klein kleedje/dekentje e.d. leggen.

Ziet er al prachtig uit :eclap:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Embillie »

Dankjewel Rik!
De bovenkanten van alle plateau’s krijgen denk ik iets in de buurt van sisalstof.
Misschien de zijkanten ook wel, om lekker te krabben.
Gewone sindal deurmatten van de Ikea, voor grip. En het ziet er mooi natuurlijk uit.
Binnen in de huisjes komen inderdaad kleedjes. :)
Ik ben nog aan het nadenken of ik zelf een paal bekleed met sisaltouw of een plankje met sisaltouw als krabmogelijkheid.
Eerst maar de constructie afmaken en dan kijken wat het handigst en mooist is voor hun!

En dat het hard is maakt voor hen niet uit :) ze slapen liever op de harde vloer dan op een zacht bedje. Gekkerds :lol:
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Mleen »

Oh wat gaaf!! Zoiets zou ik voor onze poesjes ook wel willen! Wij hebben laatst wel plankjes/kastjes gekocht waar we zelf een soort van meubel boven onze tv van willen maken, waar de poesjes dan ook lekker bovenop mogen.
Maar wat jij hebt gemaakt is wel echt super tof! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Embillie »

Bedankt Mleen!
Volgens mij hebben we ook goedkeuring van de katten :)

Afbeelding
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Moni3 »

Ziet er echt super goed uit👏
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Embillie »

Hij is inmiddels klaar.
Met geluk hebben we ongebruikt sisaltapijt kunnen scoren bij de lokale kringloopwinkel en zit er transparant matte beits over het hout.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krabpaal kant en klaar of zelf maken

Bericht door Dinky »

Wat enorm leuk geworden!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie