Hor beveiligen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
kittentjes

Hor beveiligen

Bericht door kittentjes »

Wij hebben een hor die naar binnen open gaat, hij ligt als het ware op het kozijn en wordt magnetisch gesloten.
Helaas kunnen saar en Moos de hor zelf open trekken. Ze zetten gewoon twee poten tegen de onderkant, haken de nagels erachter en hop hij is open.

Heeft iemand toevallig een goede tip om ervoor te zorgen dat dit niet meer kan?
Ik heb wel eens een elastiek om het handvat gebonden en vervolgens aan de haak van het keukenraam maar dan knapte het elastiek of hij zat zo los dat ze t nog voor elkaar kregen.

Het zou handig zijn als het zowel van binnen als van buiten gesloten kan worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Hor beveiligen

Bericht door Lieselotje »

Schuifjes aan de hor zetten?
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Hor beveiligen

Bericht door KiwiNL »

Is het een houten kozijn? Dan zou je er een vierkant haakje in kunnen schroeven. Als je de hor opendoet draai je het weg, als de hor dicht zit draai je het haakje voor de hor.

Edit n.a.v. het bericht van Liselotje: of schuifjes op het kozijn (aan de hor heeft geen zin, tenzij je de oogjes op het kozijn bevestigt).
Laatst gewijzigd door KiwiNL op 31 jul 2018 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hor beveiligen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Juist, wat Lieselotje zegt. Ik heb voor de kantelramen horren zitten en die zitten beveiligd met drie schuifjes.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hor beveiligen

Bericht door Rik »

Ik doe het ook zo (zie foto).

Voordeel bij mij is dat ik alleen ben en niemand aan de andere kant naar binnen hoeft als ik het haakje erop heb zitten. Aan de buitenkant een kleine draad door het handeltje op een spijker in het kozijn als ik buiten ben en de katten binnen moeten blijven. Maar dat hoeft niet meer omdat de katten verder toch niet meer uit de tuin kunnen en als ik buiten ben mogen zij ook naar buiten.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Hor beveiligen

Bericht door kittentjes »

De hor is ongeveer 3 cm dik en ligt aan de binnenkant op het kozijn, daardoor kan ik er niet heel makkelijk een schuifje oid voor doen

Aan de buitenkant zie je dus een minder stuk van die rand.
Het is een houten kozijn inderdaad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
kittentjes

Re: Hor beveiligen

Bericht door kittentjes »

Rik schreef:Ik doe het ook zo (zie foto).

Voordeel bij mij is dat ik alleen ben en niemand aan de andere kant naar binnen hoeft als ik het haakje erop heb zitten. Aan de buitenkant een kleine draad door het handeltje op een spijker in het kozijn als ik buiten ben en de katten binnen moeten blijven. Maar dat hoeft niet meer omdat de katten verder toch niet meer uit de tuin kunnen en als ik buiten ben mogen zij ook naar buiten.

Afbeelding
Ah ja zoiets zou binnen wel kunnen wat is dat voor dingetje? Denk overigens wel dat onze hor nog ietsje dikker is maar daar kan evt nog een houten blokje onder oid.

Voor de buitenkant moet ik dan nog een andere oplossing bedenken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hor beveiligen

Bericht door Rik »

Dat was ooit een beugeltje voor een houten stelling om vast te zetten aan de muur. Het is dus een schroef wat uitloopt in een plat plaatje (daar had ik er dus nog een van over). Het schroefgedeelte in het hout geschroeft en op juiste lengte/plaats het plaatgedeelte omgebogen. Nu kan ik dus het plaatgedeelte voor de hor draaien zodat die niet open kan.

In een bouwmarkt is waarschijnlijk wel iets vergelijkbaars te vinden.

Voor de buitenkant had ik dus gewoon een veter door het handvat wat ik precies op lengte op een dikke/platkopspijker (zo'n asfaltspijker) kon haken.

Asfaktspijker:
Afbeelding

Maar zoals gezegd, als je dat doet kan niemand van binnen naar buiten. En met de binnen-oplossing niemand van buiten naar binnen. Ik heb nog nooit een oplossing gevonden die je aan beide kanten tegelijk kon bedienen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hor beveiligen

Bericht door ErikPhilippus »

En een kogel-snapper?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hor beveiligen

Bericht door castratenkoor »

Als je een schoefoogje aan kozijn en een schroefoogje aan de hor doet - en dan met metaaldraad door de oogjes vastklemmen. En dat hoog en aan beide kanten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Hor beveiligen

Bericht door kittentjes »

castratenkoor schreef:Als je een schoefoogje aan kozijn en een schroefoogje aan de hor doet - en dan met metaaldraad door de oogjes vastklemmen. En dat hoog en aan beide kanten.
Idee klinkt goed maar t kozijn van de hor is van metaal dus iets erin schroeven zal wellicht lastig zijn maar is te proberen. Het vast zetten kan misschien ipv metaaldraad iets simpeler zodat je het sneller open kunt maken. Er wordt hier wel veel in en uit gelopen helaas dus dat is wel een dingetje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
kittentjes

Re: Hor beveiligen

Bericht door kittentjes »

ErikPhilippus schreef:En een kogel-snapper?
Ik ben bang dat dat te zwak is, nu is het ook best een goed sluitende magneet en dat krijgen ze dus ook open...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hor beveiligen

Bericht door Rik »

Sommige kogelsnappers zijn in sterkte afstelbaar met een schroefje.

https://www.smeedijzerenbeslag.nl/magne ... 5scol.html

Maar ja, welke sterkte heb je dan nodig.
Zet ook eens een magneet onder aan de deur. Als onder n.l. niets zit dan werkt de deur zelf als hefboom en dan krijgen ze alles open. Met een magneet beneden zal het een heel stuk moeilijker zijn (omdat de magneet dan direct beneden zijn werk doet). Probeer het maar eens met de hand. Bij het handvat zit de deur veel vaster dan dat je de onderkant pakt.

B.v. die magneetsnapper van 6kg trekkracht hier zou dan al kunnen werken.
http://www.mibv.nl/shop/index.php?main_ ... Path=46_53
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hor beveiligen

Bericht door Anne »

Heb je het weten op te lossen Kittentjes?
Wij hebben voor onze slaapkamerraam ook een hor en die met magneetstrippen vastgezet
dat werkte altijd goed totdat Taxi van de week de hor loskreeg
Ik moet op zoek naar een andere oplossing en misschien is dat wel jouw oplossing als je die gevonden hebt :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Hor beveiligen

Bericht door kittentjes »

Anne schreef:Heb je het weten op te lossen Kittentjes?
Wij hebben voor onze slaapkamerraam ook een hor en die met magneetstrippen vastgezet
dat werkte altijd goed totdat Taxi van de week de hor loskreeg
Ik moet op zoek naar een andere oplossing en misschien is dat wel jouw oplossing als je die gevonden hebt :-P
Met een schuifslotje. Dat werkte wel heel goed alleen nadeel is van 1 kant dus als je binnen bent kon hij wel dicht geschoven en als je dan buiten bent kon het alleen via het raam wat wij naast de deur hebben.
Inmiddels hebben wij het niet meer omdat ze gewoon buiten mogen. Siep is niet te houden, komt van de boerderij en is echt een buitenkat en jager...

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie