Kat aan tuigje en loslopende honden.

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Sonja1994
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2017 18:58

Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door Sonja1994 »

Goedendag,

Sinds kort breng ik mijn twee katten (als ik alleen loop een tegelijk, uiteraard) regelmatig naar buiten aan een kattentuigje. Nog geen tien stappen van mijn voordeur verwijderd ligt een klein parkje waar honden aan de lijn gehouden moeten worden. Echter, niet iedereen zal zich aan de regels houden. Nu is mijn vraag; hoe kan ik mijn kat op dat moment het best beschermen / hoe schrik ik de hond af? Is het verstandig om, als het echt de enige oplossing lijkt, de lijn te laten gaan zodat mijn kat kan vluchten? Verschillende medebewoners hebben mij al zien lopen en ze zijn gechipt, maar ze komen verder niet buiten.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Sonja.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door Rik »

Welkom.
Nooit, maar dan ook nooit, de kat laten rennen/gaan terwijl die nog vast aan de lijn zit. Ik weet uit ervaring dat honden het heerlijk vinden om katten op te jagen. En als een kat rent gaan ze er dus achteraan. Stel je nu voor dat de lijn ergens achter blijft haken. De kat zit dan vast en de hond kan de kat grijpen. Of je moet echt 100% zeker weten dat het tuigje van de kat zeer gemakkelijk los gaat van de lijn. Maar in dat geval had je de lijn ook vast kunnen houden en kan de kat zichzelf los maken van de lijn.

Als er veel honden los lopen zou ik het risico niet nemen. Ik denk dat het dan voor de kat ook niet fijn is. En het compleet los laten van de kat? Als de kat niet bang is en kan blijven zitten, is een hond ook sneller geïntimideerd. En de kat heeft de complete vrijheid om zichzelf in veiligheid te brengen. Niet ideaal maar beter dan aan een lijn te hangen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door Lopke »

Ik zou daar dus niet lopen met mijn kat aan de lijn.

Honden aan de lijn, verdedigen zich veel feller dan bv loslopende honden.
Maar je weet gewoon niet hoe die gaan reageren op kat....en je weet ook niet hoe een kat gaat reageren als ze zich bedreigd voelen.
Dat buiten de loslopende hond en de lijn waar de beestjes verstrikt in kunnen raken.

Hond kan kat toetakelen maar ook de kat kan hond vreselijk toetakelen.

Als je wel perse daar wil lopen, zou ik voor ieders gemoedsrust, de rustige momenten uitzoeken.
Of eerst gewoon over straat gaan lopen, en mensen aanspreken en zeggen dat je wel naar dat parkje wilt, zodat ze gewend raken aan beeld kat aan een lijntje. Weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons is dat niet echt een normaal straatbeeld, dus mensen kunnen daar gek op reageren.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou met de katten op een rustiger punt gaan wandelen. Hier bij mij in de wijk zijn meerdere stukken met een verboden voor honden bordje. Dat zou een prima plek zijn om met de katten aan tuigje te bivakkeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door ErikPhilippus »

Jaren geleden ben ik een keer in het bos gaan wandelen met Dalí aan een tuigje. Opeens kwam er een loslopende hond nogal agressief op 'm af, en voordat ik het goed en wel in de gaten had, vloog Dalí een boom in met zo'n kracht, dat het tuigje uit m'n handen werd getrokken. Even later viel Dalí met z'n nagels in een stuk dode schors naar beneden, kwam daardoor ook niet op z'n pootjes terecht, en gelijk die hond naar 'm toe. Gelukkig was ik vlakbij en kon ik de hond wegjagen, en Dalí bevrijden en in m'n armen nemen.

Dalí's hartje klopte als een bezetene, en ik was natuurlijk ook erg geschrokken. Terwijl ik Dalí geruststelde, kwam ook nog een keer het baasje van die hond boos naar me toe: hoe ik het in m'n hoofd haalde om z'n hond weg te jagen..... En niks voor mij eigenlijk: ik negeerde 'm volledig, en liep weg met m'n armen beschermend om Dalí heen.

Maar ik ga dus nooit meer ergens wandelen met de katten als er een mogelijkheid is dat we loslopende honden tegenkomen.

Groet,
Erik
Lopke

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door Lopke »

:eboohoo:

Haha Erik, er is een romanschrijver aan je verloren gegaan!
Maar het zou inderdaad zo een scenario kunnen zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door castratenkoor »

Huh? Volgens mij vertelt Erik geen sprookjes maar een incident.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door Lopke »

Ja, maar hij vertelt het alsof het een roman of film is.
Hoorde de strijkers er al bij, zag de figuranten al staan :lol:
Liet het Erwin lezen, we gingen allebei gestrekt :lol: :lol:

Beetje teveel dramatiek.
Ik zag echt zo'n kat voor me die zich omdraait en nog even haar tong uitsteekt.
Of de hond een knipoog geeft, omdat ze wel weer eens wat leven in de brouwerij wilden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door Rik »

Nou ja, niet "teveel" dramatiek want het is dus waargebeurd maar gelukkig goed afgelopen.

Maar ja, Erik heeft niet alleen talent met een potlood maar ook met de pen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat aan tuigje en loslopende honden.

Bericht door ErikPhilippus »

Haha, dankjewel Rik :lol: en Lopke: ik voel me gevleid.... ;-)
Ja, dat zou wat zijn, dat Dalí veilig in m'n armen, z'n tong uitsteekt naar die stomme hond!
En ja, het is dus echt zo gebeurd, toen Dalí een jaar of 2 of 3 was, in de bossen bij Diepenveen...
Tja, en ik heb dus bij tijd en wijle een zeer dramatisch leven, haha!

Groetjes,
Erik
Plaats reactie