Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
catwoman87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2018 13:11

Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door catwoman87 »

Hoi allemaal,

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Wij willen tegen die tijd toch een kattenluikje nemen (wat in ons huidige appartement nooit kon) omdat wij drie katten hebben die continu: binnen-buiten-binnen-buiten gaan...je kent het wel :-) Hoe heerlijk is het als de katten straks zelf kunnen bepalen of ze erin of eruit gaan, ook als je niet thuis bent.

Nu wil ik er sowieso één op chip en hij moet in een glazen deur geplaatst kunnen worden: de deur naar de tuin wat meteen ook IN onze woonkamer zit omdat we een tuingerichte woonkamer hebben. Nu zijn wij een beetje bang dat als wij in ons goed geïsoleerde (drie dubbel) glas een kattenluik plaatsen, we toch last zullen krijgen van kou of toch in onze huiskamer als dat luikje gewoon dicht is zeg maar, "in rusttoestand". Misschien is heb je er geen last van als zo'n luikje in de gang zit of in een gesloten keuken, maar in ons geval zit dat luikje zo'n beetje naast onze bank. Heeft iemand ervaringen met tochtvrije kattenluiken??

Ikzelf heb mijn oog laten vallen op de SureFlap Microchip Pet Door Connect, https://tinyurl.com/yaextpdo

Bij dat model kan je het luik ook via een app kunt aansturen per kat, lijkt me heel handig (en je krijgt meldingen als je kat naar buiten of binnen is gegaan haha). Maar is dit kattenluik goed tochtvrij of komt er toch nog kou door naar binnen? Mijn vriend wil in ieder geval géén kattenluik als we er een koude woonkamer door krijgen. Maar ik kan er niet heel veel info over vinden verder...

Daarom ervaringsdeskundigen gevraagd: wie heeft er ook een kattenluik op chip (en welk merk?) en komt er kou doorheen?
kittentjes

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door kittentjes »

Is er niet een mogelijkheid elders in huis mogelijk?
Wij hebben de microchip sureflap ook een net iets andere variant denk jk want niet te bedienen met app, maar nu zit hij boven in onze deur. Eerst wel naar buiten in de gang en ik vond het erg meevallen, wat tocht betreft. Maar helemaal tochtvrij is het zeker niet denk ik, wellicht zou je er een oplossing voor kunnen verzinnen zodat dit wel kan? Overigens is t ook wel een dingetje om hem in glas te plaatsen want wat als je er ooit geen meer nodig hebt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een groot kattenluik van PetSafe, eigenlijk hondenluik - inmiddels overleden Bob was erg groot met zijn 11 kg. Ook in raam kamer. Geeft best wel flink tocht. Bij ons is het opgelost door hem met een schuif (kunststof plaat) helemaal af te sluiten. In donker mogen ze niet in de ren.

Een kleiner kattenluik geeft ongetwijfeld minder tocht.

Bij ons is het raam korter gemaakt en er is een kunststof deel gemaakt. Daar zit het luik in. Als hij afgesloten is zie je er niets van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
catwoman87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2018 13:11

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door catwoman87 »

Dankje voor jullie reacties! Ergens anders in huis kan het niet zover ik nu nadenk, we hebben onze woonkamer aan de tuinkant en dat is serieus één hele glaswand. Vandaar dat het kattenluik in glas moet, ik heb gelezen dat je dan een nieuwe ruit moet plaatsen omdat ze een gat moeten zagen in de ruit machinaal. Best een duur geintje... maar door de muur heen daar is geen ruimte voor, en we hebben dus geen houten deur maar een glazen deur zonder houten of kunststof onderzijde. We zaten al te denken, misschien een kattenluik bij de voordeur, hebben wij geen last van de tocht. Maar weet niet of de katten het fijn vinden om helemaal om te moeten lopen steeds, en het is wel inbraakgevoeliger lijkt mij.

@castratenkoor, Goed idee om het kattenluik helemaal af te sluiten met een plastic schuif. Je zou eigenlijk een manier moeten vinden om het luik zelf verder te isoleren met tochtstrips of andere zaken...maar heb zelf ook helemaal geen ervaring met kattenluikjes, zucht. Petsafe heeft volgens mij wel de grootste luiken van het stel, als ik het zo bekijk. Misschien is een ander merk ook nog een idee...

En @kittentjes, jij hebt het kattenluik boven in de deur? Op de bovenverdieping bedoel je of begrijp ik dat verkeerd? :-)
kittentjes

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door kittentjes »

catwoman87 schreef:Dankje voor jullie reacties! Ergens anders in huis kan het niet zover ik nu nadenk, we hebben onze woonkamer aan de tuinkant en dat is serieus één hele glaswand. Vandaar dat het kattenluik in glas moet, ik heb gelezen dat je dan een nieuwe ruit moet plaatsen omdat ze een gat moeten zagen in de ruit machinaal. Best een duur geintje... maar door de muur heen daar is geen ruimte voor, en we hebben dus geen houten deur maar een glazen deur zonder houten of kunststof onderzijde. We zaten al te denken, misschien een kattenluik bij de voordeur, hebben wij geen last van de tocht. Maar weet niet of de katten het fijn vinden om helemaal om te moeten lopen steeds, en het is wel inbraakgevoeliger lijkt mij.

@castratenkoor, Goed idee om het kattenluik helemaal af te sluiten met een plastic schuif. Je zou eigenlijk een manier moeten vinden om het luik zelf verder te isoleren met tochtstrips of andere zaken...maar heb zelf ook helemaal geen ervaring met kattenluikjes, zucht. Petsafe heeft volgens mij wel de grootste luiken van het stel, als ik het zo bekijk. Misschien is een ander merk ook nog een idee...

En @kittentjes, jij hebt het kattenluik boven in de deur? Op de bovenverdieping bedoel je of begrijp ik dat verkeerd? :-)
Op de bovenverdieping inderdaad, wij hebben een open trap en bovenaan deuren geplaatst. Ivm de tocht moeten ze dicht blijven dus vandaar t kattenluikje zodat ze wel naar boven kunnen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door Rik »

Ik heb geen kattenluik maar een kattenluik in de voordeur lijkt mij eigenlijk ook geen goed idee. Er hoeft maar een auto aan te komen... (of je moet ver van de weg zitten).

Hoe is de situatie aan de bovenkant van de glaswand achter? Ik heb wel eens gezien dat iemand in het bovenste kleine gedeelte boven de deur, een kattenluik had gemaakt. Je moet dan wel binnen en buiten een loopplank (of plankjes) maken boven de glaswand zodat ze daar bij kunnen komen maar dan hoef je niet in dat grote gedeelte een gat te maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door Dinky »

Ik denk dat ieder katten luik wel tocht zal geven.
Hier spelen we voor portier maar ook voordeel dat de openstaande deur naar afgesloten achtertuin beneden zit en woonkamer op 1e verdieping ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door AnnikaGN »

Catwoman87 - hoe is het gegaan met jullie plannen?
Wij hebben ook de Sureflap (zonder app) en dat werkt prima. Hij zit in de keukendeur en ik ben nu aan het zoeken naar ideeën hoe hij een beetje geïsoleerd kan worden. Is er hier iemand die ervaring of goede ideeën heb?
Als je handig bent denk ik aan het maken van een geïsoleerde doos met 2 kattenluiken, dit werkt dan als een tochtsluis.
En andere makkelijker uit te voeren idee is misschien een tochtgordijn (inkl ruimte voor de luikje).
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door marloes501 »

Is misschien wel goed om even na te gaan of het dubbelglas niet vacuüm is of gevuld met gas.
Als dat zo is en je gaat er een gat is maken voor je katten Luik is het hele raam niet meer (goed) isolerend!

Succes met het zoeken naar een oplossing.
kittentjes

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door kittentjes »

Ons luik van sureflap die van 2 kanten chip leest tocht echt niet. Hij zit zo goed dicht daar komt geen zuchtje wind door.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gilberts mom
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:34

Re: Tochtvrij/koudevrij kattenluik: SureFlap Microchip Pet Door Connect ervaringen?

Bericht door Gilberts mom »

Misschien een beetje late reactie. Maar als dat een schuifraam is, heb ik een beter idee. Je kan dan een plank op maat laten maken die tussen de muur en het raam schuift zoals een hor. En in die plank maak je het kattenluik. Zo beschadig je het raam niet. Je haalt de plank eruit als poes niet meer buiten mag. Bevestig best handvaten voor jezelf. Hangt een beetje ervan af of het sowieso al sterk waait aan die gevel hoeveel last je zal hebben van tocht.
Plaats reactie