Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Lillith »

Hoi allemaal, ik kom weer met een kattenbak vraag...

Ik ben nogal een do it yourself-klusser en zit vaak op pinterest of facebook allemaal dingetjes te bekijken die gewoon leuk zijn om zelf te maken, maar ook handig voor in huis. Nu kwam ik onlangs dit tegen:

Een IKEA kast van onder een opening er in gesneden (eventueel met trappetje erbij) en daar dan de kattenbak in en eventueel ook in het andere compartiment voer bakje en water bakje? Voordeel: de kat kan in een rustige, omgeving (die groter is dan een afgesloten kattenbak) z'n behoeften doen en eventueel ook eten. Voor mensen die honden houden is het fijn dat de honden niet bij de kattenbak en eventueel het eten kunnen komen. Daarnaast staat het mooier dan een kattenbak als je het bijvoorbeeld in de gang hebt staan. Ook is het prettig met verschonen en kun je de binnenkant van de kast bekleden met een rubberen of kokosmat zodat de korrel uitloop ook voor bijna 100% vermindert! Verder de bak uiteraard verschonen blijven zoals men normaal zou doen en de kast ook regelmatig van binnen even schoonmaken... Het klinkt voor mij als een leuke oplossing!
Hier is het linkje voor de doe het zelf actie, is wel alleen in het Engels maar van de foto's wordt het al wel behoorlijk duidelijk wat de bedoeling is. http://www.ikeahackers.net/2009/07/ikea ... r-box.html

Wat vinden jullie hier van?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Adriana »

voer en kattenbak in één ruimte? weet je hoe gevoelig een kattenneus is?
eet jij op de wc..?.. ;-)

hier staan twee kattenbakken, lang en smal in het toilet, dat dan inderdaad op een kier open moet blijven.
in een kast lijkt me wel een goed idee maar de voerbakken moeten echt ergens anders..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Lillith »

Niet in één ruimte, in een verschillend compartiment. Ik zou dan een gat maken aan beide kanten. Niet een gat in het 'wandje' binnen in de kast...

Natuurlijk weet ik hoe gevoelig een katten neus is, daarom leek het mij fijner om niet een afgesloten kattenbak te nemen maar voor mijn eigen gevoelige neus en ogen vind ik het toch fijn als ik niet tegen die bak hoef aan te staren 's ochtends vroeg :esick:
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Lillith »

Voerbakjes hoeven er trouwens niet in, maar vind het idee van een speciale ruimte voor de kat wel heel prettig. Ook voor haarzelf.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Dinky »

Wanneer je kattenbak kast intypt bij Google krijg je nog veel meer voorbeelden Hoe je een kattenbak weg kan werken ;-)

Voerbakjes inderdaad niet bij kattenbak plaatsen maar lees al dat dat ook niet hoeft :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Lillith »

Bedankt voor de tip Dinky! Leuk, lekker knutselen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Adriana »

stinkende kattenbak is kwestie van voer dat niet volledig of goed wordt verteerd. dus zou dat een probleem zijn dan kun en eigenlijk moet je dat via verandering van voer oplossen.
de meeste katten vinden een kattenbak met deksel een onding maar in de kast hoeft dat waarsch niet.
nee, geen voerbakken op minimaal 5 meter van de kattenbak en liever nog verder weg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Lillith »

Klopt, ik heb de extreme stank inderdaad al opgelost door van droog en natvoer te veranderen. Ze stinkt niet meer zo verschrikkelijk. Het gaat mij er om dat ik als ik 's ochtends beneden kom niet meteen die kattenbak wil zien staan, bovendien vind ik het ook vervelend als ik mensen over de vloer heb. Heb dat lelijke ding liever weggemoffeld, maar ik heb ook een grote open bak waar ze in kan. Overdekte kattenbak vind ik er altijd zo klein en benauwd uit zien.
Carrie

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Carrie »

Lijkt me een superidee!
Vooral omdat ik knettergek wordt van de steentjes door het hele huis. Wat ik niet snap is waarom velen een dichte kattenbak 'zielig' voor de kat vinden, ik heb alleen maar dichte kattenbakken gehad, altijd al en geen kat die er ooit een probleem van maakte..

