Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Doorn

Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Doorn »

Goedemorgen,

Kent iemand een kattenluik waarbij het mogelijk is om een kat binnen te houden en een kat naar buiten te laten? Ik krijg binnenkort een kitten en ik wil de kitten nog niet naar buiten doen voorlopig, maar de kat die ik heb is eraan gewend om naar buiten te gaan dus die zou dat moeten kunnen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Maar 100% safe is dat niet. Een kitten kan makkelijk met de grote kat meeglippen. Ik zou er eerder voor kiezen de grote kat tijdelijk even zelf in en uit laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Doorn

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Doorn »

Ik had inderdaad een kattenluikje gehaald met chip en toen bleek dat degene die ik gehaald had alleen werkt van buiten naar binnen en dat schiet dus niet op. Dank je wel voor de link. Ik ga eens kijken of ik hier wat mee kan. Ik heb nu een kattenluik in het raam, dus het moet wel passen.
Doorn

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Doorn »

Ik moet maar hopen dat het goed gaat, want ik werk en overdag kan ik de kat niet in en uitlaten.
Vandaar dat ik graag een kattenluik wil waarbij het geregeld wordt. Laten we hopen dat de kitten niet zo slim is dat hij mee glipt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Rik »

Doorn schreef:Ik had inderdaad een kattenluikje gehaald met chip en toen bleek dat degene die ik gehaald had alleen werkt van buiten naar binnen en dat schiet dus niet op.
Is dat niet gewoon instelbaar bij alle luikjes?

Bij de omschrijving op zooplus staat dat in ieder geval wel:
Manueel 4-richting-draaisluiting met aanduiding van de actuele instelling door pijlen:
Naar binnen en naar buiten: standaardpositie bij normaal gebruik van het kattenluik
Alleen naar buiten: kan het huis verlaten, maar niet meer naar binnen
Alleen naar binnen: kat kan het huis binnengaan, maar het niet meer verlaten
Compleet gesloten
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... rte/407544

Of bedoel je dat de chip alleen van buiten naar binnen werkt? Ja, dat is bij die sureflap wel aan beide kanten:
Controleert het passeren van het kattenluik in beide richtingen
Maar inderdaad, zo'n kleintje glip natuurlijk vrij makkelijk mee. Zeker als het kitten dicht in de buurt van de kat wil zijn.

Bij zooplus staat er ook nog een "Adapter voor montage in glas" dus of dat standaard zonder die adapter in glas kan moet je eerst even uitzoeken.
Montageadapter voor ruiten:
  • Niet bij de levering inbegrepen
  • Dient als passtuk voor het bedekken van grotere gaten
  • Bestaand uit twee delen
  • Doorsnee: 28,5 cm
  • Dekt gaten met een doorsnee van 21 tot 26 cm af
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Doorn

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Doorn »

Ja, bij het kattenluik dat ik had gekocht, werkt de chip alleen van buiten naar binnen en van binnen
kan iedere kat gewoon naar buiten met of zonder chip. Je kan het wel afsluiten, maar dan sluit je het voor beide katten af. Dat schiet niet op.

Ik ben er de eerste paar dagen bij als de kleine er is; als blijkt dat hij bij mijn andere kat echt in de buurt blijft, dan moet ik ze als ik werk uit elkaar halen denk ik, zodat zij wel naar buiten kan blijven gaan en hij binnen blijft. Gewoon een deur ertussen dicht doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Rik »

Misschien vindt je kat het wel heel leuk om binnen te blijven bij je kitten. Lekker samen spelen en raggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Doorn

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Doorn »

Het zou zomaar kunnen. Ze is heel sociaal, alleen een klein beetje dominant. Ik had eerst samen met haar een andere kat, maar die is 4 maanden geleden zoek geraakt. Overal gezocht, maar helaas niet meer gevonden. Zij speelden veel samen en dat vond ze heel gezellig. Vandaar dat ik er nu weer een kleintje bij neem.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik na zo'n ervaring het risico niet meer nemen ze los te laten.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Rvdv_91 »

Onze Snickers is hét toonbeeld van hoe een kat(er) kan veranderen door een ander gezelschap en leefomgeving.
Wij woonden altijd op het platteland, in een chalet van 9x4 meter.
Met een riant weiland (1,5 hectare) was er ruimte genoeg om lekker buiten te spelen.
Drie jaar lang was dat dé thuisbasis voor onze Snickers.

Totdat hij op een middag niet meer thuis kwam. Na vier lange dagen kwam hij thuis, al strompelend.
Doordat Snickers op het verkeerde moment op de verkeerde plek was, werd hij aangereden.
Een heupluxatie en patella luxatie, met door de plak enorme wonden op zijn achterpoten.
Van Snickers was nagenoeg niets meer over, hij woog nog maar de helft van wat hij woog voor het ongeluk.

Snickers knapte op, leerde opnieuw lopen en leerde omgaan met zijn handicap.
In 2015 zijn wij verhuisd naar een huis dat bijna 4 x zo groot is.
Met een ander vriendje (Maine Coon Jesper) en meer leefomgeving, is Snickers enorm veranderd.
Hij heeft niet meer de behoefte naar buiten te gaan.
Hij komt in de avonden bij ons op schoot liggen (dat deed hij eerder nooit..) en geniet van alles om zich heen.

Ik ben het dus wel eens met Rik, dat een ander maatje de behoefte om naar buiten te gaan, kan doen afnemen.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Doorn

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Doorn »

Ze is er nu aan gewend om naar buiten te gaan en bij haar gaat het wel goed. Ik heb eerder twee katten gehad die in deze omgeving met naar buiten gaan 18 en 21 jaar zijn geworden. Het is natuurlijk een risico, maar ik vind dat katten buiten moeten kunnen zijn. Ikzelf ben wel banger geworden, maar dat moet hen niet in de weg zitten. Dat zou egoïstisch zijn. Ik hoop dat een kleintje erbij voor haar gezelliger is, want ze mist duidelijk het spelen en bij elkaar liggen en als ze dan meer binnen blijven; des te prettiger voor mij.
Dorien66

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Dorien66 »

Laten we alsjeblieft niet weer die oeverloze discussie gaan voeren over wel of niet buiten. Ieder maakt daarin zijn/haar eigen keuze, zoals we op alle fronten in het leven onze eigen keuzes maken.

De primaire vraag 'Kent iemand een kattenluik waarbij het mogelijk is om een kat binnen te houden en een kat naar buiten te laten?' kan ik helaas niet beantwoorden, ik heb geen flauw idee. Ik dacht dat het d.m.v. chips wel kon, maar ja, zo'n uk glipt er zo mee door. Dus óf de oude kat binnenhouden als je weg bent (luik op slot), óf de uk in een aparte ruimte.
Al met al een lastig probleem. Succes ermee.
Cerna

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Cerna »

Doorn is alweer vertrokken.

Doe je moeite door te googelen (wat hij/zij ook heel goed zelf had kunnen doen) en dan is het bedankt en dat was het dan. :cry:
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Kattenluik; een kat binnenhouden en een kat naar buiten

Bericht door Mariskings »

Nou lekker dan. Wilde net aangeven dat je met een Sureflap wel dat knopje kan draaien dat geen enkele kat naar buiten kan, maar wel naar binnen mocht je het beestje buiten laten.
Maar laat maar weer dan :lol:
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Plaats reactie