Help! Vraag over kattengrit

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
xx--chantal
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2016 12:26

Help! Vraag over kattengrit

Bericht door xx--chantal »

Hallo!
Ik heb 2 Noorse boskatten en ben al een tijdje op zoek naar goed kattengrit. Ik vind het handig dat het grit fijn is zodat het goede klonten vormt en ik het goed schoon kan houden. Ik schep het er iedere dag uit. Grof vind ik niet fijn omdat je de plasjes er niet goed uit kan halen. Nu ben ik overal Eem beetje aan het kijken voor fijn grit wat lekker ruikt en ook eigenlijk niet te duur is. Bij de reacties staan er meerdere tussen die hun bak zelden leeg gooien. Dat lukt bij mij dus niet omdat sommige plasjes op de bodem gedaan worden doordat ze het grit opzij schuiven. Dan plakt het dus op de bodem en word het geen goede klont, dus moet ik om de paar dagen heel de bak leeg gooien en helemaal schoonmaken. Ik doe er wel genoeg grit in. Heb al geprobeerd met kranten op de bodem maar die maken ze helemaal kapot. En ook al met backing soda op de bodem maar het maakt niks uit. Zo is het grit nog duur als ik er om de paar dagen alles uit moet gooien. Heeft iemand een tip?? Of hoe komt het dat andere mensen wel elke dag netjes hun behoeftes eruit kunnen scheppen en er zeker een week mee kunnen doen?

Groetjes Chantal
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door Rik »

Ik gebruik biokat's classic 3 in 1 fresh. Is wel "grof" maar klontert goed.

Tip is om echt meer in de bak te doen. Ze mogen niet tot de grond kunnen graven. Zorg ervoor dat de plas de onderkant nooit kan raken en als de klontering dan goed is blijft je bak schoon.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door Dinky »

Hier wordt inderdaad ook wel tot de bodem gegraven. Met meer grit in de bak komt het zo ongeveer over de rand. Sommigen zijn gewoon echte gravers (net als dat er wel tegen de zijkant wordt geplast).

Mijn tip: gooi het grit in een oude emmer wanneer je de bak schoonmaakt.Wanneer je een oude zeef/vergiet hebt zou je het grit daar doorheen kunnen gooien. Dan kan je het na het schoonmaken van de bak opnieuw gebruiken zonder het nog goede grit weg te moeten gooien ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik hetzelfde als Rik en dat bevalt mij prima.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik heb er hier ook zo eentje (Ginger) die het nodig vind om de inhoud van de bak naar één kant te schuiven, en dan een plas te doen in het vrijwel lege deel. Als zij naar de bak gaat, is het eerst een hele volksverhuizing: wat een herrie en een gedoe voor een plasje :cry:

Ik doe inderdaad de bakken zo vol mogelijk om het onmogelijk te maken om het helemaal naar één kant te schuiven, maar dat lukt maar ten dele. Ze gooit het grit er ook wel eens uit, of plast tegen de zijkant. Denk dat ze het grit niet fijn vind. Ik gebruik ook biokat classic 3 in 1 zonder parfum. Ik heb ook wel eens fijner grit gebruikt: maakte niks uit, en ik vind het ook niks, want dat geeft stofwolken.

Dus bij mij gaat er minstens zo'n grote zak per week doorheen. :-|

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door castratenkoor »

In mijn grote hoge bakken is het niet mogelijk alles naar een kant te fietsen, hier nooit plassen tegen de bodem geplakt. Wel Bob die op een gewone kattenbak gaat, een sigaar neerlegt waar een Duitse Herder jaloers op zou zijn en dan gewoon weglopen. Nou dan wil ik wel lopen om dat gauw op te ruimen........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door ErikPhilippus »

Haha, die Bob :grin: Zet 'm op!
:joint:
karolijn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2016 17:24

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door karolijn »

Hier biokats micro. De hele zak gaat in de bak en daar doe ik 4 a 5 weken mee.
Dat is dan een aardig dikke laag, vanaf een week of 3 vind ik echter al wat aan de dunne kant worden.
Gelukkig hier geen graafgrage katten, was het maar zo'n feest dat ze het wat netter onder zouden graven, maar dus ook geen problemen met pies tegen de bak aan.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door Anne »

Ik gebruik deze http://static-images.jumbo.com/product_ ... 60x360.png
Hij is ook heel erg fijn en klontert goed. Het nadeel is de uitloop
Ik doe altijd heel veel in de bak zodat ze zich echt een breuk moeten graven willen ze tot op de bodem komen ;-) Deze klontert zo goed dat ik vrijwel nooit iets hoef weg te gooien Het ruikt ook nog eens lekker :smile:
Ik koop deze grit voordeliger bij de boni, dat heeft dan een andere naam, maar is precies hetzelfde
Het is wit met een blauwe korrel er tussen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
xx--chantal
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2016 12:26

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door xx--chantal »

Bedankt voor al jullie tips! Ik ga eerst is proberen om er toch meer in te gooien. Ik ben begonnen met bio CAT's Classic 3 in 1 fresh. Maar daar vond ik dat de klonten niet genoeg samen klonten waardoor je toch 'natte' grit korrels krijgt. En die van de jumbo is heel fijn, AH heeft ook zulke dozen maar vind ze vrij prijzig als ik vergelijk met bio CAT's of iets dergelijks.

Als het nog niet lukt met een dikkere laag grit horen jullie me weer! Haha!! Bedankt allemaal!!
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door Arjuna »

Ik gebruik biokats men... voor mij nooit meer wat anders. Ik gooi de bakken (heb er 2 staan) niet mega vol, 1 is een graver ... ookal komt de plas op de bodem, dit klontert mee en is er met een schepje goed uit te halen. Ik vul na het verwijderen het grit weer aan als dat nodig is.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door Anne »

xx--chantal schreef:Bedankt voor al jullie tips! Ik ga eerst is proberen om er toch meer in te gooien. Ik ben begonnen met bio CAT's Classic 3 in 1 fresh. Maar daar vond ik dat de klonten niet genoeg samen klonten waardoor je toch 'natte' grit korrels krijgt. En die van de jumbo is heel fijn, AH heeft ook zulke dozen maar vind ze vrij prijzig als ik vergelijk met bio CAT's of iets dergelijks.

Als het nog niet lukt met een dikkere laag grit horen jullie me weer! Haha!! Bedankt allemaal!!
Ik heb een vergelijkend warenonderzoek gedaan

Ik betaal voor 6 liter 3,59
3,59 gedeeld door 6liter = 0,60 per liter. 0,60 c x 30 liter= E18,00
Bij zooplus kost 30 liter biocats classic of fresh 19,99
Ik ben dan toch iets voordeliger uit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door EmmaH90 »

Ook ik heb een zeer bedreven graver. Die sukkel wil tijdens het plassen dus eigenlijk niet met zijn pootjes in het grit staan maar op bodem.. zucht. Wat bij mij hielp was heeeeel fijn grit en sinds ik wel met een luchtje gebruik doet hij het op 1 of andere manier ook minder. SOwieso graaft ie dan na afloop minder, waardoor niet het halve plasjegrit door de bak verspreid ligt. Ik denk dat hij dan zijn plasje minder goed ruikt? Ik heb geen idee, het werkte in ieder geval. En inderdaad een dikke laag!

Tigerino Canada Kattenbakvulling - Babypoedergeur
Aluyx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2016 09:03
Locatie: Hengelo

Re: Help! Vraag over kattengrit

Bericht door Aluyx »

Wij hebben biocats 3 in 1, en het werkt geweldig, geur gaat goed weg, en met de dikke laag die we erin doen hebben we ook nauwelijks last van vastgeplakte plasjes op de bodem.
Maar Mist heeft soms geen zin om zijn drol te bedekken, het verbaast me hoe snel Whiskey dan naar de bak vliegt om dit te doen voor haar, het ziet er best komisch uit, haha.
Plaats reactie