Peewee en zachte ontlasting

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Nat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2018 20:53

Peewee en zachte ontlasting

Bericht door Nat »

Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar heb het antwoord op mijn vraag niet terug kunnen vinden. Misschien heb ik eroverheen gelezen want er zijn zoveel topics over de peewee! Vandaar dat ik mij heb aangemeld. Ik heb op het moment 2 kittens van 4,5 maanden en een kater van 2 jaar oud. Na veel positieve verhalen gelezen te hebben, is vandaag mijn peewee bezorgd. Ik verheugde mij er enorm op, mijn katten wat minder, maar na het mengen met gewone korrels zijn ze er net toch op gegaan.
Alleen blijft de ontlasting plakken en trekt helemaal in de gaatjes! Onze kittens hebben regelmatig zachte ontlasting. Pas geleden hebben alle dieren in huis 5 dagen een panacur gekregen omdat wij (ook de dierenarts) aan giardia dachten. De ontlasting is wel een stuk beter nu maar nog steeds dun. Heeft iemand hier ervaring mee of tips om dit kattenbakprobleem tegen te gaan?? Ik vind de peewee eigenlijk veel minder hygienisch dan klontvormende korrels. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Peewee en zachte ontlasting

Bericht door Dinky »

Ik heb zelf geen peewee maar ik lees dat je eenmalig een kuur panacur hebt gegeven ivm verdenking giardia. Naar mijn weten moet je de kuur bij giardia herhalen voor een effectieve bestrijding van giardia omdat het anders niet volledig weg is en terug komt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2018 20:53

Re: Peewee en zachte ontlasting

Bericht door Nat »

Bedankt voor de reactie. Dat wist ik niet. Dan zal ik de kuur nog een keer herhalen voor de zekerheid. Het is wel erg jammer dat zo een kattenbak blijkbaar niet geschikt is voor katten met dunnere ontlasting. En als het zo blijft toch onze kitten maar grondig laten onderzoeken bij de dierenarts.. Ik geef ze nu natvoer van Carny en bozita en daar doorheen een paar lepels rijstwater met gekookte vis zodat ze genoeg vocht binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Peewee en zachte ontlasting

Bericht door Dinky »

Behandeling van giardia staat hier uitgebreid beschreven qua schema: https://www.dierendokters.com/katten/ziekten/giardia

Hopelijk heb je de dunne ontlasting vlot onder controle. Zo niet dan zou ik ontlasting onderzoek laten doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2018 20:53

Re: Peewee en zachte ontlasting

Bericht door Nat »

Ik wilde even laten weten dat de ontlasting een stuk vooruit is gegaan, het is geen diarree meer wel af en toe iets dunner, maar ik heb mijn kleine dondersteentjes erop betrapt dat ze stiekem de melk uit mijn espresso apparaat drinken dat verklaard ook het een en ander😉
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Peewee en zachte ontlasting

Bericht door Rik »

Hahaha, zit je je suf te zoeken naar de reden van de slappe ontlasting terwijl die kleintjes zich gewoon tegoed doen aan die melk :lol:

(Hopelijk is het dat inderdaad en hebben ze straks lekkere stevige drollekes.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2018 20:53

Re: Peewee en zachte ontlasting

Bericht door Nat »

Hahaha ja nu maar elke keer de melk meteen weg zetten :lol:
Plaats reactie