Een kattenbak vraag!

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Een kattenbak vraag!

Bericht door Monique89 »

Hoi iedereen,

Ik heb voor wie het niet weten 2 kleine pruttelbeestjes van 5 maandjes (broertje en zusje) en 1 grote pruttelbeer van 5 jaar. De kleintjes hebben een eigen bak in de eetkamer staan en de grote heeft een bak in de douche kamer staan, tot een week of iets langer deden ze gescheiden hun behoeften( ze gingen uit zichzelf niet op elkaars bak) maar nu zie ik dus de kleintjes heel rustig op de bak van de grote.

Kan dit kwaad? Kan dit problemen geven qua gedrag?? Ik weet niet hoe dit zit, de grote pruttelbeer heeft eigenlijk altijd alleen gezeten (met tussendoor 1 poging met een kitten van zelfde ras maar die was niet uit te houden)

Ze eten nu alle 3 van het merk Smilla (hun nog kitten en hij xl brokken die het kleine mannetje soms steelt)
Ik zie ze allemaal hun behoeften gewoon doen, sinds nieuwe merk wel minder bergjes ontlasting verspreid maar soms wel groter in 1 keer. En ik merk ook geen echte gewicht verlies, de grote was iets te dik en nu heel mooi op gewicht!

Ik hoor het graag van jullie :) dankje!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Adriana »

als ik goed lees gaan je vragen over het gebruiken van je beide kattenbakken door 3 katers, twee jonkies en een 5-jarige.
de kattenbakregel is één kattenbak meer dan het totaal aantal katzels en op verschillende plaatsen. dat hebben wij niet bedacht maar is een algemeen advies.
tot dusver gaan de kleintjes samen op één bak maar de ervaring leert dat met het ouder worden dit drastisch kan veranderen.
lees eens door een paar kattenbaktopics.. en missch toch op zijn minst een bak bijplaatsen voordat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door nellebel »

ik heb 2 bakken op 2 katten en dat gaat goed, maar zoals adriana al zegt is dat niet altijd zo. goed in de gaten houden hoe ze met elkaar omgaan. die van mij wisselen nogal. dan ieder 1 bak dan weer 1 bak drolletjes en ander pies, dat regelen ze zelf samen. ik maak wel minstens 2x per dag de bakken schoon want zodra erop gepoept is gaan ze er niet meer graag op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Monique89 »

@Adriana ik ken die regel ja^^ alleen ik heb niet zoveel ruimte, de kattenbak van de oudere kat neemt al alle ruimte in die ik had voor een wasmachine^^ en ik heb veel vrienden met 3 of 4 katten maar 2 bakken. Maar ik zal de topic opzoeken (kon gister niet vinden )

@nellebel ik doe om de dag verschonen, mijn diertjes vinden een vieze bak ook niet zo leuk maar gaan tot een bepaald punt er nog op. (Gelukkig!)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Dinky »

Als je 2 bakken aanhoud met 3 katten zou ik minimaal dagelijks de poep en plas eruit scheppen (weet niet wat voor vulling je gebruikt maar met klontvormend gaat dat heel makkelijk en hoef je dus niet hele bak leeg te halen maar schep je de klonten er uit)

Ja, het kan goed gaan met 2 bakken maar je loopt wel risico op wildplassen of plas ophouden met blaasontsteking tot gevolg omdat ze niet op een vieze bak willen of op bak waar ander al in heeft gepoept/geplast.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Monique89 »

Ik kan de topic over kattenbakken niet vinden! Ik ga nog wel kijken of ik een 3e bak erbij kan nemen, moeten ze allemaal op een andere plek staan? Zoja dan kom ik ruimte te kort, maar heb gelukkig veel voor ze over;) want kattenbak in eetkamer is.. niet perfect ^^
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Adriana »

Monique89 schreef: ik doe om de dag verschonen, mijn diertjes vinden een vieze bak ook niet zo leuk maar gaan tot een bepaald punt er nog op. (Gelukkig!)
je riskeertk wildplassen en dat leer je ze niet makkelijk meer af..
dagelijks minstens één keer zeven (frituurmandje bv) en alle plasplekken op het plastic schoonsoppen..
en de topics over wildplassen, onzindelijk gedrag en kattenbakken worden voornamelijk volgeschreven als het probleem zich al een paar weken voordoet..
(enne, jij trekt het toilet toch ook door? een kattenneus is tig maal gevoeliger dan een mensenneus.. ;-) )

ze hoeven niet alle drie op een andere plaats te staan en je hoeft ook geen grote dierenspeciaalzaak-kattenbakken met kappen en zo..
kijk eens bij blokker, action, hema, xenos naar een opbergbak in een passende maat.. veel goedkoper ook..
en klontvormende kattenbaksteentjes vinden veel forumleden ideaal en makkelijk in het gebruik.

