kattenbak in kast bij kitten?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
kittentjes

kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door kittentjes »

Ik zag hier op het forum leuke ideeën voor een kattenbak die je in een kast kan maken. Leek mij ideaal. Nu heb ik een soort speelgoedkist van hout waar dit wel mee zou kunnen. Handigste is wel een open bak erin te zetten. Ik wil waarschijnlijk een peewee systeem daar heb ik ook open bakken van gezien. Omdat de kist van boven open gaat is dit wel handiger met even schoonmaken lijkt mij dan een bak met een kap.

Mijn vraag is eigenlijk als je je kittens net thuis hebt, snappen ze dan dat ze daarin moeten of moet je ze zelf even erop zetten? Ik kan de deksel natuurlijk even open laten in het begin. Is het niet vervelend voor katten als het wat donker is daarbinnen?
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door Kimm »

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk dat niet alle katten dit zullen accepteren. Hier moet ik ook een open bak hebben. Ik heb ook een dichte en daar gaat Moes ook op en ook op de open, maar als hij die keuze niet heeft en er alleen een dichte bak staat gaat hij bovenop de deksel van de kattenbak.. Beetje gek haha maargoed.
Je kunt het natuurlijk wel proberen.
Je kunt er een "ingang" gat in maken en misschien nog wat "lucht" gaten en dan een open bak er in. Omdat je voor twee kittens gaat heb je toch meer bakken nodig. Dus dan kun je bv twee normale open bakken (of de onderkant van opbergboxen of iets) neerzetten, en dan ook een in de kist. Dan hebben ze de keuze, het belangrijkste is natuurlijk ten eerste dat ze netjes op de bak gaan. En misschien vinden ze het dan wel prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door castratenkoor »

Als je je kittens net in huis hebt is het handig inderdaad om ze even de weg te wijzen. Maar dat hebben ze over het algemeen gauw door waar eten, drinken en kattenbak is. Gewoon de eerste paar dagen af en toe erop zetten, tot je zeker weet dat ze de weg weten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door kittentjes »

Mocht het een probleem voor ze zijn kan de klep ook open natuurlijk, maar dat is mijn insteek niet ;-) Ik zal het inderdaad wel eerst eens proberen. Ik heb hier al een open bak liggen die ik voor de konijnen gebruikt heb dus die is alvast reserve.
kittentjes

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door kittentjes »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dit weekend hebben we de kist klaar gemaakt! Zo ziet het eruit! Achter de plastic bak hang ik het schepje nog op.
Nu hopen dat ze er straks op willen.

Twijfel nog over het grit van de Lidl of van AH schep en schoon, over die laatste hoor ik positieve verhalen van de Lidl weet ik het niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door Dinky »

Ziet er in ieder geval mooi uit :-)

Ik heb met beide soorten grit geen ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door Dorien66 »

Ik gebruik al heel lang Schep & schoon fijne korrels, klontvormend. Bevalt mij uitstekend. Moet ik wel bij vermelden dat Flip zelden gebruik maakt van de kattenbak, want hij komt overdag buiten en wij hebben een plek in de tuin waar hij graag gaat.
kittentjes

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door kittentjes »

He wat gek, op de gewone site zie ik de foto's niet en op talpatalk wel!
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door Dani_84 »

Ik gebruik ook de korrels van schep en schoon, de klontvormende. Dat bevalt mij echt heel goed. Het is zuinig in gebruik en als je de klonten en de poepjes eruit haalt, zijn de resterende korrels echt nog helemaal schoon.

Volgens mij is het kattenbakgebruik van een kat erg persoonlijk. Het scheelt denk ik wel dat het nog kittens zijn die je nog wat kunt leren.

Onze katten gaan samen op één bak, maar die maak ik wel drie keer per dag schoon. Ivy wacht soms ook echt totdat je hebt schoongemaakt en gaat daarna gelijk dankbaar erop. :D Big gaat ook wel vaak buiten.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door Rik »

kittentjes schreef:Dit weekend hebben we de kist klaar gemaakt! Zo ziet het eruit! Achter de plastic bak hang ik het schepje nog op. Nu hopen dat ze er straks op willen.
Mooie kist. Het zou overigens voor die kleintjes nog wel een heel gedoe kunnen zijn om erin te gaan (ik zie een redelijk groot gat tussen de ingang en plastic bak). Het kan dus zijn dat ze hier wat ouder voor moeten zijn straks (half jaartje tot jaar?). En bij het wennen kun je de deksel open laten. Maar uiteindelijk denk ik wel dat ze erop zullen gaan. Misschien kun je met een heel smal plankje (aan beide kanten met een dwars-plankje op de grond) dat gat bij die ingang wat kleiner/toegankelijker maken. En dan voor de kittens nog een opstapje (?). Klinkt misschien overdreven (misschien is het dat ook), maar als ze nog klein zijn lijkt het me een hele sprong (hoewel ze bij andere dus de grote sprong in een cementbak maken dus misschien valt het mee :)).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door castratenkoor »

Rik ik denk dat jij kittens wat onderschat ;-).
Het lijkt mij prima toegankelijk voor kittens vanaf een week of 8.
Ik zou wel in het begin deksel van de kist eraf laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door Rik »

Ja, het is voor mij ook 20 jaar geleden... :) alleen wat ik vorige week van die onhandige klungetjes van mij gezien had (6,5 week) dacht ik toch wel dat ze met hun pootjes tussen die plastic bak en hout terecht zouden kunnen komen. Maar goed... volgens mij gaat dat met die coördinatie in een paar weken ook heel snel beter, dus zal het wel meevallen.

(de tweede foto was n.l. niet zo goed zichtbaar en ik dacht dat het een groot gat was :))
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door kittentjes »

Bedankt Rik, ik denk dat het wel meevalt het gat lijkt op die foto groter dan het is. De kittens zijn als ze komen ook alweer bijna 13 weken dus kunnen ze alweer veel meer. Mocht het niet gaan kan er ook een handdoek oid tussen. Het komt omdat de binnenbak een beetje schuin afloopt van boven naar beneden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het een hele mooie oplossing zo is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kattenbak in kast bij kitten?

Bericht door Rik »

Ja, dat klopt... je zult snel genoeg zien of het lukt (en inderdaad zijn ze met 13 weken al een stuk handiger). Er zal straks bij mij in de hal ook een katten-meubel moeten komen waar de kattenbak in past :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie