Geschikt kattentuigje?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
SiepCody
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:07

Geschikt kattentuigje?

Bericht door SiepCody »

Hallo,

Ik wil een kattentuigje aanschaffen voor mijn kat en heb ik rond gekeken en is dit het tuigje dat me aansprak. (ook vanwege de prijs)

http://www.wish.com/c/55920fafebcb0040619250ba

Is dit een geschikt tuigje voor mijn kat?

Groetjes! :smile:
Dorien66

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum!

Ik kan het niet zien, dan moet ik me aanmelden en dat wil ik niet. Heb je geen andere link?
En waar wil je hem voor gaan gebruiken? Ik bedoel voor alleen uitlaten, of om aan de lijn in de tuin te blijven?

Zelf heb ik deze http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... ixie/29290, kost bijna niks. Ik heb hem gebruikt bij het voor het eerst naar buiten gaan (eerste week - 10 dagen rondje om het huis en door de tuin). Nu hangt hij voor 'noodgevallen' aan de kapstok, Flip loopt namelijk gewoon los (kan hier heel goed). Maar mocht ik hem eens moeten opzoeken, kan ik hem dan mee terug naar huis nemen aan het tuigje, dan hoef ik niet met een worstelende kat in mijn armen te lopen ;-)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Sjanke »

Ik heb toch weer voor suède gekozen, lijkt mij wat zachter of soepeler. Nadeel is wel dat ze eigenlijk altijd scheuren bij de gaatjes, ze gaan maar een paar jaar mee. Geen idee of daar nog kwaliteitsverschil in zit.

Onze katten zijn vrij klein, de nylon varianten die ik zag waren vrij grof.
SiepCody
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:07

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door SiepCody »

Dorien66 schreef:Welkom op het forum!

Ik kan het niet zien, dan moet ik me aanmelden en dat wil ik niet. Heb je geen andere link?
En waar wil je hem voor gaan gebruiken? Ik bedoel voor alleen uitlaten, of om aan de lijn in de tuin te blijven?

Zelf heb ik deze http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... ixie/29290, kost bijna niks. Ik heb hem gebruikt bij het voor het eerst naar buiten gaan (eerste week - 10 dagen rondje om het huis en door de tuin). Nu hangt hij voor 'noodgevallen' aan de kapstok, Flip loopt namelijk gewoon los (kan hier heel goed). Maar mocht ik hem eens moeten opzoeken, kan ik hem dan mee terug naar huis nemen aan het tuigje, dan hoef ik niet met een worstelende kat in mijn armen te lopen ;-)

Hoi Dorien!

Ja daar heb ik ook naar gekeken, alleen als je dat wil bestellen moet je een minimum bedrag van 14 euro uitgeven, dat was het enige probleem. En ik wil het tuigje inderdaad alleen gebruiken om mee te wandelen.

Afbeelding
Afbeelding

Is dit wel zichtbaar?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Adriana »

deze combinatie van 'auto-tuig' en uitrollijn met een paardestaartelastiek om schokken op te vangen, bevalt hier uiteindelijk het best.
het voordeel van het tuig is dat er geen bandje om de hals van de katjes zit en ik heb de meest handige en meest ondernemende kater Bolle nog niet betrapt op uitbraak.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... ere/474104

http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... xie/504381
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Sifra »

Volgens mij kunnen katten zich heel gemakkelijk uit dit tuigje bevrijden door achteruit te lopen en dat is nou juist de tactiek waarvan veel katten zich bedienen. Ik zou dit tuigje persoonlijk niet gebruiken. Ik gebruik iets dergelijks als Dorien, in combinatie met een korte flexlijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Dorien66

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Dorien66 »

Ik bestel bij Zooplus ook altijd de droge brokjes, dus ik zorg gewoon dat ik aan het minimum bestelbedrag voor gratis levering kom als ik iets goedkoops daarvandaan wil hebben ;-)

Foto's nu wel zichtbaar, dankjewel. Persoonlijk zou ik ook bang zijn voor achteruit loskomen bij zo'n tuigje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Adriana »

het tuig zit voor en achter de voorpoten en wordt daar boven op de rug op één plaats bij elkaar gehouden.
op foto 2 van de serie van de fabrikant kun je dat goed zien.
daar zit dus ook de druk en niet rond de hals.
aan de voorkant onder de kin tot onder de buik zit een zachte brede en comfortabele band.
achteruit lopen of eruit wurmen heeft geen zin want er zit daar geen ruimte en ze kunnen er met de poten niet bij.
in de auto zitten ze op een fleece of dikke handdoek op schoot of liggen rustig in tuig maar los op de achterbank.
op mijn volkstuin zit er een baksteen aan een langere lijn aan de andere kant en een belletje, dan hoor ik gelijk wanneer Bolle 'op stap' gaat. of de flexlijn in de uitrolstand hoog aan een bamboestok in de grond.
Mies ligt doorgaans op de hoedenplank en komt alleen naar voren bij 'bestemming bereikt'.... 'joepie..! zijn we er al..?'
ze ruikt dat waarschijnlijk aan de lucht als ze bij de jachthaven bij het IJsselmeer zijn en is dan altijd blij want liever op de boot dan 15-hoog.

