grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Leonie89 »

Onlangs zijn we overgestapt op kattenbakgrit op houtbasis, omdat dat handig zou zijn, omdat dat in de GFT bak kan en dat is goedkoper. We zijn zeer tevreden, het ruikt minder (lekker houtluchtje) en de katten vinden het ook prima. Echter nu hadden we laatst een sticker op de groenbak nadat deze geleegd was. We zouden verkeerd afval in de groenbak hebben. Dus ik zoeken op internet wat er dan niet in had gezeten wat niet mocht. Wat blijkt.... Kattenbakgrit op houdtbasis mag WEL in de GFT bak, maar de ontlasting van de kat NIET. Wat willen ze dat ik doe, de poepjes eruit filteren :shock: Iemand ervaring met kattenbakgrid op houtbasis?
http://www.kampen.nl/wonen-en-leven/afv ... nafval.htm
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Cyamytha »

Die discussie heb ik al eens gehad over de inhoud van het konijnenhok... Stro,zaagsel en hooi zijn natuurlijk maar konijnenkeutels niet zei de dame van de gemeente aan de telefoon tegen mij. Nog nooit zo hard gelachen...

Geen ervaring met grid op houtbasis, maar beetje krom vond ik het wel.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Adriana »

even voor je gezocht:
http://www.milieucentraal.nl/afval/afva ... afval-gft/

toelichting bij *: Poep van honden en katten kan ziektekiemen bevatten.
Een klein beetje kattenpoep dat met kattenbakkorrels met Milieukeur in de biobak belandt, kan echter geen kwaad,

jullie gemeente heeft blijkbaar gekozen voor géén huisdierenpoep en als je een sticker krijgt, dan is daar niet tegen in te gaan. ze hebben in Kampen vrijwel de hele tekst overgenomen maar zijn vergeten om dan ook milieuvriendelijke kattenbak-gritsoorten bij de kolom 'niet geschikt' te zetten.
aan de andere kant... is het zoveel moeite om die paar drollen er even uit te vissen?
dat zou je toch al dagelijks moeten doen want er is geen kat die het prettig vindt te poepen in een bak waar al een aantal drollen in liggen..

elders staat: mest van kleine huisdieren (konijnenkeutels bv.) mag wel in de gft en ik neem aan dat een konijn tot de kleine huisdieren behoort....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door snorrebaard »

Ik vis de kakjes altijd zo snel mogelijk eruit en die belanden in een put in de grond (geleerd van Mieke).
De houtkorrels zeef ik, en het houtmeel strooi ik in de tuin tegen onkruid.
Daarna doe ik een vers laagje houtkorrels erbovenop. Propere bak en nauwelijks houtkorrels verbruikt!
(niet iedereen heeft een tuin, natuurlijk)
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Sifra »

Ik heb ook klontvormend grit op houtbasis (eco). Als het erg stoffig wordt gooi ik het in de biobak of mijn eigen compostbak, maar klonten urine en ontlasting schep ik er altijd uit. Die gaan bij het restafval. Ontlasting kan besmet zijn met eitjes van wormen. Omdat Kasper medicijnen gebruikt zitten er chemische stoffen in zijn urine en die horen ook niet in compost.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Elisabeth80
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2016 12:02

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Elisabeth80 »

ik gooi de kattenpoep in de wc
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Sjanke »

Ik wil ook proberen om het afval van onze katten te verminderen. We hebben goed klontvormend grit, dus er wordt eigenlijk alleen maar poep en plas weggegooid. De nadelen/risico's van een composthoop zijn me duidelijk ivm ziekteverspreiding.
Maar wat als je inderdaad een gat in de grond of een vaste hoek van de tuin gebruikt? Onze tuin is in principe groot genoeg, zodat er niemand mee in aanraking komt. Ik ben misschien wat gemakkelijker omdat hier in de buurt ook boerderijkatten rondstruinen die hun behoefte niet ondergraven...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Anne »

Ik heb vandaag een nieuw grit gekocht op basis van bentoniet wat ook in de groene container mag: dantocat
Iemand ervaring ermee? Volgens de verkoopster hoef je nooit meer grit weg te gooien, plasjes worden gelijk goed hard en op die manier vervuilt het grit niet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Sjanke »

Ik gebruik ook grit obv betoniet en gooi inderdaad maar heel weinig ongebruikt spul weg.
Geen geurtjes, weinig stof maar dat kan natuurlijk per merk verschillen.
Lopke

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Lopke »

Tigro mag er ook in, en wij vissen er dagelijks poepjes uit, die spoelen we door de toilet.
Maar de laatste dag ga ik ze er niet uitvissen en gaan mee in de GFT bak.
Nog nooit klachten gehad.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door Anne »

Poepjes gooi ik altijd in de grijze container, heb geen afbreekbare zakjes voor de groene container en wil geen maden in de zomer

Ik ben al iets minder enthousiast over de dantacat, het grit klonter wel snel en goed maar ik vind toch verontreinigde stukjes grit er tussen :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: grit wel, maar kattenpoep niet in de GFT?!

Bericht door AiMoJhu »

Ik heb houtkorrel en na mijn verhuizing gooi ik de houtkorrel in de GFT, net als de hemparade van de opvangratten en de cocopeat van de slakken.
1-2x daags schep ik de drollen uit de kattenbakken en gooi ze in de wc.
Plaats reactie