Ik ga binnenkort in een andere kamer slapen en dit brengt me op een idee!
De kattenbak komt in de andere kamer (nu mijn slaapkamer) waar hij dan komt te staan in de daar aanwezige inbouwkast op de grond met matjes ervoor maar gewoon mét deksel anders schopt hij de inhoud door de kast en dat vind ik vies.

Net als eten op de wc ;).
Overigens staan de voerbakjes van Sylvester (en vroeger met andere katten ook) echt geen meters verderop; geen enkel probleem.
Bij iedereen die ik ken trouwens.. niet iedereen heeft een huis met 2 verdiepingen of een paar kamers over.

Ik heb wel een grote maat kattenbak met deksel; hij moet wel goed zijn kont kunnen keren daar zou ik wel op letten zeker als je een buitensporig grote kat hebt zoals een Maine Coon.
Het feit dat een kattenbak een kleine ruimte is waar een kat na gedane zaken zsm weer vanaf wil is in mijn ogen niet anders dan mijn eigen toilet ;) ik heb ook een wc-pot, geen kraan of ruimte voor kastjes ik denk 1 vierkante meter ong.
Een kattenbak zou ik daar niet kwijt kunnen laat staan 2!

Ik zal het ermee moeten doen :) en dan woon ik nog alleen, toen dat niet zo was vroeger baalde ik ook weleens omdat de wc bezet was en het nog stonk ook als ex erafkwam hahaha, toch nooit de behoefte gehad om het toilet eens flink uit te bouwen omdat het er zo klein is.. Kan gewoon niet.
De grens trek ik bij een kattenbak in de keuken, dat is in mijn ogen echt smerig, net zoiets als broodjes smeren op het toilet dat doe je ook niet!
Soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt en zolang ze gewoon op de bak gaan en eten zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd en ja inbouwen, waarom niet?

Ik vind het een goed plan en ik denk zelfs prettiger voor de kat die echt niet blij is als hij zo in het zicht van iedereen die de gang oploopt zijn behoefte moet doen.
Geen stank meer, of stukken minder, niks mis mee toch??
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door Lillith »

Carrie nou zo denk ik er dus ook over! Onze kattenbak (we hebben ge-downgrade naar één in plaats van twee) staat nu gewoon op de gang. Als ze wat ouder is komt er wel een grotere, denk dat dat wel moet want het is een kruising maine coon katje dus... goede hoop dat het een reus wordt! :)

Een afgesloten kattenbak vind ik ook lelijk, maar heb van veel mensen begrepen dat een overdekte kattenbak de stank heel erg binnenhoudt. Fijn voor mij- niet fijn voor de kat, zeker niet omdat een kattenneusje zo veel gevoeliger is. Kan er op zich wel inkomen, plus dat ik zo'n gigantisch overkapt ding ook niet bepaald charmant vind staan... Dan liever een leuke kast ombouwen tot kattentoilet! Ziet er leuk uit, kat heeft ruimte zat en ook nog eens minder stank (kan er altijd een luchtverfrisser bovenop zetten haha).

Bij mij thuis staan zowel kattenbak als etensbakjes in de gang en... niet 5 meter uit elkaar hoor. Daar is mijn gang niet groot genoeg voor. Maar ze eet en drinkt helemaal prima. Als er straks dus een kast komt waar de bak instaat dan zal het nog minder 'een probleem' zijn.
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door poezeloes »

Ik heb mijn kattenbakkist ook zelf gemaakt.
Vond al die verschillende bakken niet mooi in huis, een beetje storend voor mij.
Ik heb er dus zelf eentje gemaakt uit watervaste MDF plaat en geschilderd in de kleuren van mijn interieur :-)
Ben nieuw op dit forum en heb nog niet uitgepluisd hoe je foto's plaatst, maar als me dat lukt zal ik enkele foto's laten zien van mijn kattenbakkist!
groetjes Poezeloes
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door poezeloes »

Heb enkele foto's genomen maar kan ze niet plaatsen omdat ze te groot zijn denk ik.
Ik gebruik nogthans een URL voor forums...
groetjes Poezeloes
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Nog een kattenbak vraag... Kattenbak in kast?

Bericht door poezeloes »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie