Kattenren

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Kattenren

Bericht door Mon Chou »

Ik heb even een vraagje m.b.t. een kattenren.

Gezien ik nu 2 nierpatiënt-katjes heb, durf ik die 2 eigenlijk niet goed meer vrij buiten te laten lopen. Maar hen volledig de buitenlucht ontzeggen, wil ik ook weer niet. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een kattenren van redelijk formaat. Weet iemand toevallig een goed adresje daarvoor?

Ook heb ik mij al wat ingelezen vwb de gaasdikte. Wat ik zie, is dat er verschillende maasgrootte wordt gehanteerd. Zo ben ik 1.9 cm, 2.4cm en 5cm tegengekomen. Wat is nu eigenlijk een gebruikelijke, maar vooral katveilige maat?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenren

Bericht door Rik »

Ik denk eigenlijk... hoe groter hoe beter. Het hangt een beetje af van hoeveel van je tuin je er voor wilt gebruiken.

Dit waren de eerste hits op Google dus die zul je hoogstwaarschijnlijk al gevonden hebben:
http://www.kattenrennen.com/
http://www.kattenrennen.nl/
http://www.marktplaats.nl/z/dieren-en-t ... goryId=395
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Kattenren

Bericht door Mon Chou »

Dank je Rik voor de links. Die had ik inderdaad al gevonden en al meteen een mail gestuurd voor een eventuele offerte.

Ik zat eigenlijk te denken aan een grootte van 7m lang, 3m breed en 2m hoog.
Maar weet eigenlijk niet of dat voldoende is....heb eerlijk gezegd totaal geen idee of dat misschien nog te klein is.
Moet wel zeggen dat ik het maar lelijke dingen vind....het komt de tuin in ieder geval niet ten goede :oops: :lol: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenren

Bericht door Rik »

Ja, het andere alternatief is toch de gehele tuin afzetten. Maar als dat te groot is (of niet kan), dan is een ren natuurlijk een goede oplossing. Als je de ren groot genoeg maakt kun je er natuurlijk ook een tafel inzetten waar je ook zelf lekker thee kunt drinken (of borrelen) gezellig met de katten :lol: Maar mij lijkt verder 7x3x2m wel een mooie maat (hoewel ik er geen ervaring mee heb). Je ziet op die foto's ook veel rennen die zelfs kleiner zijn. Dus je moet een beetje kijken hoe het in de tuin past (liefst tegen het huis met een kattenluik of via een kattentunnel). Als je tuin bijvoorbeeld 9 of 10 meter lang is dan kun je die laatste paar meter er misschien ook nog bij pakken. Het is wel van belang dat je er voldoende afleiding in zet. Een boom/struiken en/of krabpalen. Dat zie je ook op al die foto's. Het moet natuurlijk een buitenverblijf zijn waar ze ook lekker kunnen snuffelen/spelen e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Kattenren

Bericht door Mon Chou »

Het hele perceel afzetten wordt denk ik een klein probleempje.....deze is een 600 vierkantemeter. Krijg dan denk ik ook een beetje het gevoel in een gevangenis te zitten :lol: . Buiten dat heb ik hier verschillende verhogingen. Hierdoor kan ik dus ook niet de ren rechtstreeks aan het huis koppelen. Het moet dus eigenlijk een losstaande ren worden.
De "afleiding" was ik ook tegengekomen. Er zitten echt best hele leuke ideeën tussen :grin: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenren

Bericht door Rik »

O, maar dan heb je wel lekker veel ruimte om zo'n ren neer te zetten. Dan is het niet zo dat je een tuintje van 10x6 hebt en daar een ren in moet proppen. Dus zo "lelijk" zou het ook niet staan. Overigens hoeven verschillende verhogingen bij het huis niet zo'n probleem te zijn. Als je bijvoorbeeld op http://woutmorren.nl/fotos (onderaan die pagina) kijkt dan zie je dat een handige klusman ook zelf een ren kan bouwen met houten palen. Je zou in het begin tegen het huis een "lage" tunnel (houten paaltjes met gaas afgeschermd) kunnen maken die dan tot een grotere ren leidt. En dat zou dan ook weer palen kunnen zijn. Misschien minder duurzaam/stevig dan metaal maar wel een stuk goedkoper denk ik. En met hout en gaas ben je meer flexible om verschillende verhogingen te overbruggen. Tevens is het minder "lelijk" of "aanwezig" in de tuin als het van hout is. (Tenminste... dat lijkt mij a.d.h.v. die foto's)

