Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Anya
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2017 17:02

Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door Anya »

Ik heb sinds ruim een half jaar 2 Maine Coons. Het is de bedoeling dat ze naar buiten kunnen (er staat nu een kleine ren voor één schuifpui).

Het idee is een terrasoverkapping te kopen en deze af te sluiten met kattennet. Daarvoor de palen van de overkapping te gebruiken. Heeft iemand ervaring met het afsluiten van een terrasoverkapping?
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door jowi »

NIet echt een populair topic zo te zien, en de vraagsteller is hier ook niet meer geweest geloof ik, maar... ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Mijn balkon is zo'n 8m breed, 1.75m diep en 3.5m hoog... er zit een metalen balustrade met spijlen omheen, die ik al heb voorzien van gaas, zodat (volwassen) katten niet tussen de spijlen doorkunnen, kleine kittenmormels kunnen als ze echt willen, denk ik zelfs nog wel door het gaas... plus, het hekwerk is uiteraard een uitdaging om op te springen. Ik zit op de 1e verdieping, maar ik wil niet dat er iets naar beneden springt of valt.

Ik heb een voorlopige offerte laten doen bij een bedrijf om kattennetten te spannen met 3x3cm gaas. Die adviseren om het hele balkon tot bovenaan, dicht te maken (dus 3.5m hoog). De netten worden strak gespannen. De prijs zou tegen de 1000 euro uitkomen... dat vind ik eerlijk gezegd erg duur.

Zijn jullie bekend met bedrijven die dit goed, maar ook goedkoper kunnen leveren?
Is het echt nodig om het balkon helemaal tot 3.5m dicht te maken, of zou 2m hoog al genoeg zijn? Met in het achterhoofd dat de katten nooit op het balkon zijn zonder dat ik het weet of in de gaten kan houden. Tommie, mijn vorige kat, is in het begin 1x op de reling gesprongen, en daarna nooit meer, die kon je gewoon alleen laten op balkon als het zou moeten (nooit gedaan...) maar de nieuwe katjes die er (hopelijk) binnenkort aankomen, kunnen natuurlijk heel anders reageren.

Ook wil ik de katten ook niet meteen op het balkon laten; pas als ze binnen gewend zijn, en wat groter en misschien al wat rustiger zijn. Als ik ze deze zomer krijg, misschien dat ik ze pas in het voorjaar het balkon op laat. Tot die tijd mogen ze het balkon bewonderen van achter de hordeuren :)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door KiwiNL »

Ik lees mee! Ons balkon is rondom helemaal afgezet met glazen panelen tot aan de overkapping, dus de katten kunnen er zonder ontsnappingsgevaar komen. Dat hebben we de afgelopen tijd dan ook veelvuldig gedaan. Maar nu het weer warmer wordt is het een broeikas met al dat glas, en zou ik die panelen graag open zetten zodat het lekker kan doorwaaien. Wij zijn dus ook op zoek naar een oplossing om te voorkomen dat de katten beneden liggen. En dan het liefst iets dat we makkelijk kunnen (ver)plaatsen, omdat we niet elke keer dezelfde kant open willen zetten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door jowi »

In jouw geval kun je misschien losse inzethorren gebruiken? Die kun je op maat laten maken, of zelf via de bouwmarkt. Met wat geluk kun je de horren zelfs laten zitten als de glazen panelen dicht gaan.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door KiwiNL »

Dat zal niet gaan, ben ik bang. Ik neig toch naar en net of zo, dat ik met haakjes kan vastzetten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Duur....niet duur....dat is natuurlijk een subjectief begrip. Toch wil ik het afzetten tegen dat 9 van de 10 mensen bijv. een Iphone bezitten. Dat vind ik dan weer duur. Maar een veilige omgeving voor mijn katten die hopelijk een jaar of 20 worden, vind ik een investering van 1000,- of meer....een koopje. Dat is slechts 50,- per jaar....

Ik heb nu mijn 2de kattenkooi van www.ottenpetcages.nl Kan het iedereen aanraden: goed en betrouwbaar bedrijf en hun kooien zijn mooi en professioneel
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door jowi »

Puur kijkend naar wat het aan materiaal kost, en hoeveel werk ze er aan hebben, dan is 1000 euro gewoon (te) veel voor wat er moet gebeuren. Ik wil best wat meer betalen als alles wordt verzorgd en uit handen wordt genomen, maar het moet wel redelijk blijven. Bij 1000 euro, ook al kan ik dat missen, heb ik niet het idee dat ik eerlijk wordt behandeld.

Even afgezien van het feit dat zo'n net absoluut geen 20 jaar mee gaat ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door Dinky »

Tja, het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Voor het verwijderen van blaasstenen was ik alles met elkaar ook wel 1000 euro kwijt en op zo'n moment twijfel je ook niet of je het moet doen. In de vrije buitenwereld zit een ongeluk met operatie in een klein hoekje en dan ben je het geld ook zomaar kwijt wanneer er geopereerd moet worden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door Rik »

Het is inderdaad subjectief maar een iPhone vind ik ook absoluut te duur hoor Afbeelding Dan geef ik het liever uit aan mijn katten ;)

Maar het moet wel in verhouding zijn. Ik ga ze ook geen diamanten etensbakjes geven (zoals een filmster) :)

Misschien dat een handige klusjesman of timmerman o.i.d. het goedkoper doen.

Of even rondbellen maar andere bedrijven.

Ik zag wat fotovoorbeelden op:
http://www.kattenrennen.nl/nl/dept_26.html
https://nettenlijn.nl/kattennetten/balkonnetten
https://www.kattenren.com/kattenren-balkon

Het hangt ook een beetje van het balkon af of er speciale dingen gedaan moeten worden of dat de prijs omhoog duwt.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door castratenkoor »

Ook ik geef mijn geld liever uit aan de katten dan aan een IPhone - ik heb een Nokia van 35 euro. Voor mijn veiligheid, om hulp te kunnen bellen als ik niet meer verder kan. Verder gebruik ik hem zelden.

Mijn kattenren is van Corton en heeft zo'n 2500 euro gekost. Gaat mijn hele leven mee. Ik heb het in delen gespaard en kocht elk jaar een paneel. Nu een ren van 10 meter en ben er heel blij mee.

Ik zou het balkon wel tot bovenaan toe dicht laten maken als ik jou was. Katten kunnen goed klimmen en als ze achter een vlindertje aan gaan denken ze ook te kunnen vliegen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door nellebel »

wij hebben de onderkant van het balkon gemetseld dus geen probleem. op de gemetseld rand hebben we glazen panelen. niet tot bovenaan (kan niet want boven ons zit niks (het balkon van de bovenburen is kleiner als dat van ons dus onze rand heeft geen bovenkant). maar omdat onze glasplaten behoorlijk hoog zijn kunnen de katten er niet op. onze bovenburen hebbne wel glasplaten tot de bovenburen (die balkons zijn gelijk) en zetten de platen soms op een kiertje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door Hawk »

Het zal nog wat worden.
Als je een balkon hebt zoals die van mij:
Afbeelding

Ja, ik heb (momenteel) natuurlijk britten welk ras niet zo spring en klim graag is als sommige andere rassen, maar ik wil wel rekening houden met eventuele toekomstige kat(ten) van andere ras(sen).
En dan nog het plaatsen van een soort schutting aan beide kanten:
Afbeelding

Afbeelding
Flinke opgave!
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door castratenkoor »

Dat moet je niet zien als een opgave / probleem. Dat is gewoon een uitdaging. Ja zal een flinke klus worden dat zeker. Wel fijn zoveel balkon.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door Hawk »

castratenkoor schreef: 26 apr 2018 10:16 Wel fijn zoveel balkon.
Daar heb je gelijk in, en dat is dus ook reden om het te gaan gebruiken, wat ik momenteel niet / nauwelijks doe.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Ervaring met kattennet om terrasoverkapping spannen

Bericht door jowi »

Heb nog wat zitten denken aan hoe ik mijn balkon (8m breed, 3.5m hoog) nou zou kunnen 'be-netten'. Ik zie het niet zitten om het net helemaal tot 3.5m hoog te (laten) spannen. Als er een kat in klimt, tot 3.5m hoog, dan kan ik er toch met geen mogelijkheid bij... mocht zo'n beestje vast komen te zitten, heb je een probleem. Ik denk dat ik het beter tot 2m ofzo kan spannen, maar dan wel ook de bovenkant dichtmaken. Een soort kooi gemaakt van netten dus. Wat denken jullie?
Plaats reactie