hier loopt er eentje rond die niet op een bak wil waar al een andere kater in heeft geplast/gepoept en hij houdt het dan gewoon op. zoals mirjam al aangeeft, dat kan blaasontstekingsproblemen geven.. kittens gaan tot ongeveer een jaar makkelijk samen op éen bak maar met het verder ontwikkelen van hun persoonlijkheden kan dat gaan veranderen en willen ze een 'eigen' bak of zoals hier een bak op een bepaalde plek.
hier bied ik bepaalde mogelijkheden aan en kijk wat het beste valt bij het drietal en die situatie houd ik dan aan en dat is af en toe beetje puzzelen en goed kijken..
k heb ook een bak in mijn slaapkamer en als je die goed schoonhoudt dan stinkt dat niet en ik heb er geen probleem mee. en er staan bij mij twee smallere bakken op het toilet, het enige is dat de toiletdeur op een kier moet blijven staan..

in het forumoverzicht bij 'kattenbenodigdheden' vind je veel topics over kattenbak-problemen en rechtsboven zit een zoekfunctie en die is reuze handig..! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Monique89 »

Ik heb 2 grote bakken met kap (kees de grote kat gaat anders er niet op, kleintjes hebben daar geen last van) en ik gebruik ah klontvormig grind alleen het ligt nog wel veel buiten de bak. (Iemand anders een aanrader??) Ik wil zeker wel een extra bak neerzetten, ik ben nu ook kleine dingen opnieuw aan het neerzetten (ga mijn computer kamer nu leeghalen zodat daar 2 bakken kunnen gaan staan)

Bij mij moet de douche open blijven staan ondanks het frisjes in huis is;) geeft hilarische momenten omdat de kleintjes dan gaan gluren langs de douche gordijn^^
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door nellebel »

ik heb mijn bakken met klontervormend grit op een droogloopmat staan. ik heb een speciale gekocht bij de intratuin met hoge polen maar voorheen een gewone, werkte ook prima. die ligt ruim voor de bak zodat ze over de mat lopen als ze uit de bak komen. al wil guusje er wel eens over heen springen als ze gepoept heeft. schijnbaar vind ze zichzelf nogal stinken want dan spurt ze echt weg hihihi
ik heb er ook met kap omdat guusje en gijs flink graven en dan de grit over de rand kiepen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Monique89 »

Hahaha, mijn diertjes graven ook graag, zelfs buiten de bak wanneer ze bezig zijn. (Waarom geen idee! Bakken zijn groot genoeg en op dat moment schoon) ze hebben beide een rubberen mat ervoor liggen, speciaal om het grit daar te houden, dit werkt deels maar word soms wakker met een groot deel van het grit Door mn eetkamer (waardoor vaak mijn allereerste actie van de dag stofzuigen is^^)
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Monique89 »

Het ah grit werkt geweldig alleen is maar in kleine pakken te koop, 1 pak is 1.5 bak dus het loopt snel hoog op. Dus als iemand tips heeft voor goed samenkonterige grit in grote hoeveelheden (grote kelder!) Hoor ik het graag^^
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Cyamytha »

Ik gebruik "Cats Best Eco Plus". Erg tevreden over. Klontvorming verschilt nog wel eens, maar over het algemeen goed. En bestel zakken van 40ltr. Dus dan kan je best even mee vooruit :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Dinky »

Monique89 schreef:Het ah grit werkt geweldig alleen is maar in kleine pakken te koop, 1 pak is 1.5 bak dus het loopt snel hoog op. Dus als iemand tips heeft voor goed samenkonterige grit in grote hoeveelheden (grote kelder!) Hoor ik het graag^^
Tip: Bestel via zooplus (banner onderaan dit forum) of ga na een dierenspeciaalzaak (dat doe ik zelf omdat ik erg tevreden ben over versele laga canadian fine als grit en deze heb ik nog niet gezien bij zooplus) ;-)
Extra voordeel wanneer je het online bestelt (naast de ruime keuze) is dat je er zelf niet mee hoeft te slepen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door nellebel »

ik gebruik sanicat ultra. 15 liter per zak. meestal koop ik ze in de aanbieding 2 voor 11 euro
1 zak is voldoende om 2 lege bakken opnieuw te vullen tot de rand, de ander gebruik ik om bij de vullen. als beide zakken leeg zijn worden de bakken weer gesopt en vernieuwd. omdat ik zorg dat de grit aangevuld blijf heb ik nooit natte plekken op de bodem van de bak zelf. hierdoor blijft het langer fris en houdbaar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Een kattenbak vraag!

Bericht door Monique89 »

Dankje nellebel! Dinky, ik zal zeker even kijken bij zooplus. Net daar krabplanken en meubels en voor alle diertjes 20 kilo voer gekocht^^ even kijken wat voor grit daar aangeraden word
Plaats reactie