Ben ik de juiste eigenaar

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Ididddss1919
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2019 23:33

Ben ik de juiste eigenaar

Bericht door Ididddss1919 »

Beste

Ik heb afgelopen maandag als verassing een kitten van 8 weken gekregen. Was dus een complete verassing, en was ook niet voorbereid. Ben wel al helemaal dol op hem en t is echt een schatje. Hij is inmiddels gewend en gedraagt zich zoals een echte kitten.

Nou is het zo dat dit mijn eerste kat is, überhaupt mijn eerste huisdier, behalve goudvissen dan. Ik ben student en zal in september een fulltime stage gaan doen. En voor deze zomer ga ik opzoek naar een zomerbaan. Ik woon samen met mijn broertje, maar die werkt 4 of vijf dagen per week. Dit voor een goede 9/10 uur per dag. Daarnaast is hij pas 18 en dus nog vaak buiten met zijn vrienden.

De kat zal dus veel alleen zijn. Een tweede erbij is helaas geen optie. En al was dit een optie, mijn zorg is dat ik hem niet kan geven wat hij nodig heeft en wat hij verdient.

Het is nu donderdag en zit hier sinds gister al mee, maar word van mezelf niet echt duidelijker. Ben oprecht dol op hem, maar wil ook het beste voor hem en ik twijfel of dat dit huishouden. Dus advies is meer dan welkom voor wat het beste is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ben ik de juiste eigenaar

Bericht door Rik »

Ididddss1919 schreef: 20 jun 2019 23:45 Een tweede erbij is helaas geen optie. En al was dit een optie, mijn zorg is dat ik hem niet kan geven wat hij nodig heeft en wat hij verdient.
Eerste vraag is natuurlijk: waarom is een tweede geen optie?

Juist met een tweede hoef je ze minder zorg te geven. Tenzij het natuurlijk een geldkwestie is (wat dan begrijpelijk is).

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ididddss1919
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2019 23:33

Re: Ben ik de juiste eigenaar

Bericht door Ididddss1919 »

Geld is inderdaad de reden dat een tweede geen optie is. Heb het al niet mega breed. De spullen (kattenbak, kleine krabpaal enz.)zijn nu door mijn moeder betaald. Maar verder zal ik alles zelf moeten betalen. Had voor volgende week al een afspraak bij de dierenarts voor vaccinatie. En dat kost al 62,60. Die ik eigenlijk nu al niet heb.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ben ik de juiste eigenaar

Bericht door nellebel »

Pfff lastig hoor, als je zo krap zit financieel. 8 weken ook erg jong, eigenlijk te jong. Als helemaal niks tegen zit krijg je toch kosten. Zijn ook slechte cadeaus, dieren. Daar moet je als eigenaar zelf goed een keuze in maken. Nu zit jij met een schattig kitten waar je eigenlijk niet voor kunt zorgen. Niet goed bedacht door de schenker

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ben ik de juiste eigenaar

Bericht door Rik »

Ja, dan kan ik me je vraag wel voorstellen. Een goed cadeau is dan natuurlijk dat ze ook de (extra) kosten voor het eerste jaar op zich te nemen ;) De duurste dingen zijn straks ook nog de castratie bij 6 maanden (want dat moet echt gebeuren anders krijg je echt een gefrustreerde sproeier in huis) en eventuele andere medische mankementjes die op kunnen duiken. Maar ook goed voer en kattengrit is natuurlijk een kostenpost.

Wat betreft het alleen zijn... Op zich kan een iets oudere kat heel goed alleen zijn. Zeker voor de periodes die jij noemt. Het probleem is echter dat de eerste 1,5 jaar van zijn leven, het een energieke enthousiaste kitten is, die het meeste behoefte heeft aan een soortgenootje.

Bij 9 weken heb je de eerste enting (en chippen natuurlijk). Bij 12 weken de vervolgenting. Je moet dus even vragen of beide entingen in dat bedrag inbegrepen zijn. En dat de chip+registratie er ook bij zit. Als je daarna geluk hebt, hoeft hij de dierenarts niet meer te zien tot zijn castratie op 6 maanden. Maar met een beetje ongeluk kan hij bijvoorbeeld wat aan zijn oogje krijgen (ontstekinkje) of iets anders kleins. En dan zit je zo ook aan een rekening van €70 bij de dierenarts. €30 consult + wat medicijnen en een vervolgbezoek. Dat zijn kosten waar je zeker een buffer voor op moet bouwen. Je kunt nog eventueel kijken naar een verzekering maar dan weet je zeker dat je dat maandelijks kwijt bent en niet elke verzekering dekt ook alles.

Een andere optie is bijvoorbeeld om met je ouders af te spreken dat je via hun eventueel een buffertje hebt (als die wel wat geld hebben). Dat (alleen) dierenartskosten door hun betaald worden (als jij het niet hebt op dat moment) en dat je die op termijn terug betaald. Als dat een mogelijkheid is dan kan dat n.l. veel goedkoper uitvallen dan een verzekering en hoef je je geen zorgen te maken dat je financieel niet voor die kleine kan zorgen.

Toen ik Bowy nam, 25 jaar geleden, werkte ik ook full-time. En zij was dan ook alleen. Ik weet nu wel dat een kitten echt vreselijk veel heeft aan een soortgenootje (zie link die ik al eerder gaf) maar ze passen zich er wel naar aan. Je moet alleen in het begin de signalen goed in de gaten houden van solo worden. Je moet verder voor afleiding zorgen. Zet een door met krantenknipsels in de kamer voor je weggaat. Je hebt wel kans dat je in een troep thuiskomt maar dan weet je dat die kleine zich wel vermaakt heeft :lol:

Dus tsja... het is dus moeilijk te zeggen of jij de 'juiste eigenaar' bent. Laten we het zo stellen... je denkt er in ieder geval over na, dus er zijn veel slechtere eigenaren ;) Er zijn mensen die een kitten dan in een ruimte van 2x2 opsluiten tot ze weer thuiskomen. Er zijn mensen die ze gewoon naar buiten gooien (met alle gevaren van dien met auto's e.d.). etc. etc. Zou je kitten het ergens anders beter kunnen hebben? Ongetwijfeld zijn er adressen waar hij het beter zou hebben. Maar er zijn ook adressen waar hij veel slechter af zou zijn.

Als je dus iets kunt regelen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over geld bij het maken van de medische beslissingen, en je bent bereidt om je wat te verdiepen in het gedrag van kittens en wat je allemaal het beste kunt doen om een kitten solo op te laten groeien, dan zou je er gewoon voor kunnen gaan.

Als je daar toch allemaal tegenop ziet, dan zou je op zoek kunnen gaan naar een ander adresje voor hem. Liefst een adres waar iemand al een kitten heeft (misschien weet de gever van het kitten het adres nog en waar de andere kittens heengegaan zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie