poes gaat bevallen, bench nodig?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Cherie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2016 20:07

poes gaat bevallen, bench nodig?

Bericht door Cherie »

Beste allemaal,

Wij hebben zelf drie katten, 2 van 1 jaar en een kitten van vier maanden. De kitten van vier maanden komt uit een nestje dat wij hebben opgevangen omdat het gedumpt was bij de bushalte. De kittens waren toen 5 weken en al behoorlijk actief.

Nu hebben wij een zwangere moederpoes in ons gezin opgenomen, omdat zij anders op straat kwam te staan of naar het asiel gebracht zou worden. Ze is van harte welkom.

De eigenaar weet niet hoe lang zij al zwanger is, ze is wel bol, maar ik voel geen kittens.
Mamapoes loop inmiddels een aantal uur per dag rond in huis met onze eigen katten, dit geeft wel wat stress aan beide kanten.
Het idee is dat zij haar nest in een kamer op de bovenste etage gaat krijgen. Het blijft natuurlijk een kat dus tja, je weet het niet. Ik zou wel heel graag de deur daar openlaten, maar de trap is zo'n eng open geval. Ook is de kamer op zich prima ingericht, voor kittens vanaf een week of 5, ik vind het wat spannend om ze daarvoor los te laten lopen.

Is het een idee om ze in een bench te doen? Of is jullie ervaring dat het deurtje toch continue openstaat (want mamapoes zal toch ook eruit moeten) en is een werpkist net zo handig?

Tips? Eigenlijk zijn alle tips wel welkom omtrent dit onderwerp. De bevalling zal me prima lukken qua assistentie, met met pasgeboren kittens ben ik niet bekend.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: poes gaat bevallen, bench nodig?

Bericht door Sifra »

Een (afgedekte) bench of een werpkist kan allebei, maar een doos met handdoeken kan ook. Grote kans dat de poes een ander plekje kiest (je bed of kledingkast :lol: ). Probeer de doos in ieder geval neer te zetten op de plek in de kamer die haar voorkeur heeft. Natuurlijk moet ze al vertrouwd zijn met de beoogde kraamkamer. Hier kun je lezen over de zwangerschap en bevalling van Mila. (Als je alleen de bijdragen van baasje Sharon leest, krijg je een aardig beeld van alle perikelen.)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poes gaat bevallen, bench nodig?

Bericht door Anne »

wat mooi dat jullie haar hebben opgenomen en dat ze niet op straat hoeft te bevallen!!
Ik weet zelf niks van bevallingen af bij katten maar wil je er op wijzen de moederpoes wel binnen te houden, als er iets met haar buiten gebeurt (ongeluk) dan zit je met een stel kittens die moedermelk echt nodig hebben
Succes met alles, sterkte met de zenuwen ( dat zou ik dan in dit geval tegen mezelf zeggen, mocht het mij ooit overkomen) ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cherie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2016 20:07

Re: poes gaat bevallen, bench nodig?

Bericht door Cherie »

bedankt voor jullie antwoorden! Er staat een heel grote doos en ze ligt er inmiddels graag in, en heeft het ook helemaal zelf opgemaakt (wat een rommelkont!!) :)
Plaats reactie