de ervaring hier en bij één van mijn kennissen met een grote eigenwijze maine coon kater is dat ze het tuig heel graag dragen en helemaal niet hoeven te wennen. en doen ook geen pogingen om het af te doen.
en als het makkelijk uit te krijgen was, dan wist ik dat bij Bolletje al lang!
het is alleen even lastig om aan te doen, er moet eerst een poot in en dan over de rug.
het is ook goed te verstellen en aan te passen en zeer geschikt voor wat grotere katzels.
;-) .. ideaal tuig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Sifra »

Om misverstanden te voorkomen: ik reageerde op het tuigje dat SiepCody voorstelde, niet dat van Adriana.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
SiepCody
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:07

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door SiepCody »

Ik heb ondertussen een echt kattentuigje aangeschaft, bedankt voor de reacties!
MauiandMia
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2017 17:45

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door MauiandMia »

Even een upje voor dit topic, wilde er niet speciaal een nieuwe voor aanmaken.

Ik twijfel een beetje of ik wil proberen de kittens buiten te laten lopen met een tuigje.
Misschien zullen ze het fantastisch vinden en zelf lijkt het me ergens ook wel leuk, aan de andere kant moet ik wel aan het idee wennen om 'de kat uit te laten'.
Ik heb 2 van deze kittentuigjes gekocht:
https://www.zoo-enzo.nl/54673-thickbox_ ... s-rood.jpg

Het omdoen gaat oké maar ze vinden het zeker niet leuk! Proberen zich eruit te wurmen etc.
Ik begrijp wel dat je ze eraan moet laten wennen, maar ik vraag me af of zo'n tuigje met bandjes wel fijn voor ze is.
Nu heb ik dit tuigje redelijk snel weer uitgetrokken, vond het er nogal zielig uitzien.

Zou proberen met zo'n hesje beter zijn?
Of stel ik me aan en raden jullie aan toch iets langer/vaker te proberen met dit tuigje?
Aanraders ook altijd welkom!
(of gewoon bij het balkon houden?)
Laatst gewijzigd door MauiandMia op 13 jul 2017 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Rik »

Geloof me... een hesje vinden ze nog veel erger :) Yuna laat zich daarmee op haar zij vallen en beweegt dan niet meer. Een tuigje met twee dunne bandjes wennen ze veel sneller aan. Maar je moet het echt geleidelijk doen. Eerste dag maar een paar minuten aandoen (gewoon binnen zonder lijn). En elke dag wat langer. Nadat ze het aan hebben kun je een snoepje geven zodat ze het aantrekken associëren met iets lekkers. En verder is het echt een kwestie van wennen. Op een gegeven moment lopen ze gewoon door het huis met het tuigje.

In het begin hoeft het ook niet strak te zitten (binnen). Maar wel strak genoeg daar ze er zelf nét niet uit kunnen. Als je straks naar buiten gaat en de kat schrikt echt ergens van kan het waarschijnlijk toch wel uit het tuigje wurmen. Maar die situatie moet je natuurlijk vermijden. Met gewoon wandelen doen ze dat niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Rik »

Ps. Ik zei het ook al in mijn post hierboven maar wilde het nog even benadrukken. Tuurlijk proberen ze zich uit het tuigje te worstelen als je ze niet bezig houdt. Dus zoals ik al zei... eerste keer gelijk snoepje geven en niet langer dan een paar minuten. Als je de volgende dagen steeds langer doet moet je ze natuurlijk ook afleiden met wat spel e.d. Als ze graag eten kun je op een gegeven moment ook voor het eten het tuigje aan doen. De bedoeling is dat ze op een gegeven moment niet meer aan het tuigje denken als ze het aan hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door castratenkoor »

Zo'n harnasje vinden ze inderdaad niet leuk, maar alles went. Mijn ervaring met alleen riempjes is dat ze zich daar altijd uitwurmen. Persoonlijk vind ik alleen riempjes dan ook niet veilig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Geschikt kattentuigje?

Bericht door Kurgel »

SiepCody schreef:Hallo,

Ik wil een kattentuigje aanschaffen voor mijn kat en heb ik rond gekeken en is dit het tuigje dat me aansprak. (ook vanwege de prijs)

http://www.wish.com/c/55920fafebcb0040619250ba

Is dit een geschikt tuigje voor mijn kat?

Groetjes! :smile:

Hondetuigjes zijn, weet ik uit ervaring inmiddels, zelden geschikt voor een kat. Katten kruipen naar achter uit een tuigje, honden trekken naar voren. Trixie kattentuigjes zijn prima en werken goed. Een soort van jasje met klitteband en een clipje aan de voorkant.
Maar ook de katten tuig bandjes werken prima en zijn nooit duur. Mijn trixie kattentuigje werkte prima voor stella, zie mijn album hoe ze daar mee rondliep.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie