Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Bericht door Anne »

Ik heb gisteren een haakworm gevonden in de kattebak. Naast de kattenbak lagen al diverse plekjes met overgeefsel en de worm lag zelf in nog meer overgeefsel in de kattenbak. Ik kon gelukkig zien
( aan de kleur van de brokjes) wie het was die een worm heeft en dat is Pita
Maar goed, nou moet ik dus alle bakken leeggooien, ontsmetten ( met kokend water dan, ben niet zo van de bleek) en nieuwe vulling.
Ik heb in totaal 9 bakken, waarvan drie buiten. Pita is nog nooit buiten geweest maar ik ben bang voor een besmetting met wormen via andere kat
Ik ga voorlopig terug op de houtenbak korrels vulling want het is nogal een tig bedrag wat ik voor grit moet weggooien
maar goed, even de volgende vraag.
Er zijn natuurlijk ook katten die het buiten in de tuin doen, dus niet in de buitenbak
IK kan niet de tuin ontsmetten maar krijg ik niet dan weer een herbesmetting op den duur?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Bericht door Sifra »

Die kans lijkt me altijd aanwezig, dus ik zou als ik jou was wel een paar keer per jaar blijven ontwormen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Bericht door Anne »

Maar moet je dan ook standaard na elke ontworming steeds alle kattenbakken leeggooien en ontsmetten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Bericht door kansarmedieren »

Was het geen spoelworm? Leek het op een elastiek? Katten blijven vaak hun hele leven drager van de worm de cysten nestelen zich in het lichaam en kunnen elk moment weer uitgroeien tot wormen. Dus gewoon regelmatig ontwormen lijkt me voldoende. Haast elke kat heeft ze bij zich.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Bericht door Anne »

Het leek inderdaad op een elastiek!! Ik dacht dat ze er een te pakken hadden en hadden opgegeten en daarna weer uitgebraakt hadden!! Totdat het ineens bewoog :-x
Ik heb gegoogled op afbeeldingen en volgens mij was het een haakworm, maar spoelworm kan ook!!
Dus dan is het beter om de drie maanden te ontwormen en hoef ik op deze manier niet alle kattenbakken te ontsmetten en de vulling weg te gooien?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Bericht door kansarmedieren »

Nee lijkt me niet nodig bij sommige katten is de besmetting hardnekkig ik heb een kat gehad die ik een jaar lang elke maand heb ontwormt voordat het onder controle was. Als ze het overgeven zijn ze flink besmet dus eerst elke 3 maanden lijkt me voldoende zie je de wormen nog dan vaker maar dan wel in overleg met je dierenarts. Met welk middel ontworm je?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbakken ontsmetten na ontworming

Bericht door Anne »

Met Mansonil all worm cat

Heel erg bedankt voor het meedenken, dat scheelt een hoop werk ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie