Milo komt terug, vraagjes...

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal,

Ik heb wat vragen over mijn kat... De korte voorgeschiedenis: mijn ex en ik hebben twee NoBo katers genomen (Noodle en Milo). Mijn ex en ik gingen in de zomer van '14 uit elkaar en wegens financiële redenen zijn de katten bij haar blijven wonen.
In september '15 is Noodle helaas overleden (vermoedelijk aan de gevolgen van HCM). Milo woonde nog bij haar. Zij heeft een nieuwe kater erbij genomen, om te voorkomen dat Milo eenzaam zou zijn.
De band tussen Milo en nieuwe kater is best redelijk te noemen. Milo zoekt hem niet veel op, maar hij Milo wel.
Mijn ex heeft inmiddels een nieuwe partner, en zonder in de details te willen duiken, komt het erop neer dat Milo daar weg moet, per begin februari.

Helaas zijn er wat problemen met dit verhaal. Ik woon met nieuwe partner in een twee kamer appartement. Nieuwe partner is allergisch voor katten. Nieuwe partner is bereid om medicatie hiertegen te slikken, maar gezien de kleine ruimte, is het niet mogelijk om nog een tweede kat erbij te nemen op dit moment (we gaan binnenkort naar koophuizen kijken en dan verandert de situatie uiteraard). Uiteraard stofzuigen we veel en goed, stoffen we elke dag, noem maar op, maar het is alsnog geen optie, twee katten.

Dus mijn vraag is, wat kan ik doen voor Milo om te zorgen dat de overgang van twee katten naar één kat voor hem zo makkelijk mogelijk gaat? Hij wordt maart aanstaande 4 jaar, dus hij is geen drukke kitten meer. En zoals ik al zei, hij lijkt niet heel erg te hangen aan de nieuwe kat die erbij is gekomen. Dit stelt mij wat gerust, maar ik wil geen enkel risico of uitdaging vergeten of over het hoofd zien.

Daarnaast ook gewoon even wat praktische vragen. Milo (en Noodle) hebben niet meer bij mij gewoond sinds ik weg ben bij mijn ex. Toentertijd kocht ik Classy Cat kattengrit. Ik zie dat dit nu niet meer voorradig is? Is hier een vervanger van? Ik voerde Taste of the Wild met daarbij Tinlo KVV. Hier wil ik weer op overstappen (Milo krijgt nu Whiskas natvoer en TOTW brokken, maar met zijn graanallergie is zijn poep niet echt om over naar huis te schrijven). Zijn er nieuwe onderzoeken of bekendheden over het voeren van KVV, of over het voeren van TOTW? Dingen die ik geweten zou hebben als Milo gewoon bij mij was blijven wonen maar nu mogelijk gemist kan hebben?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Dinky »

Ik lees binnenkort naar koophuizen kijken. Weet niet in welke regio je zoekt maar wij zijn zo goed als een jaar bezig geweest om een koopwoning te vinden. Wanneer je hier de dag van bezichtiging geen bod deed was je te laat. Houdt er dus rekening mee dat het een tijdje kan duren ;)

Het wordt dan dus zaak om genoeg uitdaging te bieden voor Milo. Wel heel vervelend dat hij nu ineens dan toch weg moet.... Situatie is natuurlijk niet ideaal maar hopelijk gedraagt Milo zich goed als enige kater in huis ;) Ik hoop maar dat er ook aan de behoefte van de andere kat wordt gedacht? Aangezien die heel duidelijk behoefte heeft aan een maatje? (hoef je verder niet in detail uit te leggen, heb gewoon met hem te doen).

Geen idee in hoeverre er vervanging is van classy cat. Zelf gebruik ik tegenwoordig de Tigerino via zooplus (uiteraard de geurloze want Dinky houdt niet van geurtjes, zeker niet van babypoedergeur).

Volgens mij zijn er niet echt veranderingen ten aanzien van KVV, behalve dat er steeds meer op de markt komt. En de soms nogal uit zijn verband gerukte waarschuwingen voor bacteriën (je moet uiteraard de normale rauw vlees hygiëne hanteren).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Dorien66 »

Welkom terug hier.
Ik zou gewoon het diepe inspringen en Milo ophalen. Je weet pas of hij alleen kan zijn als je het probeert. Ik weet niet hoe lang hij alleen is geweest na het overlijden van Noodle?
Onze Flip bleek toen hij alleen kwam te staan op dik 3-jarige leeftijd juist zeer te gedijen, hij bleek een solist in hart en nieren. Had ik nooit verwacht, maar ik heb hier nu een zeer relaxte kat naast me liggen. Hij is nu ruim een jaar alleen, en ik laat het zo.
Ik gebruik kattengrind van Albert Heijn: Schep & Schoon, maar Flip komt ook buiten, dus hij gebruikt de bak maar zelden.
V.w.b. kvv kan ik je niet adviseren, ik heb er geen ervaring mee. Flip heeft continue beschikking over Applaws (graanvrije brok), krijgt 1x per dag een kleine hoeveelheid Gourmet-natvoer aangelengd met heet water en vangt meerdere muizen per dag.
Laatst gewijzigd door Dorien66 op 23 jan 2017 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Rik »

Ik dacht dat Taste of the Wild ook graanvrij was. Maar inderdaad... met die Whiskas kun je gelijk stoppen. Een goede blik natvoer met hoog vleesgehalte is dan beter. Ikzelf geef Applaws brokjes (goed vleesgehalte) en Cat Lovers Gold blikvoer af en toe afgewisseld met KVV (Haaksbarf of ander merk). Van de inhoud van de brokjes van Cat Lovers Gold ben ik niet helemaal zeker/tevreden (met 28% rijst) maar de blikken natvoer zijn wel een redelijk alternatief voor KVV. Je kunt ook op zooplus kijken naar de duurdere/betere merken van blikvoer met veel vlees. Maar compleet op TOTW en Tinlo (BARFmenu) lijkt mij ook prima.

Verder zou ik ook gewoon even aankijken hoe het met Milo gaat. Zelf flink bezighouden en dan pas, als het kan, kijken of hij behoefte heeft aan een maatje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door castratenkoor »

Best kans dat hij met zijn 4 jaar prima gaat gedijen als solo-kat. Gewoon ervoor gaan. Hem mooie krabpaal bieden en uitdagingen, b.v. ligplanken langs een muur en een speel-rails.

TOTW lijkt mij prima brok ander Applaws proberen, dat doet het hier ook goed. Natvoer Whiskas meteen stoppen.

Succes, ik hoop dat het goed gaat en dat hij gelukkig wordt. (en jullie uiteraard ook)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Anne87 »

Ja dat kijken naar koopwoningen zal nog wat tijd kosten ja. Andere kat krijgt een nieuw maatje. Korte samenvatting is dat Milo niet meer gewenst is omdat hij aan onze ex relatie doet denken. Sneu verhaal, maar opties zijn naar mij of het asiel. En dat laatste, dat gebeurt niet.

Ik heb wat uitprobeergrit gekocht nu via zooplus. Hopelijk bevalt het en anders zoek ik door.

Taste of the wild is besteld en daar hou ik het voor nu op qua droogvoer. Natvoer voorlopig tinlo kvv wegens goede ervaringen (en de darmen weer rustig krijgen). Hopelijk lukt dat. Daarna de APK bij de dierenarts.

Helaas kan Milo ook niet tegen rijst. Dat maakt de keuze qua voer nog beperkter. Maar goed, ik ga zoeken als TOTW niet bevalt.

Milo heeft een krabpaal klaar staan, speelgoed, twee lieve mensen, en de rails zal ik inderdaad gaan aanschaffen. Dat is een goed idee!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Ennakee »

Veel succes met de overstap en de huizenjacht. Wanneer een kat bij iemand is waarvan hij houdt of gehouden heeft zal hij best snel aan de nieuwe situatie kunnen wennen. Eventueel kun je ook nog aan voedselverrijking denken, mocht hij zich na verloop van tijd gaan vervelen.

Succes!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door nellebel »

Het feit dat je alles wilt doen om hem gelukkig te maken en je nieuwe liefde ook maakt dat ik me geen zorgen maak. Hij komt in en warm nestje. Mogelijk geniet hij enorm van deze aandacht en is hij gelukkig bij jullie zonder katten maatje. Jij hebt zo in de gaten mocht het niet zo zijn. Hij is beter af bij jou. Weet zeker dat katten voelen als ze ongewenst zijn
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Dinky »

Weet niet of je het merk Brit kent maar die is op aardappelbasis (ik koop dat wel eens voor Dinky bij eko4petz).
Wat ik zelf nog een mooie kvv vind is DARF eko en het zusje daarvan Alroda puur. Beide gelieerd aan de biologische de groene weg slagerijen ;-)

Vind het wel heel tof dat je nieuwe partner medicijnen wil slikkende om milo maar een goed huisje te kunnen bieden. Hopelijk zijn er niet al teveel medicijnen nodig!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Dorien66 »

Dinky schreef:Vind het wel heel tof dat je nieuwe partner medicijnen wil slikkende om milo maar een goed huisje te kunnen bieden. Hopelijk zijn er niet al teveel medicijnen nodig!
Hier sluit ik me volledig bij aan!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Anne »

Wat ook kan helpen bij ernstige allergie is een luchtreiniger die de meeste allergenen uit de lucht filtert
Tof inderdaad van je partner :eclap:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Ennakee »

Zelfs zoutlampen kunnen al veel verlichting geven m.b.t allergieën, luchtverontreiniging. Voor zowel mens als dier. Ook bestaan er antihistaminica op natuurlijke basis. Dus chemische middelen zijn niet per definitie nodig.

En ik sluit mij aan bij de anderen, tof van je partner dat deze bereidt is om medicatie in te nemen. Zodat Milo bij jullie kan wonen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Anne87 »

Sorry voor de paar dagen radiostilte. Ik was veel op werk en op mobiel vind ik het toch net wat vervelender om lange reacties te typen dan via de laptop.

Mirjam, dankjewel voor je suggesties van kvv! Ik ga ermee aan de slag, even zien wat ze hier in de buurt hebben en wat de precieze samenstelling ervan is.

De mensen die met suggesties komen om de allergische klachten wat te verlichten, superbedankt! Ik wist helemaal niet dat dit mogelijk was, dus ik ga me erin verdiepen en het overleggen thuis. Ik wil het voor alle partijen zo fijn mogelijk houden, natuurlijk. Het moet een thuis voor ons alledrie zijn, niet alleen voor mij en Milo.

Het is absoluut heel lief van mijn partner om bereid te zijn medicatie te slikken omdat Milo bij ons komt wonen. Het is niet onze gewenste situatie, maar het is zoals het is. We wilden Milo altijd al graag terug, maar dan wel - gezien de allergie - pas als we een huis hadden in plaats van een appartement. Maar helaas is het zoals het is, en doen we het er maar mee. Gelukkig kent partner Milo al erg goed (heeft vroeger wel eens opgepast op Noodle en Milo i.v.m. vakanties), en ga ik nu nog geregeld bij Milo langs, soms in combinatie met partner. De band is er dus wel.

Verder hebben we wat dekentjes gehaald die we over de bank e.d. kunnen leggen, dit om makkelijk te kunnen wassen, zodat de kattenharen niet al teveel in de bank/stoelen zelf trekken. Op die manier heeft partner er hopelijk minder last van. Partner slikt antihistaminica van de drogist, en dat werkt op zich goed. Het is vooral even afwachten op de combinatie met het hooikoorts-seizoen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Anne87 »

Dinky schreef:Wat ik zelf nog een mooie kvv vind is DARF eko en het zusje daarvan Alroda puur. Beide gelieerd aan de biologische de groene weg slagerijen ;-
Ik ben vandaag bij de speciaalzaak voor dieren geweest hier, en ze hadden Alroda. Betaalbare worstjes die er erg goed uitzagen. Veel verschillende vleessoorten ook! Die ga ik in februari zeker halen. Dankjewel voor de tip. Ze zien er een stuk beter uit dan Tinlo (wat daar niet meer werd verkocht i.v.m. slechte ervaringen).
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Milo komt terug, vraagjes...

Bericht door Rvdv_91 »

Hoi Anne,

Welkom terug en welkom terug met Milo!
Ondanks de omstandigheden kan ik me voorstellen dat je blij bent dat je Milo straks weer mag verzorgen.
Ik heb geen tips voor je, want volgens mij gaat het helemaal goed komen.

Wilde toch even een soort van naar je zwaaien.
*zwaaaaaaiiiiii*
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Plaats reactie