Ook mooi: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p543633
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenren

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een ren opgebouwd van kennelplaten van Corton in Kampen. Die kennelplaten kun je op maat laten maken en zitten met hulpstukken aan elkaar bevestigd. Met verhuizing uit en in elkaar te zetten. Die van mij zit aan het raam en ze kunnen er via een kattenluikje in en uit. 10 meter lang.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kattenren

Bericht door Sifra »

Ik heb een kennel van groene metalen buizen met groen geplastificeerd harmonicagaas. Dat vind ik zelf niet lelijk.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Sientje1
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2016 09:43

Re: Kattenren

Bericht door Sientje1 »

Wij willen onze poes mee op vakantie nemen en zoeken een simpele opvouwbare kattenren om mee te nemen ,is die te koop en waar ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenren

Bericht door castratenkoor »

Ja er zijn benches te koop die opvouwbaar zijn, in diverse maten, ik heb de grootste hondenbench - bij Pet's Place gekocht. Is 2 meter denk ik, heeft een kat met nierfalen een aantal weken ingezeten met een catheter. Paste alles in wat hij nodig had, kattenbak, eet- en drinkbakken, klein paaltje, mandje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Kattenren

Bericht door Mon Chou »

Ben inmiddels (sinds vandaag) geslaagd....en de koop is gesloten :grin: .

Plan was alleen wel gewijzigd. Vond het plan wat ik bedacht had toch een beetje te recht toe recht aan. Dus terug naar de tekentafel en nu wordt de ren 9 meter lang en 3 meter breed. Met in het midden van de lengte een erker waar een rieten dak op komt. Ben er helemaal blij mee :edance: .

Alleen wordt hij pas in juli geplaatst....dat is dan weer wel jammer :lol: . Maar ter compensatie komt het bedrijf a.s. vrijdag een leenren brengen. Zo kunnen de oudjes bij goed weer toch nog lekker naar buiten :smile: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
MFHSchoonbrood
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2016 12:23

Re: Kattenren

Bericht door MFHSchoonbrood »

Ik zie de poster hier dezelfde vraag stellen als waar ik mee zit.
Ik ben ook van plan om een stukje van de achtertuin af te zetten, maar op de ene plek zeggen ze kleine gaas grote (1.5 tot 1.9cm) en op de andere grote (5cm).
Wat is nu eigenlijk de aanbevolen grote voor katten?

Of is dat antwoord ook per geval verschillend, zo ja, waar hangt dat dan vanaf :)

Ik kan me voorstellen dat ze bij de kleinere gaten niet makkelijk aan het gaas kunnen knagen, wat veiliger lijkt voor de tandjes...

Ik zie ook op veel fotos gewoon verzinkt gaas en op andere geplastificeerd... maakt dat nog wat uit?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Mich
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Kattenren

Bericht door Mon Chou »

Mijn ren is afgelopen weekend geplaatst :grin: .

Ik heb gekozen voor de grote mazen, gezien ik begrepen heb dat dit het veiligste is. De kleine mazen worden eigenlijk gebruikt voor een voliere. De katjes kunnen bij deze kleine mazen met hun kussentjes vast komen te zitten (naar wat ik begrepen heb). Wat weer tot verwondingen kan leiden.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenren

Bericht door castratenkoor »

Ik heb aluminium kennelplaten met mazen van 5 bij 5.
Wat mij betreft 1 nadeel - domme vogeltjes gaan er nog wel eens doorheen.
En dat loopt vaak niet goed af voor ze.
Dat is wel een stuk minder geworden sinds ik zeil over de laatste 2,5 meter heb gedaan.

Dat was om te voorkomen dat Clarie - met witte snuit en oortjes - ging liggen zonnebaden. En om huidkanker te voorkomen dus maar zeil erover. Gaat alleen om achterste kwart gedeelte.
Maar ik merk dat er nu ook minder vogels de ren in gaan. Misschien doordat bij dat achterste deel een struik staat die altijd vol luis zit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie